Publicación:
Enhancing vocabulary and oral skills through gamification in 4th grade students at Santa María Goretti school under the national internship program

dc.contributor.advisorLozano Hoyos, Levis Leonardo
dc.contributor.authorCaballero Moreno, Laura Vanesa
dc.contributor.juryBarboza Diaz, Alex Gabriel
dc.date.accessioned2024-12-11T17:07:51Z
dc.date.available2024-12-11T17:07:51Z
dc.date.issued2024-12-09
dc.description.abstractThe following report describes my internship experience at Santa Maria Goretti Educational Institution. It consisted of teaching in-person lessons to 4th-grade primary students between the ages of 9-12. The goal of this internship was to implement a meaningful strategy to get children involved in English learning. In this way, gamification as an educational strategy was applied to enhance vocabulary and oral skills. The lessons were designed and planned based on dynamic and mechanical techniques to provide a playful and accessible learning experience. In addition, this document discusses the underlying theories, methodology, gains, conclusions, limitations, and recommendations of the process in which I was immersed.eng
dc.description.abstractEl siguiente informe describe mi experiencia de pasantía en la Institución Educativa Santa María Goretti. Consistió en impartir clases presenciales a estudiantes de cuarto grado de primaria, con edades entre 9 y 12 años. El objetivo de estas prácticas fue implementar una estrategia significativa para involucrar a los niños en el aprendizaje del inglés. De esta manera, se aplicó la gamificación como estrategia educativa para potenciar el vocabulario y las habilidades orales. Las lecciones fueron diseñadas y planificadas basándose en técnicas dinámicas y mecánicas para proporcionar una experiencia de aprendizaje divertida y accesible. Además, este documento aborda las teorías subyacentes, la metodología, los logros, las conclusiones, las limitaciones y las recomendaciones del proceso en el que estuve inmersa.spa
dc.description.degreelevelPregrado
dc.description.degreenameLicenciado(a) en Lenguas Extranjeras con Énfasis en Inglés
dc.description.modalityPasantías
dc.description.tableofcontents1. Introduction…........................ 7
dc.description.tableofcontents2. Underlying theories…............................... 10
dc.description.tableofcontents2.1. English in Colombia............................. 10
dc.description.tableofcontents2.2 Vocabulary ................................... 13
dc.description.tableofcontents2.2.1. Vocabulary in primary ............................... 13
dc.description.tableofcontents2.2.2. Total Physical Response in Vocabulary Learning ..................... 14
dc.description.tableofcontents2.3 Communicative Skills.............................. 14
dc.description.tableofcontents2.4 Gamification.................................. 15
dc.description.tableofcontents2.4.1. Games in English teaching for children ................... 15
dc.description.tableofcontents2.5 Collaborative Learning........................... 16
dc.description.tableofcontents3. Teaching methods and strategies................. 17
dc.description.tableofcontents4. Gains…........................... 20
dc.description.tableofcontents4.1 Lesson Plan ................. 20
dc.description.tableofcontents4.2 Student’s Growth.............................. 26
dc.description.tableofcontents4.3 Professional Growth................... 26
dc.description.tableofcontents4.4 Personal Growth........................... 27
dc.description.tableofcontents5. Conclusions and suggestions............ 29
dc.description.tableofcontents6. Limitations .............................. 31
dc.description.tableofcontents7. References….............. 32
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.instnameUniversidad de Córdoba
dc.identifier.reponameRepositorio Universidad de Córdoba
dc.identifier.repourlhttps://repositorio.unicordoba.edu.co/
dc.identifier.urihttps://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/8814
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad de Córdoba
dc.publisher.facultyFacultad de Educación y Ciencias Humanas
dc.publisher.placeMontería, Córdoba, Colombia
dc.publisher.programLicenciatura en Lenguas Extranjeras con Énfasis en Inglés
dc.relation.referencesAlqahtani, M. (2015). The importance of vocabulary in language learning and how to be taught. International journal of teaching and education, 3(3), 21-34.
dc.relation.referencesBahrani, T., & Soltani, R. (2012). How to Teach Speaking Skills. Journal of Education and Practice, 3(2), 25-29
dc.relation.referencesBai, Z. (2018). An analysis of English vocabulary learning strategies. Journal of language Teaching and Research, 9(4), 849-855.
dc.relation.referencesBilingüismo: estrategia para la competitividad. Ministerio de Educación Nacional de Colombia:: (s/f). Gov.co. Recuperado el 19 de septiembre de 2024, de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-97497.html
dc.relation.referencesBrown, H. D. (2001). Teaching by Principles; an Interactive Approach to Language Pedagogy (2nd ed.). New York: Addison Wesley Longman, Inc.
dc.relation.referencesChristopoulos, A., & Mystakidis, S. (2023). Gamification in education. Encyclopedia, 3(4), 1223-1243.
dc.relation.referencesDeni, R., & Fahriany, F. (2020). Teachers' Perspective on Strategy for Teaching English Vocabulary to Young Learners. Vision: Journal for Language and Foreign Language Learning, 9(1), 48-61.
dc.relation.referencesDiana, M. W., Wilupi, A. Y. T., Setiawan, D., & Nurhajati, D. (2022). Enhancing social awareness through Total Physical Response (TPR) in teaching English at elementary school. English Education: Journal of English Teaching and Research, 7(1), 1-9.
