Examinando por Materia "Didactics"
Mostrando 1 - 18 de 18
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Acceso abierto Alfabetización y asesoramiento jurídico comunitario en el barrio Villa Celina de Cereté(2022-11-19) Vargas Macea, Luis Alfonso; Gómez Chaparro, José Iván; Bohm López, Baldur José; Agámez Lozano, Carlos Kennedy; Alarcón, Orlando RamónLegal literacy as a practical sample of the university extension to the community. It is developed with the objective of bringing basic legal knowledge to a population with socioeconomic, environmental and cultural vulnerabilities, the case of the Villa Celina neighborhood located in the municipality of Cerete. Literacy was focused on teaching administrative procedures and judicial mechanisms contemplated in the Colombian constitution and law. The trainings were carried out through appropriate methodological and didactic activities that allowed the achievement of the proposed objectives, such as the use of judicial mechanisms and actions before the public administration, which allowed mitigating part of the problem that affects them. A step was taken towards empowerment in the cognitive knowledge of legal procedures.Publicación Acceso abierto Aplicación de la estrategia metacognitiva y didáctica “Bitácora MAP” enfocada en el desarrollo de competencias específicas del área de Ciencias Naturales en el grado décimo Institución Educativa Belén -municipio de Montelíbano(2022-09-01) Blanquicet Arrieta, Diana Sofia; Barrera Sierra, José Pantaleón; Carrascal Torres, NohemyMetacognitive and didactic strategies refer to the planning, control and evaluation of cognition by students, allowing the regulation and control of knowledge to achieve specific goals in the learning process. The objective of this research is the application of the Metacognitive and Didactic Strategy (MaP Logbook) focused on the development of the competences of the Natural Sciences area in tenth grade students of the Belén Educational Institution, starting from the problem centered on the low performance of the students regarding the management of the specific competences of the area and the lack of implementation of didactic strategies in the teaching/learning process; For this, it was necessary to apply a qualitative methodological approach framed in a pedagogical action research design. The results show that there is a low performance in terms of managing the competencies in the area of Natural Sciences, and that internal and external factors influence the learning processes. Through the implementation of the didactic sequence through the metacognitive and didactic Strategy "Bitácora Map", it is concluded that the application of this type of strategy is pertinent in terms of the development of specific competences in the area of Natural Sciences, as a didactic tool that focuses attention and motivation in students.Publicación Acceso abierto Aportes de la teoría cognitiva del aprendizaje multimedia en la comprensión del concepto de concentraciones químicas en educación secundaria(Universidad de Córdoba, 2023-12-15) Gónzalez Oviedo, Nathalia Meleth; Naranjo Lugo, Ana Lorena; Torres Vásquez, Roger Elí; Lorduy Flórez, Danny José; Universidad de CórdobaEl presente trabajo data de la importancia del uso de herramientas multimedia y su aporte para el aprendizaje de los conceptos de concentraciones químicas. Para el desarrollo de la propuesta se llevó a cabo bajo unos objetivos planteados que ayuden a direccionar el proceso, se encuentra en primera medida uno general que hace referencia al análisis de la Teoría Cognitiva del Aprendizaje Multimedia (TCAM) en la enseñanza del concepto de concentraciones químicas en los estudiantes de grado 9°, como medio eficaz para el desarrollo de un aprendizaje teórico-práctico de las ciencias naturales y generar un aprendizaje significativo. El proyecto presenta una metodología basada en tres fases de estudios que son el análisis, la caracterización y valoración. El paradigma ubicado corresponde al interpretativo, con enfoque de una investigación cualitativa y método fenomenológico. Las técnicas son tres, la primera es una revisión documental, observación y entrevistas sustentados de una guía de preguntas, protocolo de observación o lista de cotejo y matriz de referencia, estos como instrumentos, todo lo anterior se desarrolló en una población correspondiente a básica secundaria, en grado noveno con un total de 14 estudiantes participantes, luego de esto se filtró la información y realizó el debido análisis de datos por medio de una herramienta llamada atlas ti. Ahora bien, los resultados fueron satisfactorios ya que se cumplieron los objetivos y a su vez la efectividad del uso de simuladores PhET