Publicación:
A personal leadership statement

dc.audience
dc.contributor.advisorAguas Castillo, Pedro Pablo
dc.contributor.authorCaballero Hernández, Andrea
dc.date.accessioned2025-01-17T17:04:50Z
dc.date.available2025-01-17T17:04:50Z
dc.date.issued2025-01-16
dc.description.abstractThis paper explores the concept and nature of leadership with a transformational approach in the educational context of foreign language teaching, specifically English. Through the analysis of foundations proposed by leading authors such as Daft and Northouse, the importance of team learning, collaboration and empowerment are discussed. Throughout the analysis, the author's personal perspectives on these issues are also included. At the end of the essay, a plan for implementing leadership and empowerment practices in learning is proposed, integrating theoretical foundations and personal experiences in order to highlight the value of leadership in education.eng
dc.description.abstractEste trabajo explora el concepto y la naturaleza del liderazgo con enfoque transformacional en el contexto educativo de la enseñanza de lenguas extranjeras, concretamente del inglés. A través del análisis de fundamentos propuestos por autores destacados como Daft y Northouse, se discute la importancia del aprendizaje en equipo, la colaboración y el empoderamiento. A lo largo del análisis, también se incluyen las perspectivas personales del autor sobre estos temas. Al final del ensayo, se propone un plan para implementar prácticas de liderazgo y empoderamiento en el aprendizaje, integrando fundamentos teóricos y experiencias personales con el fin de resaltar el valor del liderazgo en la educación.spa
dc.description.degreelevelPregrado
dc.description.degreenameLicenciado(a) en Lenguas Extranjeras con Énfasis en Inglés
dc.description.modalityTrabajos de Investigación y/o Extensión
dc.description.tableofcontentsDocument cover pages
dc.description.tableofcontentsLeadership profile
dc.description.tableofcontentsAbstract
dc.description.tableofcontentsIntroduction
dc.description.tableofcontentsMy Assumptions
dc.description.tableofcontentsLeadership Empowerment and Implications for the Future
dc.description.tableofcontentsConclusion
dc.description.tableofcontentsReferences
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.instnameUniversidad de Córdoba
dc.identifier.reponameRepositorio Institucional Unicórdoba
dc.identifier.repourlhttps://repositorio.unicordoba.edu.co
dc.identifier.urihttps://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/8877
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversidad de Córdoba
dc.publisher.facultyFacultad de Educación y Ciencias Humanas
dc.publisher.placeMontería, Córdoba, Colombia
dc.publisher.programLicenciatura en Lenguas Extranjeras con Énfasis en Inglés
dc.relation.referencesBass, B. M. (1990). Bass & Stogdill's handbook of leadership: Theory, research, and managerial applications (3rd ed.). Free Press.
dc.relation.referencesBass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates.
dc.relation.referencesConger, J. A., & Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: Integrating theory and practice. Academy of Management Review, 13(3), 471-482. https://doi.org/10.5465/amr.1988.4306950
dc.relation.referencesDaft, R. L. (2008). The leadership experience (4th ed.). Cengage Learning.
dc.relation.referencesDay, C., Sammons, P., Hopkins, D., Harris, A., Leithwood, K., Gu, Q., Brown, E., Ahtaridou, E., & Kington, A. (2009). The impact of school leadership on pupil outcomes: Final report. University of Nottingham.
dc.relation.referencesDillenbourg, P. (1999). What do you mean by collaborative learning? In P. Dillenbourg (Ed.), Collaborative learning: Cognitive and computational approaches (pp. 1–19). Elsevier.
dc.relation.referencesJohnson, D. W., & Johnson, R. T. (2014). Cooperation and competition: Theory and research. Interaction Book Company.
dc.relation.referencesLeithwood, K., Seashore, K., Anderson, S., & Wahlstrom, K. (2004). Review of research: How leadership influences student learning. University of Minnesota, Center for Applied Research and Educational Improvement.
dc.relation.referencesNorthouse, P. G. (2018). Leadership: Theory and practice (8th ed.). SAGE Publications.
dc.rightsCopyright Universidad de Córdoba, 2025
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.licenseAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject.keywordsLeadership
dc.subject.keywordsEmpowerment
dc.subject.keywordsCollaborative learning
dc.subject.keywordsInspiration
dc.subject.keywordsEducation
dc.subject.keywordsMotivation
dc.subject.keywordsLanguage teaching
dc.subject.proposalLiderazgo
dc.subject.proposalEmpoderamiento
dc.subject.proposalAprendizaje colaborativo
dc.subject.proposalInspiración
dc.subject.proposalEducación
dc.subject.proposalMotivación
dc.subject.proposalEnseñanza de idiomas
dc.titleA personal leadership statementeng
dc.typeTrabajo de grado - Pregrado
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
dc.type.contentText
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dspace.entity.typePublication
Archivos
Bloque original
Mostrando 1 - 2 de 2
No hay miniatura disponible
Nombre:
ANDREA CABALLERO- (1).pdf
Tamaño:
405.71 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
No hay miniatura disponible
Nombre:
formato autorización (1).pdf
Tamaño:
677.61 KB
Formato:
Adobe Portable Document Format
Bloque de licencias
Mostrando 1 - 1 de 1
No hay miniatura disponible
Nombre:
license.txt
Tamaño:
15.18 KB
Formato:
Item-specific license agreed upon to submission
Descripción: