Examinando por Autor "Lora Rangel, Adriana Carolina"
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Publicación Acceso abierto Autocuidado en personas con insuficiencia cardíaca. Montería, 2022(2023-01-27) Contreras Aguas, Ángela Del Carmen; Lora Rangel, Adriana Carolina; Narváez Navarro, Sara Saray; Herrera Guerra, Eugenia del PilarObjective: To evaluate the self-care index of people with heart failure hospitalized in a health institution in the city of Montería-Córdoba in the second semester of 2022. Methodology: Descriptive, cross-sectional study with a quantitative approach. The population corresponded to a total of 39 patients with Heart Failure who were admitted to the study scenario institution during the months of August, September and October 2022. The Self-care of heart failure index 7.2 instrument by Bárbara Riegel was applied, in a version Spanish. The data were analyzed according to descriptive statistics. Throughout the study, the ethical criteria of the research were met. Results: The mean score of the self-care index was low in the three dimensions: maintenance of self-care [Mean 51: SD 18], perception of symptoms [Mean 41: SD 17] and self-care management [Mean 76: SD 14]. Among the actions that determined the low score are: Little adherence to the low-sodium diet, little physical activity, lack of a system to remember medication consumption on time, recognition and recording of symptoms, lack of limitation to the low sodium diet, excessive fluid intake I have to investigate and recognize the symptoms. Conclusions: The mean score of the self-care index was low in all the participants, which is reflected in the presence of hospital admissions, with stage B prevailing and the most common symptoms edema and dyspnea. Therefore, it is recommended to evaluate the self-care index to provide individual education regarding the dimensions of self-care maintenance, symptom perception and self-care management, taking into account the patient's need and relying on the confidence that they demonstrated according to the study.Publicación Acceso abierto Satisfacción del usuario frente al servicio de telemedicina(Universidad de Córdoba, 2024-11-13) Callejas Vásquez, Astrid Carolina; Lora Rangel, Adriana Carolina; Marzola Arrieta, Jessica; Sánchez Caraballo, Álvaro Antonio; Duran Rojas, Elvira; Espitia Cabralez, EnalbisDeterminar el nivel de satisfacción de los usuarios bajo el servicio de telemedicina mediante una compilación bibliográfica en un periodo de tiempo comprendido entre 2019-2024. Método: Se realizó un estudio monográfico de compilación con una revisión documental. Las fuentes se seleccionaron de Google Académico, Scielo, PubMed y Proquest, utilizando descriptores de ciencias de la salud y operadores booleanos "AND" y "OR" con términos como "telemedicina", "satisfacción del paciente" y "usuario", en donde se seleccionaron para lectura completa 271 artículos de los cuales se excluyeron 252, limitándose a 19 artículos seleccionados publicados entre 2019 y 2024. Resultados: La mayoría de los usuarios mostraron un alto nivel de satisfacción en accesibilidad y comodidad; sin embargo, se identificaron barreras como la brecha digital y la percepción de calidad de atención. Los pacientes con enfermedades crónicas reportaron mayor satisfacción que aquellos que requieren atención más compleja. Además, la relación médico-paciente y la percepción de atención limitada impactaron significativamente en la satisfacción del usuario. Conclusión: La telemedicina tiene el potencial de transformar la atención médica, siendo bien acogida por los usuarios. Sin embargo, es crucial abordar las barreras que limitan el acceso y mejorar la percepción de calidad para aumentar la satisfacción.