como recurso digital educativo, para el afianzamiento de los aprendizajes en los estudiantes de grado noveno de la Institución Educativa Liceo La Pradera.Publicación Acceso abierto Apoyo en las actividades académicas del curso de didáctica de séptimo semestre del programa de Ciencias Naturales y Educación Ambiental(2022-09-04) Ledezma Mejía, Kiara Alejandra; Rangel Vellojin, Julio JoséPublicación Acceso abierto El arte como fuente didáctica para el desarrollo social en niños vulnerables de la Institución Educativa Aguas Negras- Sede California (grupo multigrado de 2°- 5°)(2021-01-23) Tirado Montiel, Camila; Díaz Ospino, Edier David; Castro Santos, Karim Tatiana; Zumaqué Gómez, Nunila SobeidaThis research project focuses on the study and creation of didactic sources for social development in vulnerable children of the Institucion Educativa Aguas Negras – Sede California (multigrade classroom 2nd to 5th grade of primary). It is considered that art is perceived in the world as one of the main growth stimulants, not only in the cognitive and attitudinal field of people, but also within the social framework, being a strong complement to the formative progress of the personality in children. However, a disagreement arises, precisely in the way that this is being taught in schools. By observing a certain student population, the way in which they perceive art and how in a certain way the person who teaches its generalities influences, art education must be interpreted and imparted correctly; the child not only draws and paints for its own sake or sings and dances because he likes it, this is only an indication of expression, of sensitivity that must be translated into the ideal subjectivity, absolutely interpreting the voice of artistic expression; in a concrete way the objectivity of being is reached; what he really likes, what according to his fitness preferences he is good and compliant. For this reason, it is appropriate to analyze the didactic material, delve into each method of teaching art in order to get as close as possible to the so-called quality education, create didactic material that a child in second grade of primary school enjoys, next to one of fourth grade, including all four modes of art simultaneously. This work refers to the significant learning of David Ausubel and gives merits to Piaget's schemes where the child by himself becomes aware of knowledge through each experience and in turn highlights Vygotsky's joint learning where they are mutually influenced by the partner, for this reason, the teacher is a guide to the knowledge that they discover themselves, balancing healthy coexistence. Through workshops with the four modalities of art, the free development of the personality is implemented, this allows the child to have an approach towards a specific artistic modality that helps their growth personal and social, in this way the teacher notices who has artistic abilities and in turn wishes to exploit them. 6 The reference is made to children from the Institucion Educativa Aguas Negras – Sede California, a multigrade school (2nd to 5th grade of primary) who has lack of economic resources and presents different adverse circumstances, which in a certain way make it manifest in their behavior when being self-conscious, quiet, and introverted; For this reason, this research project shows the teacher as a game guide, knowledge is presented through different activities (four artistic modalities) that generate expression and participation, without them feeling observed or qualified promoting personal and group trust.Publicación Acceso abierto Creación de recursos educativos digitales como herramientas de apoyo a docente del programa de Lic. en Informática con énfasis en medios audiovisuales(2021-07-12) Doria Petro, Yoryi; Julio Jose Rangel VellojinEl presente informe expone de manera detallada todo el proceso desarrollado en el curso Didáctica de la informática del programa de Licenciatura en Informática con énfasis en medios audiovisuales, Facultad de educación y ciencias humanas, de la Universidad Córdoba ubicada en a Montería – Córdoba, en el cual se asignó para llevar acabo la propuesta de pasantía según el cronograma estipulado en el plan de trabajo. Dentro las reuniones realizadas con la tutora, Isabel Muñoz, jefa del departamento de Lic. En informática…se delegó los proceso que se iban a realizar como pasante; tutora asistente, creación de recursos digitales, revisión de actividades, manejo de plataforma (CINTIA), entre otras actividades… La pasantía se centró en la creación de recursos didácticos como lo son diapositivas, videos, infografías, mapas conceptuales, entre otros, estos fueron uno de los aportes principales que se realizaron durante este periodo, también se efectuaron diferentes trabajos como fue la revisión de actividades, retroalimentación a los estudiantes de las actividades realizadas con el fin de que se cumplieran los objetivos planteados de estas y la digitación de notas en plataforma de CINTIA. Para establecer las actividades que necesitaban en el curso se realizaron encuentros de manera virtual por la plataforma Google Meet, con el propósito de determinar cómo se iban a organizar los temas, las actividades, recursos y los encuentro sincrónico / asincrónicos con los estudiantes del curso didáctica de la informática. Ya que por la pandemia del COVID-19 no se podía implementar el plan de clases que se estaba utilizando en la prespecialidad y el curso no contaba con los recursos digitales necesario para llevarlo a la virtualidad, por ende los estudiantes no contaban herramientas de apoyo necesarias en el curso. El trabajo a realizar era crear herramientas digitales para que el curso contara con todas las expectativas de un curso virtual y que los estudiantes tuviera conocimiento de sus fortalezas y debilidades en la creación de las actividades para que culminaran el curso con los conocimientos correspondientes a este. Durante un periodo de tiempo las clases en la Universidad de Córdoba fueron suspendidas temporalmente por el inconformismo que tenía el pueblo Colombiano por la nueva reforma tributaria que quería aprobar el gobierno y los estudiante junto con otros entes como forma de rechazo a este acto decidieron salir a las calles a protestar, esto provocó que se tomara la decisión de suspender las clases para que se pudieran ejercer el derecho a la protesta como lo estipula en el artículo 37 de la constitución política de Colombia (1991) . Por este motivo se vieron afectadas la forma en que se estaba llevando el cronograma de actividades y se suspendieron los trabajos que se estaban llevando a cabo, pero en un periodo de tiempo la Universidad de Córdoba emitió un comunicado donde explicaba que las opciones de grado se continuarán realizando con normalidad. Pero ya que yo trabajaba con la Docente Lorena Reyes como tutora asistente mis practicas quedaron suspendidas, pero se realizó entrega de las recursos que quedaron pendientes y las actividades por calificar.Publicación Acceso abierto Desarrollo de una aplicación móvil como apoyo en los procesos de enseñanza – aprendizaje del lenguaje en el hogar para niños y jóvenes en situación de discapacidad cognitiva(Universidad de Córdoba, 2020-11-25) Barrera Ortiz, Victor; Quiñonez Herrera, William; Salas Álvarez, Daniel JoséEl uso de diversas tecnologías ha cambiado el mundo, a tal punto que hoy se pueden realizar actividades que en el pasado se creían imposibles, por ejemplo realizar múltiples operaciones en cuestión de segundos, comunicarse con otra persona al otro lado del mundo sólo oprimiendo un botón, revolucionar el proceso de enseñanza y aprendizaje para acercarlo a los territorios más distantes. En el ámbito de la educación especial, las instituciones (mayormente privadas) han implementado mecanismos de aprendizaje a través de internet, con aplicaciones o programas específicamente diseñados para desarrollar sus actividades. El gobierno de Colombia ha creado programas para entrega de dispositivos, instalación de redes para uso educativo, ofreciéndoles un método alternativo para recibir educación de forma gratuita. No obstante, existe un importante porcentaje de la población especial rezagada, debido a que no hacen parte de las zonas urbanas y por lo tanto su lejanía con esta les impide tener un aprendizaje significativo. Este proyecto tiene como finalidad el implementar una aplicación móvil que haga más ameno el proceso de enseñanza-aprendizaje de los niños con Síndrome de Down con edades entre 5 a 10 años de la Institución Educativa Julio Cesar Miranda Sede Sagrado Corazón del municipio de San Antero. La aplicación implementada en cuestión, se despliega como un instrumento sin costo para el usuario, que permita complementar el proceso de enseñanza y aprendizaje en niños con Síndrome de DownPublicación Acceso abierto Diseño y producción de una serie audiovisual educativa como estrategia didáctica en la enseñanza de la lengua de señas colombiana(2021-01-21) Calderón Guzmán, Erick David; Flórez Manotas, Yair; Palomino, Miguel ÁngelEn los últimos años, Colombia ha desarrollado acciones para mejorar la calidad de la educación de personas con discapacidad. En el presente trabajo se muestra el diseño y producción de una serie audiovisual educativa como estrategia didáctica en la enseñanza de la LSC. Para ello se describe la metodología adoptada explicando cada una de las fases o etapas que comprenden. Dentro de los resultados obtenidos se evidencian 3 videos asociados a las temáticas alfabeto dactilológico colombiano, emociones y colores, los cuales fueron concebidos bajo una serie de técnicas y herramientas audiovisuales acordes a la naturaleza del problema, complementado con elementos didácticos y pedagógicos producto de las recomendaciones hechas por expertos en el área del aprendizaje de la Lengua de Señas. Se espera que este trabajo sea el comienzo de otros videos relacionados con otras temáticas fundamentales para el aprendizaje de la LSC.Publicación Acceso abierto Elaboración de materiales didácticos inclusivos en el nivel preescolar de la Institución Educativa Santa Fe zona rural de la ciudad de Montería(2023-02-05) Márquez Sánchez, Camila Andrea; Hoyos Rodríguez, Yessica Loana; Pacheco Vellojín, Shirley Cristina; Buelvas Parra, Mónica del CarmenGreat changes are constantly taking place in the educational field since the traditional teaching methods have been left behind to adopt new methodologies adjusted to the current context, the educational institutions nowadays manage a system where the teacher takes into account the capabilities of each student to know what strategies, methodologies and resources are necessary to achieve an inclusive education. According to the above, the objective of this research work was to develop a proposal for the elaboration of Inclusive Didactic Materials in the Preschool Level of the Santa Fe Educational Institution in the rural area of the city of Monteria. To achieve this purpose, it was necessary to implement a method with a socio-critical and action-participation paradigm among the family, teachers and children of the Educational Institution. The results show that 7 of the 15 students of the aforementioned educational institution have obtained a score in the range of 21 to 24 in logical-mathematical intelligence, while 6 of these have managed to obtain a score between 16 and 20 points and only 2 students obtained a low score in this intelligence; It can be observed that the Interpersonal intelligence was one of the highest that students develop in their daily life, obtaining 9 of 15 students in a score of 16 to 20 points and 6 students located in the range of 21 to 24 points and the elaboration of these materials responded to the need found in the Multiple Intelligences Test where it shows us that the lowest intelligences were the Musical and the intrapersonal where 40% of the students are in the lowest score in musical intelligence and 60% located in the low range of intrapersonal intelligence. With the above, it is concluded that in the classrooms of the XXI century teachers are faced with a reality and that is that students are more active, participatory and dynamic, but also present difficulties in the way of learning, which requires that each teacher perform activities to motivate and encourage students to learn and work from the capabilities and / or skills that children present as it is an effective tool that will allow optimal integral development and meaningful learningPublicación Acceso abierto Fenomenología de la inclusión educativa de estudiantes invidentes en la enseñanza de las Ciencias Sociales en la ciudad de Montería(2023-04-03) Viloria Rivera, Manuel Andrés; Carrascal Torres, Socorro NohemyEducational attention to students with disabilities has gone from being an object of study in the philosophical, pedagogical and didactic fields to a demand of contemporary society expressed in legal regulations that claim the right to education without discrimination. The report presented here is the result of the retrospective analysis of the author's own experience as a teacher of Social Sciences, in his attempt to include a visually impaired student in an institutional classroom reality. Based on Max Van Manen's Phenomenology-Hermeneutics, a qualitative, critical and phenomenological methodological design is constructed that allows retrospective analysis and that, with the conversational interview as a research technique, allows the achievement of the proposed objectives. The result is a phenomenological-hermeneutic document, which aspires to be a theoretical understanding of the lived experience and, at the same time, a contribution to the construction of an inclusive didactics of Social Sciences, understood as a science of the construction of meaning.Publicación Acceso abierto La pedagogía y las TIC en procesos educativos(2022-08-24) Mendoza Tordecilla, Dayana; Díaz Bernal, JorgeIn this monograph, an exhibition will be made in order to reflect on how children's pedagogy can be linked with ICT in teaching-learning processes and how innovative technologies can help society face daily challenges, to improve the awareness of citizens and how they can help drive social development to promote innovation As a consequence of covid 19, it was necessary to adopt new teaching methods in education, which has led to the implementation of ICT as an alternative to generate new competitive bases from early childhood education. Therefore, in this work it is intended to carry out an intellectual production exercise to raise the concepts and importance of ICT in the teaching, learning and evaluation process, especially in early childhood education. To achieve the above objective, a review of the bibliography is carried out with reference information on the subject and in this way identify the forms of inclusion and relationship of ICT and pedagogy in education. The implementation of the use of ICT requires understanding the relationship between pedagogy, didactics and technology, since it is not an easy job and requires the design and implementation of strategies to incorporate children into autonomous learning from the first educational stage..Publicación Acceso abierto Perspectivas curriculares y didácticas de las salidas de campo en la Licenciatura en Ciencias Sociales del Caribe colombiano(2020-07-13) Márquez Funes, Keinny; Flórez Nisperuza, Elvira PatriciaThis work focuses on characterizing the didactic and curricular perspectives of field trips in the Bachelor of Social Sciences of the Colombian Caribbean (University of Córdoba, University of Cartagena and University of the Atlantic), with a view to defining guidelines in the process of Training of the Bachelor of Social Sciences who is being trained in the Colombian Caribbean, attending to the requirements and needs of the context. The qualitative analysis related to (7) seven didactic and curricular perspectives (academic, systemic, 12 formative, integrative, transversal, developing and transforming), originated from the appreciations of the students, teachers and managers in relation to the outputs of field and collected through semi-structured interviews in the Social Sciences programs of the Colombian Caribbean Region. Next, the structure and organization of field trips in the three universities is revealed, in aspects related to the semester in which they take place, places or routes, proposed objectives, integrating areas, didactic resources and forms of evaluation of the field trips. All this, from the documentary review of the internal documents of each program (Master plan of the program, Curricular meshes and pedagogical model of the program). And a curricular and didactic organizational scheme is developed around the improvement of aspects of field trips immersed in the Bachelor of Social Sciences in the Colombian Caribbean as a benchmark of high educational quality for the training of the new Bachelor.Publicación Acceso abierto Plan de negocio para una fundación que promueva el desarrollo de capacidades y habilidades sensoriales a niños y niñas con discapacidad visual del Barrio la Granja de la Ciudad de Montería-Córdoba(2023-01-27) Bedoya Ramos, Cesia Esther; Causil Buelvas, Maria de los Angeles; Caraballo, EliecerResumen El emprendimiento social se ha convertido en un gran aliado para el Estado, en el sentido que contribuye con estrategias innovadoras y creativas, para elevar la calidad de vida, de aquellos grupos de la sociedad que lo necesitan. En la presente investigación, está plasmado el análisis de la viabilidad técnico, administrativo y financiero para la creación de la fundación “veo por ti”, que ofrece el servicio educativo a través de talleres lúdicos, didácticos y recreativos para los niños y las niñas con discapacidad visual de la ciudad de Montería-Córdoba. Este proyecto surge gracias a prácticas pedagógicas realizadas en donde pudimos evidenciar la problemáticas educativas que existen en relación con los niños y las niñas con discapacidad visual. Además se tomaron como base planteamientos teóricos y legales, para verificar la trayectoria de este tipo de organizaciones y desde estos aspectos justificar la creación de la fundación. Mediante un diseño metodológico bibliográfico, investigaciones, estadísticas, encuestas, entre otros, se puede concluir entonces, que el proyecto presenta una amplia posibilidad, de llevarse a cabo.Publicación Restringido Las prácticas artísticas como estrategias didácticas para el fortalecimiento de la capacidad creativa de los niños y de las niñas de la Institución educativa INEM(2023-02-23) Rios Ortega, Camilo Andrés; Soñert Martínez, Zurisadai; Barrera Araujo, Jesús Ramiro de la; Zumaqué Gómez, NunilaEl presente proyecto trata de como las prácticas artísticas influyen y ayudan en el fortalecimiento de la capacidad