Examinando por Materia "Behavior"
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Publicación Acceso abierto Alfabetización ambiental en los docentes en formación de los programas de licenciatura de la universidad de córdoba(2019-08-19) ALARCÓN SOLERA, DANIELA; LLORENTE JARAMILLO, KATY PAOLALa investigación evaluó el nivel de alfabetización ambiental con la que cuentan los futuros docentes de los programas de licenciatura en Educación Infantil, Literatura y Lengua Castellana, Educación Física, Recreación y Deporte, Lenguas Extranjeras con énfasis en Inglés, en Informática, Ciencias Sociales, en Artística- Música y Ciencias Naturales y Educación Ambiental de la Facultad de Educación y Ciencias Humanas de la universidad de Córdoba, reconociendo que la Alfabetización Ambiental es el resultado de la interrelación de componentes de actitud ambiental, comportamiento o conducta y conocimiento. Se sigue pensando que la responsabilidad de lo ambiental, es sólo de personas con formación en el área de las Ciencias Naturales, lo cual abre aún más la brecha del desconocimiento. Atendiendo al desarrollo de los objetivos, se utilizó un enfoque investigativo mixto. A través de una observación participante y una revisión documental en la que se pudo establecer que en la mayoría de lineamientos y de los planes de estudio de las carreras de licenciaturas de la Universidad de Córdoba, no se incorpora la perspectiva ambiental dentro del proceso de formación de los futuros docentes, lo que muestra una realidad desalentadora, dado que son ellos quienes llegarán a la escuela a desarrollar además del Proyecto Educativo Ambiental (PRAE) y los demás proyectos transversales, al tiempo que deben contribuir con su quehacer a la formación integral de los jóvenes a su cargo. Mediante una encuesta Tipo Likert se identificaron los conocimientos, actitudes y comportamientos de los docentes en formación, la cual se analizó a través del software SPSS (Startical Product and Service Solutions). En primera instancia hubo una fase diagnóstica en la que se determinó el nivel de Alfabetización Ambiental a estudiantes de licenciatura en la que no presentaron resultados favorables. Por último, se determinó la correlación de los componentes, el resultado obtenido en el nivel de Alfabetización Ambiental fue bajo, la relación en estos dos componentes fue de r = 8,10. Con otras palabras, una relación Positiva Débil. Esto quiere decir que la conducta frente a las problemáticas ambientales no es la adecuada; indicando esto lo importante y urgente que es incorporar en los pensum de las licenciaturas cursos que informen sobre la importancia de la educación ambiental.Publicación Acceso abierto Análisis agronómico de seis variedades de arroz (Oryza sativa) en función de diferentes épocas de siembra en el Centro Experimental La Victoria Fedearroz - Montería(2021-10-29) Gomezcasseres Argumedo, Lorena Maulith; Pérez Polo, DairoRice (Oryza sativa L), is a monocot belonging to the poaceae family. Worldwide, it is one of the most important crops in the agricultural sector as it is the staple food for more than half of the population, being one of the four most cultivated cereals in the world. The objective of the business practice was to establish and manage growth and yield evaluation experiments of six rice varieties in the experimental center La Victoria de Fedearroz in Montería. The study was carried out under a randomized complete block design with four replications and two treatments (Planting times). The varieties evaluated were: Fedearroz 2000, Fedearroz Clearfield IBIS, Fedearroz 70, Fedearroz 67, Fedearroz 68 and Fedearroz 2020, in order to know which one or which have better agronomic performance and yield, by monitoring and collecting data on the variables: Phenological phases of the plant, performance components, and evaluation of biotic damage by diseases. The results show that the variety Fedearroz 68 presented a superior yield to the other materials in all the sowing seasons, registering the highest yield, with values of 7.16 tons, surpassing the other evaluated materials.Publicación Acceso abierto Análisis del comportamiento de las divisas euro y libra esterlina, a través del índice de fuerza relativa (rsi) frente a los acontecimientos sociopolíticos relacionados con el brexit. años 2016- 2019(2019-08-14) Avilez Hoyos, Aristides David; Montoya Cordero, Monica LorenaIn this monography, one of the technical indicators used for the study and analysis of the forex market is presented which constitutes a fundamental technical tool, when operating in it, this indicator is called the Relative Strength Index or RSI; In the same way, through a study the behavior of the EURO and STERLING POUND currencies are analyzed, in compared to the socio-political events related to Brexit during the period (2016-2019). Some other Features such as the concept, its use and calculation are also described, as well as graphic examples that facilitate the understanding of this trend indicator. In addition, this paper also describes the United Kingdom leaving from the European Union, better known as “BREXIT as well as its definition, causes, effects and how this event has generated an impact on the movement of the prices of this currency pair.Publicación Acceso abierto Comportamiento socioafectivo en niños y niñas menores de 5 años relacionada con su estado de nutrición en un E.S.E de Montería 2022(2022-09-01) Nisperuza Payares, Maria Andrea; Herrera Gutiérrez, ConcepciónLa presente investigación aborda el tema del comportamiento socioafectivo de niños y niñas menores a 5 años relacionando con su estado de nutrición. Objetivo: Establecer la relación que existe entre el comportamiento socioafectivo con el estado de nutrición en los niños y niñas menores de 5 años identificando los cambios que se presentan en el crecimiento y desarrollo del niño(a). Metodología: Es un estudio descriptivo con enfoque cuantitativo, de corte transversal que evidencia la influencia de la desnutrición en el comportamiento socioafectivo de niños(as) menores de 5 años de edad y se aplicó el instrumento ASQ SE-2. Resultados: De acuerdo a la interpretación del puntaje obtenido en el instrumento ASQ SE-2 se identifica que un 57% son niños y 43% son niñas, de estos el 54% de los niños tienen una leve alteración en su comportamiento socioafectivo y con un 41% de las niñas tienen una leve alteración en el comportamiento socioafectivo y por último con 3% de los niños y el 2% de las niñas su comportamiento socioafectivo tiene una alteración severa. Conclusión: Esta investigación presenta resultados que muestra la influencia de la desnutrición en el comportamiento socioafectivo del niño(a) y dependiendo el grado de esta será el nivel de afectación en el niño(a). Por tanto, se presentan cambios a nivel físico, cognitivo, social, comunicativo, emocional y personal y el profesional de enfermería desde la ruta de primera infancia e infancia promover la alimentación de acuerdo a la edad del niño(a) e intervenir oportunamente en los casos de desnutrición detectados.Publicación Acceso abierto Enriquecimiento ambiental en ocelotes (Leopardus pardalis linnaeus, 1758) mantenidos en cautiverio en el CAV de CVS de Montería Córdoba(CAV Centro de atención y valorización de Fauna silvestre y C.V.S (Montería- Córdoba), 2023-02-17) Torres Díaz, Elvis Francisco; Yepes Escobar, Juan; Muños Rojas, Alberto ElíasAt the Center for Attention and Valuation of Wild Fauna (CAV) of the Regional Corporation of the Sinú and San Jorge Valleys, wildlife specimens are received by means of seizure, rescue or voluntary surrender, they are medically and biologically valued, providing all the necessary care according to the conditions of the specimen. Within the framework of these protocols is the morphometry process, where body measurements of the animal are taken. On the other hand, the veterinary medical assessment is in charge of evaluating the state of the individual, to later determine if they will go to quarantine or if they can be released immediately. If quarantine is carried out, adequate biological environment, nutritional diet and monitoring are carried out, according to age, size, sex and species. When the animals fail to survive captivity, diseases or accidents, a necropsy is carried out, in order to obtain an accurate verdict of death, organ conditions, sampling, etc. In the rehabilitation stage, one of the problems that is observed in animals that are in captivity is the loss and gradual deterioration of the behaviors that they need to survive in their natural habitats. In carnivorous species such as cats, the behaviors that are most affected are those that are related to illegal trafficking hunting activities. The objective of this internship work was focused on carrying out different types of environmental, behavioral, nutritional and olfactory enrichment in order to help rehabilitate a female leopard pardalis species in order to help her improve her stress and hair loss to thus being able to give it an adequate rehabilitation and proceed to release it in its natural habitat. For this work, different types of enrichment were carried out for this species, and through blood