E.D.A. Trabajos de Investigación y/o Extensión

Navegar

Envíos recientes

Mostrando 1 - 20 de 151
  • PublicaciónAcceso abierto
    Personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 2025-01-17) Valencia Diaz, Paulina Andrea; Borja Calderin, Juliana; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    Este artículo explora la aplicación de los principios de liderazgo de equipo en entornos educativos, con un enfoque en fomentar el empoderamiento y la colaboración dentro de los equipos escolares. El estudio enfatiza el papel transformador del liderazgo en la creación de una cultura escolar positiva, donde la inclusión, la adaptabilidad y la confianza mutua son fundamentales para apoyar el crecimiento individual y colectivo. Al examinar las estrategias de liderazgo colaborativo, el artículo destaca la importancia de la comunicación transparente, la responsabilidad compartida y la resolución de conflictos para cultivar equipos cohesionados y efectivos. Además, profundiza en cómo los líderes educativos pueden fomentar la innovación integrando perspectivas diversas y promoviendo la toma de decisiones participativa. A través de estas prácticas, los líderes no solo mejoran la dinámica del equipo, sino que también contribuyen a una cultura de mejora continua que beneficia tanto a los educadores como a los estudiantes. Los hallazgos demuestran que al adoptar la adaptabilidad y fomentar la confianza, los líderes educativos pueden empoderar a sus equipos para enfrentar desafíos, impulsar la innovación educativa y crear un entorno inclusivo que respalde el progreso educativo sostenible.
  • PublicaciónAcceso abierto
    A personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 2025-01-21) Machado Cogollo, Yordano Miguel; Hernández Torres, Jesús David; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    In fields of adaptive leadership within education, the intent of developing resilient, inclusive, and collaborative learning environments exists, but teachers face challenges when it comes to adapt to each situation. Based on Daft (2008) it is not possible to escape adaptability and empowerment for both teachers and students in leading them toward common educational objectives. By building relationships, teacher leaders can build a classroom culture promoting risk-taking, problem-solving, and continuous feedback regarding student engagement and personal growth. Another important point is that this approach will align with professional development in practice that enhances educators' adaptive capabilities to meet students' diverse needs. It calls for a culture of education oriented toward continuous improvement, professional growth, and innovation that would support language education addressing emerging needs and taking into consideration student agency and integration. The Adaptive Leadership Framework repositions educators to create a possibility for engaging students and colleagues alike to work together toward effective, quality education outcomes
  • PublicaciónAcceso abierto
    A personal leadership statement
    (Universidad de Cordoba, 2025-01-22) Martinez Gomez, Any Sandry; Vega Mendoza, Maria Fernanda; Aguas Castillo, Pedro Pablo; Martinez Gomez, Any Sandry; Vega Mendoza, Maria Fernanda
    This statement purpose is to explain how leadership and empowerment impact in the foreign language classroom, focusing on integral leadership. Leadership is often defined as a collaborative work in which a guide takes the lead and monitors followers’ performance. However, in this fast-changing world, an approach that leverages all human complexities and foster diversity in teamwork. Wherefore, the concept of integral leadership incorporates physical, emotional, mental and spiritual dimensions that are considered to guide others towards share goals, which entails trusting the group’s abilities individually and collectively. This perspective empowers teachers to create a learning environment in which support, innovation and autonomy are promoted, aiming to empower not only students but other teachers and the whole educational community to put into practice their talents and skill, and keep improving while working on set goals.
  • PublicaciónRestringido
    Personal leadership statement
    (Universidad de Cordoba, 2025-01-20) Vidal Fuentes, Elias Alberto; Periñan Hernández, Maria Camila; Aguas Castillo, Pedro Pablo; Aguas Castillo, Pedro Pablo; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    Este artículo explora el papel del liderazgo auténtico en la educación de lenguas extranjeras, centrándose en su influencia en el desarrollo profesional y la dinámica del aula.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 2025-01-21) Vidal Fuentes, Elias Alberto; Periñan Hernández, Maria Camila; Aguas Castillo, Pedro Pablo; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    Este artículo explora el papel del liderazgo auténtico en la educación de lenguas extranjeras, centrándose en su influencia en el desarrollo profesional y la dinámica del aula.
  • PublicaciónAcceso abierto
    A personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 2025-01-17) Buelvas Salcedo, Gabriela; Guzmán Maussa, Tania; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    This paper explores the role of teacher leadership and its impact on educational systems, highlighting the opportunities it creates for both personal and professional growth. Through this personal statement, we explore core concepts and assumptions surrounding leadership and teacher leadership, emphasizing the significance of empowering leaders for the future. It outlines essential leadership components crucial to enhancing teachers’ effectiveness in daily school activities. Additionally, this statement presents a prospective plan aimed at fostering and implementing leadership qualities in educators to promote meaningful improvements in school environments.
  • PublicaciónAcceso abierto
    A personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 0025-01-18) Correa Rodríguez, Luisa; Correa Rodríguez, Lesly; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    A lo largo de los años, el liderazgo se ha convertido en un objetivo primordial para lograr un alto rendimiento y mejorar la calidad educativa en Colombia. El presente artículo se centra en el liderazgo transformacional como un elemento crucial para que los futuros líderes docentes puedan alcanzar altos estándares educativos. En esta declaración personal de liderazgo, exploramos conceptos y supuestos sobre el liderazgo, haciendo hincapié en la importancia del empoderamiento del liderazgo y sus implicaciones para el futuro. El objetivo es concienciar sobre las capacidades de los estudiantes, fomentando una cultura de toma de decisiones, aprendizaje continuo y un enfoque carismático para la enseñanza de lenguas extranjeras, lo que garantiza un cambio significativo y duradero en el contexto educativo.
  • PublicaciónAcceso abierto
    A personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 2025-01-19) Amaya Soto, Belissa Belen; Bustos Coronado, Yuliana Andrea; Aguas Castillo, Pedro Pablo; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    This leadership statement explores the concept of transformational leadership and"". its application in educational settings. We define transformational leadership and discuss the key assumptions of this leadership approach. Through the adoption of transformational leadership principles, educators can enable students to develop into critical thinkers, active learners, and confident individuals. The importance of collaborative work, critical thinking, and self-reflection in achieving educational goals is highlighted as well. By examining the implications of transformational leadership for future educators, we aim to shed light on the crucial role of leadership in shaping the future of education.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 2024-12-23) Olave Padilla, Rodrigo José; Negrete Nisperuza, Clara Milena; Aguas Castillo, Pedro Pablo; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    El liderazgo en la educación es fundamental para crear entornos de aprendizaje efectivos, especialmente en clases diversas con una amplia variedad de antecedentes y opiniones estudiantiles. Con énfasis en la cooperación, la responsabilidad compartida y la inclusividad en la enseñanza de lenguas extranjeras, este ensayo explora el liderazgo en equipo como una perspectiva de liderazgo crucial. Nuestras suposiciones sobre el liderazgo en equipo están guiadas por preguntas relacionadas con la creación de espacios inclusivos y el papel de las perspectivas diversas en la mejora de los resultados educativos. Evidencia de estudios actuales ilustra cómo el liderazgo en equipo fomenta el respeto y la responsabilidad, dando lugar a entornos donde los estudiantes se sienten inspirados y comprometidos. A través de estas prácticas, el liderazgo en equipo no solo promueve la adquisición del lenguaje, sino que también impulsa el crecimiento personal y prepara a los estudiantes para tener éxito en un mundo interconectado.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Evaluating the influence of video games on students' english vocabulary learning process and recall
    (Universidad de Córdoba, 2024-12-20) Díaz Pérez, Karen Sofía; González Padilla, Camilo Andrés; Aguas Castillo, Pedro Pablo; Herazo Rivera, José David; Lordouy Arellano, Danilsa del Carmen