creativa de los niños de la institución en cuestión, enfocando diferentes estrategias y proponiendo múltiples actividades para la recuperación de las habilidades creativas. Se tiene que recalcar que las prácticas artísticas son una herramienta y además una pieza fundamental en el desarrollo personal, motriz e intelectual del estudiante, ya que gran parte de su vida escolar el niño descubre y desarrolla su creatividad. En este proyecto investigativo también buscará las debilidades y carencias que tienen los estudiantes en su personalidad, para poder mejorar la comunicación, la socialización y personalidad por medio de las prácticas artísticas. Según expertos la capacidad cerebral de los niños se desarrolla en los cinco primeros años, tomando este dato el proyecto investigativo se enfocará en niños menores de cinco años para poder facilitar el desarrollo creativo y lo pueda ejercitar en el resto de su año escolar. A lo largo del tiempo la creatividad de los niños va debilitándose ya que las escuelas y las diferentes entidades educativas no muestran el interés de desarrollar la parte creativa y reforzarla mediante actividades, hoy en día el conocimiento va enfocado en la memorización y recepción de conceptos teóricos más que en un aprendizaje prácticoydinámicoparalosalumnos. Lasprácticasartísticascomoestrategiasdidácticas para el fortalecimiento de la capacidad creativa de los niños y de las niñas de la Institución educativa INEM sede el bosque pretende no solo ayudar a desarrollar más la creatividad sino a que por medio de esta misma los niños aprendan a expresarse y mejorar la comunicación, ya que cada día el niño necesita interactuar con sus compañeros, familiares o docentes.Publicación Acceso abierto Principios de gamificación como estrategia didáctica en la enseñanza del sistema muscular con estudiantes de grado octavo(2023-02-20) Iglesias Doria, Paula Andrea; Perneth López, Javier Eduardo; Salgado Vargas, José AlbertoThis research deals with the implementation of gamification principles as a didactic strategy in teaching the muscular system with eighth grade students. taking into account that most of the practices have been developed and based on the memorization of contents, which in turn become somewhat monotonous, thus losing interest and motivation on the part of the students, leaving aside elements that are of the utmost importance in the teaching-learning process. The specific purposes revolved around the students' appreciation of the gamification principles in teaching the muscular system; development of a didactic sequence based on gamification principles in the teaching of the muscular system, finally, the assessment of the scope of a system based on gamification principles inside the classroom. From the methodological point of view, it was developed from an interpretative perspective, with a qualitative approach, based on a case study design, therefore, the techniques and instruments used are: the semi-structured interview, participant observation, focus group, interview guide and diary. field, with which relevant information was obtained that allows to know the incidence of the implementation of the didactic strategy based on the principles of gamification, with the analysis of the results it was possible to account for the benefits of the implementation of gamification in the educational field, because it is an alternative that greatly supports the teaching-learning process, taking into account that it can generate certain emotions and attitudes in students, such as happiness, interest, fun , motivation and collaborative work. In general terms, it can be said that with the implementation of this strategy, positive emotions and attitudes towards the process were awakened in the students. Fact that can guarantee a more dynamic, innovative and effective learning, all this because, for students, the contents can be understood more easily, since by awakening emotions in them they can feel motivated, which contributes to them achieving Focus your full attention on the activities in progress.Publicación Acceso abierto Propuesta curricular para el área de educación artística para los grados cuarto (4°) y quinto (5°) de la Escuela Normal Superior Lácides Iriarte de Sahagún Córdoba(2023-02-09) Hernández Álvarez, Cina Liseth; Prieto Macea, Álvaro Rafael; Zumaqué Gómez, NunilaJudging by the teaching experience and results of the surveys that were carried out on teachers in the artistic area (8 teachers) and students of the fourth (4th) and fifth (5th) grades of primary school (sample made up of 18 students from 8 to 10 years of age) of the Escuela Normal Superior Lácides Iriarte de Sahagún - Córdoba, it was verified the need to contribute