Examinando por Materia "Awareness"
Mostrando 1 - 6 de 6
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Acceso abierto Actualización y ejecución del plan de prestación del servicio de aprovechamiento de los residuos sólidos en la empresa asorecicladore E.S.P(UNIVERSIDAD DE CORDOBA, 2023-12-06) Petro Durango, Maria Candelaria; SOTO BARRERA, VIVIANA CECILIA; Campo-Daza, GabrielEl reciclaje es un sector productivo que se ha venido desarrollando en Colombia desde hace mucho tiempo, es una actividad que ayuda a disminuir impactos ambientales negativos ya que reduce la explotación de recursos naturales, por ende, se ha convertido en uno de los pilares para lograr una óptima gestión integral de residuos sólidos (Corredor Rojas, 2013). De lo anterior se puede decir, que los sitios que son destinados para el almacenamiento temporal de los residuos, en las bodegas de almacenamiento, algunas no cuentan o no cumplen con los requisitos legales necesarios para su funcionamiento; incluyendo en algunos casos la infraestructura local, el desarrollo de los procesos productivos, mano de obra y maquinaria utilizada en estas. Por tanto, el presente documento pretende actualizar y ejecutar el plan de prestación de servicio de aseo en la actividad de aprovechamiento establecido en la resolución 0288 del 2015 siguiendo los lineamientos normativos y el PGRIS- Plan de Gestión integral de Residuos Sólidos de la cuidad de Montería.Publicación Restringido Creación de un lenguaje musical educativo y consciente a través de la adaptación de siete canciones y rondas infantiles tradicionales con niños y niñas del grado jardín y transición del Children’s Garden Agic Kids.(2019) Villota Arana, Álvaro Mauricio; López Castro, Paula Camila; Zumaqué Gómez, Nunila Sobeida; Aguirre Quintero, Daniela Vanessa; Rivera Zumaque, Jerson Javier; Castro Martínez, AngélicaThe present research arose from the restlessness caused by the necessity to find a strategy which can give a new meaning to the musical content within children’s songs that are lacking educational messages. For this reason, this project has an unlearning and re-learning structure which allows for the building of an educational language that is conscientious and committed to bettering music that is focused to a children’s audience. The implementation and diffusion processes of this musical content were made at the Children’s Garden Magic Kids educational institute, by using different artistic disciplines such as plastic, theatrical and musical arts. We worked to internalize the new versions of children’s songs, which are meant to contribute mainly to the integral development of girls and boys. The type of research of this project was framed by a qualitative paradigm that has research-action participation. Research includes an interpretative and naturalist approach to that study’s subject, and analyzes the student’s artistic abilities. It’s really important to mention, that the main sample of this project were children of the preschool and kindergarten grades. The research’s methods were diffused throughout the different grades of this institution. Additionally, the project was replicated and shared with the children population close to the social environment of the researchers. The joint work between teachers, parents, and babysitters was the key to the process of generating critical awareness about consumption of children’s music that currently have a legacy. Collaboration was also crucial in order to guarantee impact and applicability. Finally, the results of this research led to the creation of “Educantícos”, an artistic-musical book which is a compilation of all the work done in the project. “Educanticos” includes a discography that has an adaptation of the songs: “La Iguana”, “Arroz con Leche”, “La Pájara Pinta”, “Aserrín aserrán”, “Mambrú se fue a la escuela” and “En un bosque del caribe”. Through these songs, children gained artistic inspiration which retains the magical and colorful energy of each musical story.Publicación Acceso abierto Critical content tasks to de-center sexist discourses(Universidad de Córdoba, 2024-01-30) Galeano Villadiego, Mayra Alejandra; Acosta Espitia, Ana Camila; Sagre Barboza, Ana María; Herrera Naranjo, Sol JashmedThis research aims to explore the effectiveness of critical content tasks in fostering awareness and challenging sexist discourses among students in a public institution in Berástegui. The central question guiding this study is, "How can critical content tasks help students decenter sexist discourses?" The investigation focuses on promoting awareness of diverse sexist behaviors towards both men and women. Employing critical content tasks involves presenting students with authentic materials addressing specific topics, thereby encouraging them to question, reflect upon, and criticize instances of sexism. By incorporating valuable content that contributes to students' development as informed citizens, this study seeks to facilitate a deeper understanding and reflection on issues related to sexism within the educational context.Publicación Acceso abierto Documental social participativo como estrategia comunicativa para la prevención del Ciberbullying(2022-07-22) Moreno Ochoa, Erick Jhosue; Isidro Méndez, Osnaider David; Ochoa Cardozo, Kerwin VismarEl documental social participativo (DSP) es la expresión de un aspecto de la realidad, mostrada en forma audiovisual, dónde se pueden expresar y mostrar vivencias cotidianas. El objetivo es desarrollar un documental social participativo como estrategia comunicativa para la prevención y mitigación de casos de ciberbullying. Se desarrolló una investigación de tipo cualitativa, con enfoque investigación-acción-participativa, el cual fue ejecutado en cuatro fases. Como resultados, se obtuvo al realizar un análisis e interpretación del desarrollo del DSP, el cual fue creado por los estudiantes y socializado en la misma comunidad educativa, alcanzando la concientización, sensibilización e identificación de los estudiantes acerca los diferentes tipos y casos de ciberbullying. En conclusión, se logró la sensibilización y apropiación del ciberbullying en los estudiantes, para ello es indispensable apropiar y adaptar diferentes rutas de intervención con el fin de desarrollar programas preventivos y correctivos sobre esta problemática.Publicación Embargo Impacto de la conciencia de los enfermos en la transmisión de enfermedades en un modelo SIR(Universidad de Córdoba, 2024-04-05) Navarro Benítez, Daniela; Arenas Tawil, Abraham José; Pérez Reyes, Edgardo Enrique; Banquet Brango, Carlos AlbertoEn el presente trabajo, se llevó a cabo un análisis de un modelo matemático, el cual establece cinco subpoblaciones definidas como: susceptibles conscientes, susceptibles inconscientes, infectados consientes, infectados inconsciente y recuperados. Se realizó un análisis exhaustivo del nuevo sistema que permitió demostrar propiedades fundamentales del sistema que amplían la comprensión teórica de la propagación de enfermedades, tales como la existencia, unicidad, positividad y acotamiento de sus soluciones. Además, encontramos los puntos de equilibrio del modelo y se llevó a cabo un estudio detallado sobre la estabilidad local del punto de equilibrio que describe la ausencia de enfermedad en este sistema. Por último, se efectuaron simulaciones numéricas implementando el comando ode45 en el software MATLAB que permitieron comparar y sustentar la precisión de los resultados previamente obtenidos mediante métodos analíticos.Publicación Acceso abierto Implementación y seguimiento de la educación ambiental en la gestión integral de planes, programas y proyectos que desarrolla la CVS en el departamento de Córdoba(2020-11-08) Ruiz Pereira, Gloria Cristina; Vergara Córdoba, César AugustoPursuant to Articles 30 and 31, paragraph 3, of Act 99 of 1993, the Corporación Autónoma Regional de los Valles del Sinú y del San Jorge - CVS - has the function of promoting and developing community participation in environmental protection activities and programs, sustainable development and the proper management of renewable natural resources in the department of Córdoba. Based on the above, the CVS carries out monitoring, participation and environmental monitoring activities related to environmental education in the management of renewable waste and awareness-raising in environmental care, covering different aspects, the construction of a new Ethics and Environmental Culture in the department of Córdoba. The main objective of the present report is to present a series of strategies that are used in the management of the environment, pertaining to education to generate change, this shows a compilation of the results obtained from the monitoring, participation and training activities carried out in institutions, communities and entities of the municipalities of Córdoba that integrate people with a change of attitude to the lived environmental situation. nowadays, the continuous reviews of environmental problems in the media have made society as a whole see this problem as undesirable, because they directly relate the survival of living things to the planet’s environmental future, meaning, if we don’t take care of our environment, the mortality rate will rise. This has led to evidence and questioning of the aggressiveness of human behavior to the natural environment and highlights the need to change systems of knowledge and social values. This need for social change has meant that education and training are needed as the fundamental instruments to create a culture of awareness towards the sustainability of our Flora and Fauna. The precise objective of achieving education and training to solve the problems of aggressive human behavior in the face of the environment is the socialization and assimilation of new cultural patterns: ethics in the exploitation of resources, clean technology, etc. These guidelines should serve as an instrument of integration and change in society.