Este ítem es privado
Publicación: La investigación guiada como estrategia didáctica en la enseñanza de las ciencias y su aporte en la formación del profesor
dc.contributor.advisor | Flórez Nisperuza, Elvira Patricia | spa |
dc.contributor.author | Lozano Conde, Lina Marcela | spa |
dc.contributor.author | García Hernández, Cesia Inés | spa |
dc.coverage.spatial | Montería, Córdoba | spa |
dc.date.accessioned | 2020-10-16T14:31:14Z | spa |
dc.date.available | 2020-10-16T14:31:14Z | spa |
dc.date.issued | 2020-10-09 | spa |
dc.description.abstract | This research proposes a training program based on the recognition of the science and guidedresearch teaching practices as a strategy to empower scientific and scholar knowledge, which may strengthen the teacher training. To achieve that, the research team identified and described the modes of Science and Environmental Education teaching, and designed a Training Program based on the guided research as a didactic strategy to teach science. It also, follows a qualitative design, with an ethnographic focus, framed in five Science and Environmental Education High School teachers in Institución Educativa Belén and in the sequential fulfillment of three phases: behaviorist, traditional and constructivist. In these phases, the category of analysis was specified: teacher training, teaching and didactic strategy and the guided research in the Science teaching. Finally, the training program design integrated pedagogical, practical and methodological fields to meet the Science teacher needs. The data was collected in ways of observation, interviews and documental analysis. Likewise, the content analysis and triangulation, as data analysis technique, were applied. The results allow the strengthening of the science teacher training from the design of a training program, centered on the guided research as a didactic strategy to meet the investigative and contextual needs of the Science teacher. | eng |
dc.description.degreelevel | Postgrado | spa |
dc.description.degreename | Magíster en Didáctica de las Ciencias Naturales | spa |
dc.description.notes | Este estudio tiene un artículo pendiente por publicar. | spa |
dc.description.tableofcontents | Dedicatoria__________________________________________________________________ 2 | spa |
dc.description.tableofcontents | Agradecimientos_____________________________________________________________ 3 | spa |
dc.description.tableofcontents | Resumen____________________________________________________________________ 4 | spa |
dc.description.tableofcontents | Introducción_________________________________________________________________ 11 | spa |
dc.description.tableofcontents | 1. CAPITULO I Aspectos preliminares 15 | spa |
dc.description.tableofcontents | 1.1 Planteamiento del problema 15 | spa |
dc.description.tableofcontents | 1.1.1 Descripción del problema 15 | spa |
dc.description.tableofcontents | 1.1.2 Formulación del problema 21 | spa |
dc.description.tableofcontents | 1.2.1 General 22 | spa |
dc.description.tableofcontents | 1.2.2 Específicos 22 | spa |
dc.description.tableofcontents | 1.2.3 Sistema de preguntas y objetivos 23 | spa |
dc.description.tableofcontents | 2. CAPITULO II. Marco referencial 24 | spa |
dc.description.tableofcontents | 2.1 Estado del arte 24 | spa |
dc.description.tableofcontents | 2.1.1 Formación del profesorado 24 | spa |
dc.description.tableofcontents | 2.1.2 Enseñanza y estrategia didáctica de las ciencias naturales 42 | spa |
dc.description.tableofcontents | 2.1.3 La investigación guiada 59 | spa |
dc.description.tableofcontents | 2.1.4 Análisis de investigaciones 75 | spa |
dc.description.tableofcontents | 2.1.5 Análisis general por categorías 82 | spa |
dc.description.tableofcontents | 2.2 Marco espacial 89 | spa |
dc.description.tableofcontents | 2.3 Marco teórico 90 | spa |
dc.description.tableofcontents | 2.3.1 Formación del profesorado, una visión integradora para la educación en ciencias 91 | spa |
dc.description.tableofcontents | 2.3.2 Uso de estrategias didácticas en la enseñanza de las ciencias y su aporte en la formación del profesor 95 | spa |
dc.description.tableofcontents | 2.3.3 Investigación guiada: estrategia didáctica para pensar la formación del profesor de ciencias 99 | spa |
dc.description.tableofcontents | 2.4 Marco legal 105 | spa |
dc.description.tableofcontents | 3. CAPITULO III Marco metodológico 108 | spa |
dc.description.tableofcontents | 3.1 Paradigma de la investigación 108 | spa |
dc.description.tableofcontents | 3.2 Tipo de investigación 108 | spa |
dc.description.tableofcontents | 3.3 Enfoque de investigación 110 | spa |
dc.description.tableofcontents | 3.4 Técnicas e instrumentos de recolección de la información 111 | spa |
dc.description.tableofcontents | 3.4.1 Técnicas de recolección de la información 111 | spa |
dc.description.tableofcontents | 3.4.2 Instrumentos de recolección de la información 114 | spa |
dc.description.tableofcontents | 3.4.3 Técnicas de análisis de la información 117 | spa |
dc.description.tableofcontents | 3.5 Población y muestra de la investigación 119 | spa |
dc.description.tableofcontents | 3.6 Fases del estudio 121 | spa |
dc.description.tableofcontents | 3.6.1 FASE I: Identificación 122 | spa |
dc.description.tableofcontents | 3.6.2 FASE II: Descripción 122 | spa |
dc.description.tableofcontents | 3.6.3 FASE III: Teorización 123 | spa |
dc.description.tableofcontents | 4. CAPITULO IV. Presentación de resultados y análisis de la intervención 124 | spa |
dc.description.tableofcontents | 4.1 Resultados de la intervención 124 | spa |
dc.description.tableofcontents | 4.1.1 Objetivo específico I 124 | spa |
dc.description.tableofcontents | 4.1.2 Objetivo específico II 133 | spa |
dc.description.tableofcontents | 4.1.3 Objetivo específico III 165 | spa |
dc.description.tableofcontents | 5. CAPITULO V. Conclusiones y recomendaciones 211 | spa |
dc.description.tableofcontents | 5.1 Conclusiones 211 | spa |
dc.description.tableofcontents | 5.2 Recomendaciones 215 | spa |
dc.description.tableofcontents | 6. REFERENCIAS 217 | spa |
dc.description.tableofcontents | 7. CAPITULO VII. Anexos 235 | spa |
dc.description.tableofcontents | 7.1 Anexo 1. Rúbrica de observación 235 | spa |
dc.description.tableofcontents | 7.2 Anexo 2. Rúbrica de análisis 237 | spa |
dc.description.tableofcontents | 7.3 Anexo 3. Diario de campo 239 | spa |
dc.description.tableofcontents | 7.4 Anexo 4. Guía de entrevista 240 | spa |
dc.description.tableofcontents | 7.5 Anexo 5. Triangulación teórica 241 | spa |
dc.description.tableofcontents | 7.6 Anexo 6. Consentimiento de la investigación 242 | spa |
dc.description.tableofcontents | 7.7 Anexo 7. Guía de la investigación guiada 243 | spa |
dc.description.tableofcontents | 7.8 Anexo 8. Evidencias fotográficas 245 | spa |
dc.format.mimetype | application/pdf | spa |
dc.identifier.uri | https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/3444 | spa |
dc.language.iso | spa | spa |
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dc.publisher.program | Maestría en Didáctica de las Ciencias Naturales | spa |
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dc.subject.keywords | Teacher training | eng |
dc.subject.keywords | Teaching and didactic strategy | eng |
dc.subject.keywords | Guided research | eng |
dc.subject.keywords | Training program | eng |
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dc.title | La investigación guiada como estrategia didáctica en la enseñanza de las ciencias y su aporte en la formación del profesor | spa |
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