dc.relation.referencesGillies, R. M., Ashman, A. F., & Terwel, J. (2007). The teacher’s role in implementing cooperative learning in the classroom: An introduction. The teacher’s role in implementing cooperative learning in the classroom, 1.
dc.relation.referencesGuía No. 22 Estándares Básicos de Competencias en Lenguas Extranjeras: Inglés. (s/f). Gov.co. Recuperado el 19 de septiembre de 2024, de https://www.mineducacion.gov.co/portal/men/Publicaciones/Guias/115174:Guia-No22-Estandares-Basicos-de-Competencias-en-Lenguas-Extranjeras-Ingles
dc.relation.referencesJohnson, D. W., & Johnson, F. (2013). Joining Together: Group Theory and Group skills (11th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
dc.relation.referencesKapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. John Wiley & Sons.
dc.relation.referencesKiryakova, G., Angelova, N., & Yordanova, L. (2014, October). Gamification in education. In Proceedings of 9th International Balkan Education and Science Conference (Vol. 1, pp. 679-684).
dc.relation.referencesLey general de educación., P. la C. se E. la L. G. (s/f). Ley 115 de Febrero 8 de 1994. Gov.co. Recuperado el 17 de octubre de 2024, de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
dc.relation.referencesLozano y López, (2024), Mediaciones tecnológicas para la enseñanza y aprendizaje del inglés en la Revista Espacios. DOI: 10.48082/espaciosa24v45n05p01Vol. 45 (Nº 05) Año 2024. Art. 1. Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a24v45n05/24450501.html.
dc.relation.referencesMaisa, S., & Karunakaran, T. (2013). Idioms and importance of teaching idioms to ESL students: A study on teacher beliefs. Asian Journal of Humanities and Social Sciences (AJHSS), 1(1), 110-122.
dc.relation.referencesMammals, reptiles, fish, insects or birds - ESL worksheet by totya (n/d). Eslprintables.com.
dc.relation.referencesMinisterio de Educación Nacional. (2006). Serie Guías N°22 Estándares Básicos de Competencias en Lengua Extranjeras: inglés : Ministerio de Educación. 1- 43 p.
dc.relation.referencesMinisterio de Educación Nacional, (s,f). Niveles de desempeño en inglés, página 1. Recuperado de https://www.icfes.gov.co/documents/39286/2349876/Niveles%20de%20desempeno% 20prueba%20de-ingles.pdf
dc.relation.referencesPermana, I. G. Y. (2020). Teaching Vocabulary for Elementary School Students. The Art of Teaching English As a Foreign Language (TATEFL), 1(2), 1-4. https://doi.org/10.36663/tatefl.v1i2.56
dc.relation.referencesPrince, J. D. (2013). Gamification. Journal of Electronic Resources in Medical Libraries, 10(3), 162–169. https://doi.org/10.1080/15424065.2013.820539
dc.relation.referencesMinisterio de Educación Nacional de Colombia. Pruebas saber (s/f). Gov.co Recuperado el 19 de septiembre de 2024, de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-244735.html
dc.relation.referencesRichards, J. C., Platt, J., & Platt, H. (1995). Longman dictionary of language teaching & applied linguistics. Beijing: Foreign Language Teaching and Research Press.
dc.relation.referencesSakka, W., Aswad, M., & Fajriani, F. (2018). Enhancement of English Student Learning Results through Total Physical Response (TPR) Method. Eduvelop, 1(2), 86-95.
dc.relation.referencesSalamea-Avila, M. J., & Fajardo-Dack, T. (2023). Developing Speaking Skills in EFL Young Learners through Visual and Audiovisual Materials. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 6(Esp1), 338-349.
dc.relation.referencesSaavedra, M. F. C. (s/f). PROGRAMA NACIONAL DE INGLÉS. Gov.co. Recuperado el 19 de septiembre de 2024, de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles343837_Programa_Nacional_Ingles.pdf
dc.relation.referencesSlavin, R. E. (1983). Cooperative learning. New York, NY: Longman.
dc.relation.referencesSusanto, A., & Fazlinda, A. (2016). English vocabulary acquisition through vocabulary learning strategy and socio-educational factors: A review. Applied Science and TEchnolog, 1(1), 173.}
dc.relation.referencesWang, Y. J., Shang, H. F., & Briody, P. (2011). Investigar el impacto del uso de juegos en la enseñanza del inglés a los niños. Revista internacional de aprendizaje
dc.rightsCopyright Universidad de Córdoba, 2024
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject.keywordsGamificationeng
dc.subject.keywordsPrimary studentseng
dc.subject.keywordsVocabularyeng
dc.subject.keywordsOral skillseng
dc.subject.proposalGamificaciónspa
dc.subject.proposalEstudiantes de primariaspa
dc.subject.proposalVocabulariospa
dc.subject.proposalHabilidades oralesspa
dc.titleEnhancing vocabulary and oral skills through gamification in 4th grade students at Santa María Goretti school under the national internship programeng
dc.typeTrabajo de grado - Pregrado
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
dc.type.contentText
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Bloque original
Mostrando 1 - 2 de 2
Cargando...
Miniatura
Nombre:
CaballeroMorenoLauraVanesa.pdf
Tamaño:
864.82 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
No hay miniatura disponible
Nombre:
AutorizaciónPublicación..pdf
Tamaño:
266.38 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Bloque de licencias
Mostrando 1 - 1 de 1
No hay miniatura disponible
Nombre:
license.txt
Tamaño:
15.18 KB
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: