Publicación:
La investigación guiada como estrategia didáctica en la enseñanza de las ciencias y su aporte en la formación del profesor

dc.contributor.advisorFlórez Nisperuza, Elvira Patriciaspa
dc.contributor.authorLozano Conde, Lina Marcelaspa
dc.contributor.authorGarcía Hernández, Cesia Inésspa
dc.coverage.spatialMontería, Córdobaspa
dc.date.accessioned2020-10-16T14:31:14Zspa
dc.date.available2020-10-16T14:31:14Zspa
dc.date.issued2020-10-09spa
dc.description.abstractThis research proposes a training program based on the recognition of the science and guidedresearch teaching practices as a strategy to empower scientific and scholar knowledge, which may strengthen the teacher training. To achieve that, the research team identified and described the modes of Science and Environmental Education teaching, and designed a Training Program based on the guided research as a didactic strategy to teach science. It also, follows a qualitative design, with an ethnographic focus, framed in five Science and Environmental Education High School teachers in Institución Educativa Belén and in the sequential fulfillment of three phases: behaviorist, traditional and constructivist. In these phases, the category of analysis was specified: teacher training, teaching and didactic strategy and the guided research in the Science teaching. Finally, the training program design integrated pedagogical, practical and methodological fields to meet the Science teacher needs. The data was collected in ways of observation, interviews and documental analysis. Likewise, the content analysis and triangulation, as data analysis technique, were applied. The results allow the strengthening of the science teacher training from the design of a training program, centered on the guided research as a didactic strategy to meet the investigative and contextual needs of the Science teacher.eng
dc.description.degreelevelPostgradospa
dc.description.degreenameMagíster en Didáctica de las Ciencias Naturalesspa
dc.description.notesEste estudio tiene un artículo pendiente por publicar.spa
dc.description.tableofcontentsDedicatoria__________________________________________________________________ 2spa
dc.description.tableofcontentsAgradecimientos_____________________________________________________________ 3spa
dc.description.tableofcontentsResumen____________________________________________________________________ 4spa
dc.description.tableofcontentsIntroducción_________________________________________________________________ 11spa
dc.description.tableofcontents1. CAPITULO I Aspectos preliminares 15spa
dc.description.tableofcontents1.1 Planteamiento del problema 15spa
dc.description.tableofcontents1.1.1 Descripción del problema 15spa
dc.description.tableofcontents1.1.2 Formulación del problema 21spa
dc.description.tableofcontents1.2.1 General 22spa
dc.description.tableofcontents1.2.2 Específicos 22spa
dc.description.tableofcontents1.2.3 Sistema de preguntas y objetivos 23spa
dc.description.tableofcontents2. CAPITULO II. Marco referencial 24spa
dc.description.tableofcontents2.1 Estado del arte 24spa
dc.description.tableofcontents2.1.1 Formación del profesorado 24spa
dc.description.tableofcontents2.1.2 Enseñanza y estrategia didáctica de las ciencias naturales 42spa
dc.description.tableofcontents2.1.3 La investigación guiada 59spa
dc.description.tableofcontents2.1.4 Análisis de investigaciones 75spa
dc.description.tableofcontents2.1.5 Análisis general por categorías 82spa
dc.description.tableofcontents2.2 Marco espacial 89spa
dc.description.tableofcontents2.3 Marco teórico 90spa
dc.description.tableofcontents2.3.1 Formación del profesorado, una visión integradora para la educación en ciencias 91spa
dc.description.tableofcontents2.3.2 Uso de estrategias didácticas en la enseñanza de las ciencias y su aporte en la formación del profesor 95spa
dc.description.tableofcontents2.3.3 Investigación guiada: estrategia didáctica para pensar la formación del profesor de ciencias 99spa
dc.description.tableofcontents2.4 Marco legal 105spa
dc.description.tableofcontents3. CAPITULO III Marco metodológico 108spa
dc.description.tableofcontents3.1 Paradigma de la investigación 108spa
dc.description.tableofcontents3.2 Tipo de investigación 108spa
dc.description.tableofcontents3.3 Enfoque de investigación 110spa
dc.description.tableofcontents3.4 Técnicas e instrumentos de recolección de la información 111spa
dc.description.tableofcontents3.4.1 Técnicas de recolección de la información 111spa
dc.description.tableofcontents3.4.2 Instrumentos de recolección de la información 114spa
dc.description.tableofcontents3.4.3 Técnicas de análisis de la información 117spa
dc.description.tableofcontents3.5 Población y muestra de la investigación 119spa
dc.description.tableofcontents3.6 Fases del estudio 121spa
dc.description.tableofcontents3.6.1 FASE I: Identificación 122spa
dc.description.tableofcontents3.6.2 FASE II: Descripción 122spa
dc.description.tableofcontents3.6.3 FASE III: Teorización 123spa
dc.description.tableofcontents4. CAPITULO IV. Presentación de resultados y análisis de la intervención 124spa
dc.description.tableofcontents4.1 Resultados de la intervención 124spa
dc.description.tableofcontents4.1.1 Objetivo específico I 124spa
dc.description.tableofcontents4.1.2 Objetivo específico II 133spa
dc.description.tableofcontents4.1.3 Objetivo específico III 165spa
dc.description.tableofcontents5. CAPITULO V. Conclusiones y recomendaciones 211spa
dc.description.tableofcontents5.1 Conclusiones 211spa
dc.description.tableofcontents5.2 Recomendaciones 215spa
dc.description.tableofcontents6. REFERENCIAS 217spa
dc.description.tableofcontents7. CAPITULO VII. Anexos 235spa
dc.description.tableofcontents7.1 Anexo 1. Rúbrica de observación 235spa
dc.description.tableofcontents7.2 Anexo 2. Rúbrica de análisis 237spa
dc.description.tableofcontents7.3 Anexo 3. Diario de campo 239spa
dc.description.tableofcontents7.4 Anexo 4. Guía de entrevista 240spa
dc.description.tableofcontents7.5 Anexo 5. Triangulación teórica 241spa
dc.description.tableofcontents7.6 Anexo 6. Consentimiento de la investigación 242spa
dc.description.tableofcontents7.7 Anexo 7. Guía de la investigación guiada 243spa
dc.description.tableofcontents7.8 Anexo 8. Evidencias fotográficas 245spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.identifier.urihttps://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/3444spa
dc.language.isospaspa
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dc.rightsCopyright Universidad de Córdoba, 2020spa
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dc.rights.creativecommonsAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)spa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/spa
dc.subject.keywordsTeacher trainingeng
dc.subject.keywordsTeaching and didactic strategyeng
dc.subject.keywordsGuided researcheng
dc.subject.keywordsTraining programeng
dc.subject.proposalFormación del profesorspa
dc.subject.proposalEnseñanza y estrategia didácticaspa
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dc.titleLa investigación guiada como estrategia didáctica en la enseñanza de las ciencias y su aporte en la formación del profesorspa
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