    Video games in education have generated a new boom in the acquisition of ESL. This action case study aimed to explore the integration of video games as a tool for improving vocabulary in English as a Second Language (ESL) learning and recall in the context of eleventh-grade education at a public high school in Montería. Employing interviews, tasks, and focus group as the primary data collection methods for developing a thematic analysis, the study will seek to assess the effectiveness of video games in enhancing vocabulary and communicative skills among students. By leveraging the engaging nature of video games, this action case study will demonstrate a positive impact on language learning outcomes, contributing to a broader understanding of innovative approaches in ESL education, especially in Colombia.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 2024-12-25) Ríos Vertel, Cielo; Villa Arango, Natalia Sofía; Aguas Castillo, Pedro Pablo; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    Leadership is a complex and evolving concept that emphasizes the power and influence shared between leaders and followers in pursuit of common goals guided by a common vision. Moving beyond traditional notions of management, leadership involves fostering active participation, commitment, and collaboration through daily actions. In this way, team leadership prioritizes enhanced communication and trust among members to create an effective and motivated group dynamic. Key aspects include examining the assumptions that shape how roles are clarified, trust is built, and communication is promoted, particularly in educational contexts where teachers guide and inspire students
  • PublicaciónAcceso abierto
    A personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 2024-12-26) Flórez Narváez, Marlyn Camila; Madera Avila, Maira Alejandra; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    En el panorama educativo se destaca cada día la importancia de los docentes con mentalidad de líder, no solo para guiar a sus alumnos, sino con el compromiso de contribuir positivamente a construir un mejor proceso de empoderamiento y adaptación. Por ello, el liderazgo debe tener un papel principal en las instituciones educativas y para nosotros como futuros profesores implica la motivación de convertirse en líderes. El objetivo de esta declaración personal sobre el liderazgo es explorar los conceptos que rodean al liderazgo docente, la perspectiva del empoderamiento y el liderazgo adaptativo y cómo pueden influir en las prácticas académicas y ayudar a los profesores a convertirse en líderes de sus escuelas y crear espacios de empoderamiento y adaptabilidad para sus alumnos y otros dentro del contexto escolar.
  • PublicaciónAcceso abierto
    Leadership Statement
    (Universidad de Cordodoba, 2025-01-17) Ordosgoitia Avilés, Andrés Felipe; Buelvas Gonzalez, Samia; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    This article explores lifelong professional development as a means to empower foreign language teachers, emphasizing the role of leadership in educational settings. It examines how team leadership and empowerment influence collaborative practices, foster motivation, and create environments conducive to growth for both educators and students. Drawing on leadership theories and models, the article discusses the importance of developing leadership skills among teachers to support continuous learning and shared responsibilities. Through collaborative work and a culture of feedback, schools can foster inclusive and dynamic educational settings, ultimately enhancing student outcomes. This framework suggests that empowered teachers contribute more effectively to school success, aligning with institutional goals and fostering a culture of continuous improvement.
  • PublicaciónAcceso abierto
    A personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 2025-01-06) Assias Flórez, Miguel Ángel; Reyes del Rio, Stefany; Aguas Castillo, Pedro Pablo; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    This paper explores key concepts of leadership, emphasizing the importance of empowering leaders and their potential impact on the future. It highlights how transformational leadership facilitates collaboration, fosters trust, and encourages creativity, driving meaningful change, particularly in educational contexts. By empowering individuals, leaders inspire greater involvement and innovation, fostering a culture of continuous improvement. The paper also examines how leadership cultivates supportive environments where educators and students are motivated to achieve their full potential. It concludes by discussing how empowering leadership promotes long-term growth and success.
  • PublicaciónAcceso abierto
    A personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 2025-01-16) Caballero Hernández, Andrea; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    This paper explores the concept and nature of leadership with a transformational approach in the educational context of foreign language teaching, specifically English. Through the analysis of foundations proposed by leading authors such as Daft and Northouse, the importance of team learning, collaboration and empowerment are discussed. Throughout the analysis, the author's personal perspectives on these issues are also included. At the end of the essay, a plan for implementing leadership and empowerment practices in learning is proposed, integrating theoretical foundations and personal experiences in order to highlight the value of leadership in education.
  • PublicaciónRestringido
    A personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 2025-01-14) Pérez Hoyos, Camila; Blanco Reyes, Marianela; Aguas Castillo, Pedro Pablo; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    Promover un liderazgo efectivo en la educación se ha vuelto esencial para mejorar la calidad, fomentar un entorno de aprendizaje solidario y alentar a los estudiantes a alcanzar su máximo potencial. Este documento explora la perspectiva del liderazgo docente, delineando los procesos esenciales que un docente debe adoptar para crear un ambiente educativo productivo y empoderador, promoviendo una cultura de colaboración, impulsando cambios transformadores y moldeando prácticas que eleven los estándares educativos. A través de esta declaración de liderazgo personal, examinamos diferentes interpretaciones del liderazgo efectivo, el papel de la formación docente y las implicaciones del liderazgo orientado al futuro.
  • PublicaciónAcceso abierto
    A Personal Leadership Statement
    (Universidad de Córdoba, 2025-01-14) Álvarez Ariza, María Paula; Reyes Díaz, Edgar Manuel de los; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    Las instituciones educativas necesitan enfocarse en la importancia del desarrollo del liderazgo estudiantil, particularmente en el contexto de los programas de enseñanza del idioma inglés. Para esto, es crucial explorar el concepto de liderazgo, sus definiciones y su importancia en el contexto educativo, ya que el liderazgo estudiantil surge del liderazgo en general. Por lo tanto, este documento profundiza en el empoderamiento de los líderes estudiantiles y las implicaciones para el futuro, enfatizando la necesidad de que las instituciones educativas fomenten las habilidades de liderazgo estudiantil y proporcionen oportunidades significativas para la voz y la toma de decisiones de los estudiantes. El plan culmina la asignación final de un curso de liderazgo e innovación. En consecuencia, desarrollará un enfoque estratégico para cultivar un liderazgo efectivo dentro de las instituciones educativas. El programa tiene como objetivo identificar y abordar sistemáticamente las fortalezas actuales y las brechas de habilidades entre los líderes existentes y futuros a través de un proceso integral de evaluación.
  • PublicaciónAcceso abierto
    A personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 2024-12-22) Guerra Carvajal, María Elisa; Castro Quiñonez, Orlando Javier; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    Through the years, leadership and empowerment have been an essential matter for embracing courage and confidence to act for the benefit of a community. Successful leadership requires guiding others based on solid moral principles that extend beyond reaching academic objectives. This paper aims to explore and understand how teacher leaders implement trustworthiness, values, and ethical principles cultivating common moralities and aspirations. Through this statement, this article examines fundamental concepts and underlying assumptions, about leadership and moral leadership, highlighting the critical role of empowering leaders to shape the future effectively. Schools should prioritize creating an environment that encourages participants to actively engage in their growth and problem-solving processes. Thus, the plan is culminating learning task of a Moral Leadership and Innovation course. For that reason, the moral leadership perspective promotes leading others with ethical principles, integrity, and mutual respect, fostering both personal development and shared achievements.
  • PublicaciónAcceso abierto
    A personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 2025-01-16) Franco Oviedo, Cesar David; Vergara Diaz, Manuel Esteban; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    Teaching English as a foreign language is not only about transmitting knowledge but also about leading and empowering your learners for them to be authentic. The role of leadership in the classroom is essential in terms of knowing and recognizing students’ needs to reach the main goal. The purpose of this paper is to explore how authentic leadership might be a compass for foreign language teachers, emphasizing their teacher practice. The following statement aims to guide teachers to enact authentic leadership to influence students morally. Therefore, this paper suggests how teachers can implement authentic leadership through assumptions, implications, and empowerment to enhance their teaching practice. An environment where morality, integrity, and authenticity are the main objective of this personal leadership statement.
  • PublicaciónRestringido
    A personal leadership statement
    (Universidad De Córdoba, 2024-12-21) Martínez Guevara, Yesid Fernando; Vanderbilt Padilla, Gisella; Aguas Castillo, Pedro Pablo; Valle Zapata, Liliana Beatriz; González Lara, Delia Rosa
    Teaching English as a foreign language goes beyond just sharing knowledge; it is also about guiding and empowering students to be true to themselves. Leadership in the classroom plays a key role in understanding students’ needs and working toward common goals. This paper explores how authentic leadership can help foreign language teachers improve their teaching. It shows ways for teachers to lead with honesty and integrity, helping students grow morally and personally. By focusing on ideas like empowerment and authenticity, this paper suggests how teachers can create a classroom environment where respect, honesty, and moral values are at the heart of learning.