counts and nocturnal cameras it was possible to analyze various behaviors which helped this species of ocelot in the CAV of the CVS for its subsequent rehabilitation.Publicación Acceso abierto Evaluación de crecimiento y rendimiento de cuatro variedades y una línea avanzada de arroz (Oryza sativa L.) en el centro experimental la victoria- fedearroz Montería-Córdoba(FEDEARROZ, 2021-06-21) Burgos Bedoya, Camila Andrea; Charry Mercado, Rogers EnriqueRice (Oryza sativa L.), is a monocot belonging to the poaceae family. Worldwide, it is one of the most important crops in the agricultural sector as it is the staple food for more than half of the population, being one of the four most cultivated cereals in the world. The objective of the business practice is to establish and manage growth and yield evaluation experiments of four varieties and an advanced line of rice in the experimental center La Victoria de Fedearroz in Montería. The study was carried out under a randomized complete block design with four repetitions, and five treatments (genotypes) for each repetition. The varieties evaluated were Fedearroz 2000, Fedearroz Clearfield, Fedearroz 70, Fedearroz 67, and the advanced line Fedearroz 1368, to know which or which have better agronomic behavior, and yield, by monitoring and taking data of the variables :, phenological phases of the plant, components of yield, and evaluation of biotic damages. The results show that the Fedearroz 70 variety presented a higher yield than the other materials in all the sowing seasons, presenting the highest yield, with values of 7.62 tons, surpassing the other materials evaluated.Publicación Acceso abierto Implementar un sistema de información para el apoyo del seguimiento y monitoreo de estudiantes adolescentes con problemas de agresividad y depresión.(2021-06-25) Parra Urueta, Camilo Andrés; Calderón Upegui, Andrés; Salas Álvarez, Daniel JoséThe present research refers to the subject of children's and young people's behaviors and how we can support their monitoring and control with the help of technology. With the support of the educational institution La Ribera, an information system was designed that integrated the Monitoring Model, which was the tool that the psychoanalyst used to monitor students, consisting of the management of tables in Excel, and also gave the facility to generate reports with local standards based on the information that the system had. This monitoring system was implemented in a web site, in order to guarantee its easy access from any device with an-internet connection. All those roles that are influential and that are part of the life of young people were taken into account, such as parents, teachers and of course the psychologist. In the information system it will be possible to schedule activities in order to follow up on those bad behaviors that were evident at a given time. The main objective of this tool is to provide a support, in the follow-up and monitoring of students, to the psycho-counsellorsPublicación Acceso abierto Incidencia del contexto familiar en la formación de conductas disruptivas y su impacto en la enseñanza de las ciencias sociales en los alumnos de noveno grado de la Institución Educativa Cristóbal Colón(2023-08-31) Herrera Ferrer, Jennia; Sarmiento Morillo, Rosa; Taborda Caro, María AlejandraEl presente trabajo de investigación se realizó con el propósito de identificar la incidencia que tiene el contexto familiar en la formación de conductas disruptivas, y el impacto de este en el desarrollo académico de los educandos. El método implementado, es el etnográfico educativo, ya que nuestra población escogida fueron 20 estudiantes de noveno grado de la Institución Educativa Cristóbal colón, los cuales fueron escogidos aleatoriamente de los grados correspondientes a 9-4, 9-5, 9-6 y 9-7, de cada grupo se escogieron 5 alumnos. De igual manera, se tuvo en cuenta 5 padres de familia y a 1 docente encargado de enseñar las ciencias sociales, en los grados mencionados con anterioridad. Los instrumentos implementados fueron la observación directa, encuestas dirigidas a alumnos y a padres de familia, para sustentar la opinión de ellos en lo que respecta a la relación padre e hijo, y entrevistas a docentes de grado noveno. Los resultados demuestran que el contexto familiar incide ya sea de manera positiva o negativa sobre los educandos, lo cual se ve reflejado en su desempeño académico, y en las conductas y comportamientos de los alumnos dentro del aula de clases. En este sentido, se concluye que la familia tiene gran influencia en el desarrollo de los alumnos, y lo que se aprende en este contexto, tiende a ser replicado por los alumnos dentro del aula de clases, lo cual se puede manifestar de 2 formas dentro del aula, por un lado, puede contribuir a que se dé un buen ejercicio de aprendizaje, o, por el contrario, dificultar los procesos de enseñanza y aprendizaje.Publicación Sólo datos Maternal-calf relationships and their influence on calves up to 120 days(Universidad de Córdoba, 2015-01-07) Souza-Conde AL, Emanoela; V. Andrea, María; Conde L, Marcy; Delgado-Mendez, Jesus; Souza, Fagner C.; Paranhos da Costa JR, Mateus; Paranhos da Costa JR, Mateus; de Bittencourt dos SC, Thereza CB; de Oliveira N, KalianePublicación Acceso abierto Nivel de educación financiera de los administradores de las tiendas de barrio del municipio de Cereté-Córdoba(2022-02-10) Perneth Peñata, Daniel David; Doria Sierra, Carlos; Anaya Yances, FreddyThis research reveals the financial educative level in the stores from the Cereté neighborhood in the Cordoba department, since the financial education has three elements, such as the financial knowledge which include those basic learnings that each administrator must have, the financial behavior as the way how an administrator can answer to the environmental changes and the actions made to carry out a correct business management, and finally, the financial understanding attitude as the set of beliefs that have had about administration and the way how those are applied, showing the vision of the administrator of the exercise of this. For the developing of the research was had in to account a population of 101 neighborhood stores, get the sample of 42 stores, representing a 40,35% of the population, where was found that the 53% was the financial educative level of the neighborhood store administrators which is a medium level in the administrative functions and corporative financial practice, where can be denoted that an intervention can be necessary in the commercial sector, any time it can be helped to the store seller to improve their skills and abilities that help to use tools which can increase and develop of their companies and get high incomes, and the improvement of the competitive market that warranty the maintenance of this business model over time.Publicación Acceso abierto A personal leadership statement(2020-06-13) Fabra Lozano, Juan Manuel; Portillo Banquet, Estevenson JoséIn education, most times is easy to denote the lack of leadership behavior by either teachers or school administrators at the moment of handling with many issues that are faced on the daily basis, this aspect is an important factor at the moment of teaching-learning values and attitudes for life, that initiative needs to be fostered by teachers in charge in the classroom setting, schools and its surroundings and not only by the school's administrators. Teachers need to be in the front line of the educational section because they are the only ones who know what a student exactly needs. So teachers are the ones who provide ideas to benefit students, the school, and the surroundings. This proposal attempts to provide significant insight into leadership, interpreted as persuading a group for the accomplishment of goals. In addition, it aims to show a very personal vision of the concept of leadership within schools and from the viewpoint of leading teachers.Publicación Acceso abierto Principios y criterios que rigen el diseño y ejecución de la política pública sobre desplazamiento forzado en Colombia a la luz de la jurisprudencia de la Corte Constitucional.(2021-10-01) Santero Gonzalez, José Luis; Machado Cuadro, Carlos Andres; Hernández Tirado, KaterineEn el presente trabajo se buscó establecer cuáles son esos principios y criterios que rigen la creación y aplicación de la política pública sobre desplazamiento forzado a la luz de la jurisprudencia de la Corte Constitucional, por tal motivo se realizó un estudio sobre qué es una política con enfoque de DDHH, qué es el desplazamiento forzado, principios que rigen la situación del desplazamiento y cuáles son esos criterios y principios que se deben garantizar según la corte, razón por la cual se estudió la jurisprudencia más importante de la corte en temas de desplazamiento forzado y se encontró que esta ha llamado la atención y ha tomado las riendas para superar lo que ella misma declara como un Estado de Cosas inconstitucional. Se abordó cuáles han sido los avances en materia de superación de ese estado de cosas inconstitucional y se concluyó determinando los criterios y principios que rigen la política pública de atención a desplazados.