the design of the curricular mesh of the artistic area for Basic Primary in the fourth (4th) and fifth (5th) grades. °), projecting "a curricular proposal" that contains clarity in activities and contents to instruct the teacher in the area of Art Education essentially in the foundations of education such as children. Reflecting on the importance of artistic education in elementary school, the proposal is projected with the purpose of contributing to the awareness of children and appreciation of the global reality and that of their environment, assenting to the development of artistic skills of the students in an individual and collective work so that in this way they build their own concepts. The work is supported theoretically having, as a first measure, the awareness of the importance of artistic education in the integral formation of the child, the pedagogical quality and the due development of the Artistic Education area and thus benefit the teaching-learning process of the students proposed contents and artistic practices to be developed. This work proposes regularly monitoring the way art education didactics are used in I.E., to contribute significantly to the development of children's skills, the ability to connect with some of the disciplines of art or some in specific.Publicación Acceso abierto La transposición didáctica en alumnos de 9° como estrategia para la enseñanza de la química en la Institución Educativa Andrés Rodríguez B. de Sahagún Córdoba(2020) Montes López, Yina Vanessa; Vega Cruz, Kenia; Torres Vásquez, Roger ElíThe objective of this document was to analyze how the design of a didactic unit, in which the didactic transposition is implemented, is applied as a strategy for teaching chemistry in 9th grade students of the Andrés Rodríguez de Sahagún Educational Institution (Córdoba), Where there is a situation of low academic performance and the achievements proposed for the advancement of the educational training process are not being exceeded. Taking as a reference the theory of Yves Chevallard (1991), from wise knowledge to taught knowledge. Considering the development and implementation of the objectives worked, a qualitative approach is used, with a descriptive method using semi-structured interviews where the required information is obtained. The final result is the assessment and relevance of the chemistry teaching unit with the implementation of the didactic transposition giving priority to DBAs and EBCs allowing a closer approach to learning and teaching chemistry in grade 9. For this purpose, a series of phases or stages that allowed determining a process as appropriate as possible to promote meaningful learning of the subject in question.Publicación Acceso abierto Uso de edmodo como herramienta didáctica para la prevención del ciberbullying en los estudiantes de educación media(2022-08-25) Martínez Ávila, Maira Alejndra; Tarras Márquez, Cristian Camilo; Giraldo Cardozo, Juan CarlosCyberbullying is an aggressive and intentional act, carried out through new technologies as a method of contact. The research objective is to use Edmodo as a fundamental tool for the prevention of cyberbullying, due to the absence of projects in educational institutions that make students aware of the causes and consequences of this problem and thus improve their coexistence in the classroom. The methodology is qualitative with an action research approach, for the development of this project an intervention design was carried out, which is made up of four phases. As a result, it was obtained that the students developed each of the activities through the "edmodo" didactic tool, in turn, it allowed the interaction between Student-Teacher, it should be noted that, through this process, it was possible to determine that the students have a good communication as a team, and thanks to the collaborative work of each one, the proposed objectives were completed, we can also affirm that there is a high level of knowledge on the part of the students regarding this problem "cyberbullying", due to the fact that in the development of the intervention many students He actively participated in the socialization of the theme in consequences to talks that the Institution offers them for the prevention of cases inside and outside the Educational establishment. It was concluded that the students of the Rancho Grande Educational Institution had a high knowledge of this problem of Cyberbullying, due to the fact that in the development of the intervention many students actively participated in the socialization of the theme in consequences to talks that the Institution offers them. for the prevention of cases inside and outside the educational establishment