Examinando por Autor "Nieves Julio, Yesenia"
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Publicación Acceso abierto Diseño de estrategias de comunicación efectiva para el área de talento humano de la E.S.E Camu Santa Teresita de Lorica, 2024-1(Universidad de Córdoba, 2024-07-19) Barreto Arrieta, Yuranys Yulisa; Nieves Julio, Yesenia; Janna Lavelle, Nadia Maria; Montoya Vega, Martha ElenaLa comunicación efectiva se refiere al estado de satisfacción y equilibrio que una persona experimenta en su entorno de trabajo, englobando diferentes aspectos, como la salud física y mental, la satisfacción laboral, el equilibrio entre la vida personal y profesional, y la calidad de las relaciones laborales. Este aspecto es fundamental para el compromiso, rendimiento y productividad de los empleados, así como para su calidad de vida en general. El objetivo de este trabajo fue implementar una estrategia de comunicación efectiva en el área de talento humano de la E.S.E. CAMU Santa Teresita con el fin de mejorar la satisfacción y el bienestar de los profesionales de la salud. La metodología incluyó un estudio descriptivo que comprendió la recolección de datos cuantitativos y cualitativos. La población objeto de este estudio estuvo constituida por los trabajadores del área de talento humano de la E.S.E. CAMU Santa Teresita. Para el diagnóstico y recolección de información, se emplearon técnicas como encuestas estructuradas, entrevistas semiestructuradas y análisis de documentos institucionales. Además, se utilizaron cuestionarios de satisfacción del trabajador, escalas de evaluación de comunicación y registros de incidencias de bienestar laboral del trabajador. Los resultados obtenidos fueron cuantitativos sobre la percepción de la calidad de satisfacción del personal que labora en la institución, así como cualitativos, permitiendo identificar aspectos clave para la mejora continua de la comunicación efectiva en el área de talento humano de la E.S.E. CAMU Santa Teresita. PALABRAS CLAVE: Comunicación, efectiva, talento humano, plan, metodología.Publicación Acceso abierto Diseño de un procedimiento de identificación redundante en el área ambulatoria y urgencias de la E.S.E. Camu Santa Teresita(2022-08-07) Ramos García, Leonela de Jesús; Nieves Julio, YeseniaThrough this degree work details the results obtained during the internship developed inside of the E.S.E. CAMU Santa Teresita of the municipality of Santa Cruz de Lorica, performing the RIPS typist role, and supporting various professional duties made inside the COVID Vaccination Administrative Area of such institution. Furthermore, inside this document it will perceive the development of a redundant identification procedure in the ambulatory and emergency areas of such hospital entity, whereby it is sought to generate that the users’ identification that access to the services offered by the institution gets done correctly and mainly fulfilling with the established standards by Colombian law; to fulfill with a goal of such magnitude it becomes necessary to access to all relevant personal and medical information of each and every patient that ask attention at the ambulatory and emergency areas; likewise it must consider different types of needs (physical, psychological, educational or informational, and socioeconomic) that contribute to generate an optimal redundant identification and thus their treatments and subsequent recovery is carried out in the best way.Publicación Restringido Diseño del programa de pausas activas dirigidas al personal de Salud que labora en la Sede Camú Santa Teresita(2022-03-07) Pallares Herrera, Daniela Andrea; Nieves Julio, YeseniaLas pausas activas son momentos cortos al inicio de cada jornada laboral o en el intermedio de la jornada, en ellos se realizan diversos ejercicios enfocados especialmente en relajar aquellas partes del cuerpo en las cuales se concentran mayor tensión por las actividades diarias, el plan de ejercicios cuenta con una parte inicial de calentamiento, la parte central y la parte final de estiramiento. Según Nancy Landinez, Coordinadora del Laboratorio Corporal Humano de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional de Colombia, que las pausas activas o gimnasia laboral, los cuales son periodos de recuperación que siguen a los de tensión de carácter fisiológico y psicológico generados por el trabajo; es importante que estas actividades se conviertan en un hábito diario, pues mejoran no solo el estado físico, de la persona, sino que le ayudan a mejorar significativamente su estado emocional. La E.S.E Camu Santa Teresita pretende desarrollar espacios de manera estratégica, para mejorar el ambiente de trabajo y contribuir en el aumento de los niveles de producción en los mencionados; el propósito es controlar el stress, que generalmente se debe a la alta tensión que presentan los trabajadores al realizar sus labores; por otra parte, estos espacios fomentan un ambiente adecuado a nivel laboral, que facilita la comunicación y fomenta el trabajo en equipo, como también mejora las relaciones interpersonales entre cada integrante de la entidad. Durante la práctica empresarial, se evidencia, que no se cuenta con un programa de pausas activas en la E.S.E CAMU SANTA TERESITA, para el año 2021; es por ello, que el objetivo principal de este trabajo, es de diseñar un programa de pausas activa para la institución.Publicación Acceso abierto Implementación de estrategias de mejora en la atención al usuario con enfoque humanizado de la clínica regional del San Jorge I.P.S. S.A.S., Montelíbano, Córdoba(Universidad de Córdoba, 2024-07-09) Hoyos Urango, Coraima; Duran Rojas, Elvira; Nieves Julio, Yesenia; Bravo de la Ossa, Altagracia; Petro Falon, Luz Neyla; Espitia Cabralez, EnalbisEl trato humanizado dentro del Sistema de Información y Atención al Usuario (SIAU) es fundamental para garantizar con calidad la atención del servicio. La Clínica Regional del San Jorge I.P.S. S.A.S. Montelíbano, Córdoba requiere saber cómo se encuentra este trato humanizado en la atención recibida y a su vez de fomentarlo en su personal. La presente práctica empresarial tuvo como objetivo implementar estrategias de mejora en la atención al usuario con enfoque humanizado en la Unidad de Consulta Externa adscrita a Subdirección Científica con el apoyo de la Unidad de Servicio de Información y Atención al Usuario (SIAU) en la Clínica Regional del San Jorge, I.P.S. S.A.S., Montelíbano, Córdoba. La población de estudio fueron 33 usuarios y seis auxiliares administrativos de asignación de citas de consulta externa. Se hizo un estudio descriptivo para la evaluación de la percepción de los usuarios en la atención del servicio mediante una encuesta compuesta por un cuestionario de 13 preguntas cerradas adaptado de la IPS. Se utilizó métodos pedagógicos para implementar al personal de consulta externa de la IPS para lo cual, se diseñaron estrategias educativas y de difusión. Se encontró que más de la mitad de los usuarios (67%) fue atendido en la hora citada, consideran la atención buena por el profesional en salud (69%) y por el personal de recepción (73%), buena claridad en el diagnóstico en salud (72%) y en la información dada en la recepción (69%); también consideran bueno el trato que les han dado (74%) e indican que están satisfechos (71%) en la atención prestada, y tuvieron colaboración oportuna (73%) en resolver sus necesidades; así mismo, manifestaron haber recibido un trato digno, donde prima el respeto a su personalidad y estado físico (75%); en cuanto a la IPS gran parte (82%) perciben que es buena y muy buena y más de la mitad de los usuarios (67%) la recomendaría.Publicación Acceso abierto Manual de procedimientos para manejo de glosas en la E.S.E. Camu Santa Teresita Lorica-Córdoba(2022-03-17) Feria Arteaga, Cielo María; Nieves Julio, YeseniaThe present feasible work had the purpose of designing a manual of procedures for the management of glosses in the ESE Camu Santa Teresita de Loricacordoba, with the purpose of describing the activities to be developed for the management of the glosses and to facilitate the billers the corresponding handling when these eventualities arise, The confidentiality of designing a procedures manual for handling glosses at the ESE Camú Santa Teresita was a checklist made to the person in charge of the billing area, after which an analysis and interpretation of data, using graphs and tabulation as tools, to conclude with improvement actions and the design of the manual.Publicación Acceso abierto Modelo de evaluación del clima organizacional en la E.S.E. Camu Santa Teresita de Lorica-Córdoba(2022-03-08) Garzón Ruiz, Ana Beatriz; Nieves Julio, YeseniaThe purpose of this feasible work was to design an evaluation model of the organizational climate in the human talent area of the ESE Camu santa Teresita de Lorica-cordoba, with the purpose of obtaining information on the state of the organization from the perspective of the people inside it. In this way, it will be possible to know the main aspects to improve in relation to the available resources, the organizational culture, satisfaction or the way of communicating, among others. The confidentiality of designing the work environment procedure was a checklist made to the person in charge of the human talent area, after which an analysis and interpretation of data is made, using graphs and tabulation as tools, to conclude with actions of improvement and design of the organizational climate evaluation model.Publicación Acceso abierto Política de cero barreras en accesibilidad en los servicios de la E.S.E. Camu Santa Teresita(2022-08-02) Mendoza Argel, Mayerlys; Nieves Julio, YeseniaIn the Colombian health system, there are great differences in the level of health, which are inequities, in other words, barriers, which implies that "inequalities are unfair, but they are avoidable, that is, they can be prevented and remedied." Equity in health means that each person has the same opportunity to obtain their maximum health potential and that no one is at a disadvantage in achieving it. To achieve this, there must be equity in access to care, something that is achieved when all people access health services without barriers that limit it. Despite the fact that the right to access and use health services appears as a guiding principle of most reforms in Latin American countries, it cannot be fully fulfilled and this right of users is violated on a daily basis. However, the real perception is the existence of serious barriers to access to services, related to different factors of the health system and its members, which especially affect the poorest and most vulnerable population, creating a gap between the right acquired and its materialization. It should be noted that the E.S.E CAMU SANTA TERESITA is not the exception when talking about barriers in access to health services, since it has been found that, despite the adopted reform, there are significant limitations in services, which indicate not only the persistence of certain barriers to access them, but also the appearance of new ones. So, faced with the situation found in the company, the need arises to implement a strategy that provides a timely solution to this problem.Publicación Acceso abierto Procedimiento de medición de la demanda insatisfecha de la E.S.E. Camu Santa Teresita, Lorica-Córdoba(2022-08-24) Martínez González, karina José; Nieves Julio, YeseniaWhen we refer to the issue of health, it is possible to affirm that Colombia has a great challenge in this matter. Among the many shortcomings that exist in the Colombian health system, one that can be highlighted has to do with the guarantee of the provision of health services. Today it is difficult to provide quality care and for it to be provided to the user in a timely manner. Above all, these difficulties arise in the timely care of medical specialties, authorization of highly complex tests and surgical procedures. This is reflected in the high rate of legal alternatives that users and patients have to resort to in order to access medical services. According to the Ombudsman, for the year 2020, between January and June, 46,113 guardianships were filed. The digital page, legal affairs, refers that the constitutional court reports for the first quarter of 2021 72,309 guardianships and 30,000 in other legal resources. Despite the difficulties mentioned above, our health system has two strengths; which are: the easy access and the wide coverage that the system has managed to establish during these last years. According to the accountability report of the Ministry of Health, for the year 2019, 95% of the population (47.9 million inhabitants) was insured and in the case of the migrant population for the years 2018 and 2019, the number increased. total affiliates in 788 thousand people. This is due, in part, to programs such as the "Pact for Colombia, Pact for Equity" Law 1955 of 2019, which are to guarantee access to users according to their different characteristics and particularities, where barriers to access and In this way, improvement actions are developed. Finally, the aim is to design a strategy that responds to the needs of the population, for which improvement techniques will be sought in the measurement of the demand of the existing dissatisfaction by the users of the ESE CAMU SANTA TERESITA and to be able to determine the needs of its users, in such a way to implement processes to improve their satisfaction.Publicación Restringido Programa de educación en salud dirigido a los usuarios de la ese camu Santa Teresita de Lorica(2022-03-07) Lozano Arteaga, Gina Marcela; Nieves Julio, YeseniaEn Colombia existe una política de atención integral en salud para la población en general mediante la regulación de la intervención de los responsables de garantizar la atención de la salud en condiciones de accesibilidad, aceptabilidad, oportunidad, continuidad e integralidad. La cual esta normada por la resolución 429 del 2016, cuyo objetivo principal es mejorar y garantizar la atención en salud de la población a nivel individual, familiar y colectivo. Existe un modelo de atención en salud en cual esta normado por la Resolución 3280 de 2018, por la cual se adoptan los lineamientos técnicos y operativos de la Ruta Integral de Atención para la Promoción y Mantenimiento de la Salud y la Ruta Integral de Atención en Salud para la población Materno Perinatal y se establecen las directrices para su operación. El Programa de educación en salud, es un programa que busca promover la responsabilidad preventiva de los usuarios sobre salud y cuidado integral, surge de la necesidad institucional para garantizar el desarrollo de una ruta de promoción y mantenimiento de la salud en la E.S.E CAMU (Centro de Atención Médico de Urgencias) Santa Teresita y tener una mejor prestación de los servicios.Publicación Acceso abierto Protocolo para la entrega de resultados críticos y alterados en el área de laboratorio en la E.S.E Camu Santa Teresita de Lorica - Córdoba(2022-03-08) Ballesteros Espitia, Ever Rafael; Nieves Julio, YeseniaThe Social Enterprises of the State (E.S.E) constitute a special category of public, decentralized entity, with legal status, its own assets and administrative autonomy, created or reorganized by law or by the Municipal assemblies or councils to provide health services, as is the case of the E.S.E CAMU Santa Teresita de Lorica-córdoba. These entities provide their services following the guidelines established by the Ministry of Health and Social Protection and one of these guidelines is that these entities manage to accredit their outpatient and hospital health services with a focus on the implementation of processes based on Patient Safety. For this reason, it is necessary to design and implement processes that meet the standards established by the Ministry, especially in the clinical laboratory area, which is one of the areas that is directly related to Patient Safety based on the results of the tests. exams delivered to them and therefore the delivery of said results must be guaranteed with timely communication mechanisms, especially the delivery of critical and altered results, which are exam results that can express an alarm situation that puts the patient’s life at risk, if not they are intervened opportunely and adequately; hence the importance of immediately informing the patient or the health professional responsible for the patient. As a result of the above, this study presents the design of a protocol for the delivery of critical and altered results of E.S.E CAMU Santa Teresita de Lorica-córdoba, which constitutes a tool for continuous improvement of ESE processes, directing it to achieve accreditation in Standard 28 code AsPL6, which is one of the standards required in the Manual of Accreditation in Ambulatory and Hospital Health in Colombia.