Publicación: Uso de estrategias didácticas basadas en textos de ciencias sociales, para fomentar la lectura crítica en los estudiantes de séptimo grado de la Institución Educativa Inem “Lorenzo Marías Lleras” de Montería
Portada
Citas bibliográficas
Código QR
Autores
Director
Jurado
Autor corporativo
Recolector de datos
Otros/Desconocido
Director audiovisual
Editor/Compilador
Editores
Tipo de Material
Fecha
Cita bibliográfica
Título de serie/ reporte/ volumen/ colección
Es Parte de
Resumen en español
El proyecto propone analizar el efecto de estrategias didácticas fundamentadas en textos de ciencias sociales para fomentar la lectura crítica en los estudiantes de séptimo grado de la Institución Educativa INEM “Lorenzo María Lleras” de Montería. A partir de la identificación de brechas entre los lineamientos curriculares y las prácticas pedagógicas vigentes, se plantea la pregunta central: ¿De qué manera el uso de estrategias didácticas basadas en textos de ciencias sociales contribuye al desarrollo de lectura crítica en estos alumnos?.
Resumen en inglés
The project proposes to analyze the effect of didactic strategies based on social science texts to foster critical reading in seventh-grade students at the INEM “Lorenzo María Lleras” Educational Institution in Montería. By identifying gaps between curricular guidelines and current pedagogical practices, the central question arises: In what way does the use of didactic strategies based on social science texts contribute to the development of critical reading skills in these students? To answer this question, the general objective is to examine the impact of these strategies. The specific objectives are: to characterize the level of critical reading through analysis of cumulative exams and classroom activities; to evaluate the current methodological practices employed by teachers and students in the comprehension of social science texts; to design a contextualized didactic proposal for seventh grade; and to implement this proposal in order to measure its effectiveness in strengthening deep and reflective content comprehension. The justification is based on the need to innovate pedagogical approaches, moving beyond practices centered on memorization and promoting metacognitive thinking. It is expected that, through the application of strategies aimed at exploration, critical analysis, and reflection on social science texts, students will acquire the skills necessary to interpret historical and social phenomena with rigor.