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Examinando por Autor "Lora Rangel, Adriana Carolina"

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    PublicaciónAcceso abierto
    Autocuidado en personas con insuficiencia cardíaca. Montería, 2022
    (2023-01-27) Contreras Aguas, Ángela Del Carmen; Lora Rangel, Adriana Carolina; Narváez Navarro, Sara Saray; Herrera Guerra, Eugenia del Pilar
    Objective: To evaluate the self-care index of people with heart failure hospitalized in a health institution in the city of Montería-Córdoba in the second semester of 2022. Methodology: Descriptive, cross-sectional study with a quantitative approach. The population corresponded to a total of 39 patients with Heart Failure who were admitted to the study scenario institution during the months of August, September and October 2022. The Self-care of heart failure index 7.2 instrument by Bárbara Riegel was applied, in a version Spanish. The data were analyzed according to descriptive statistics. Throughout the study, the ethical criteria of the research were met. Results: The mean score of the self-care index was low in the three dimensions: maintenance of self-care [Mean 51: SD 18], perception of symptoms [Mean 41: SD 17] and self-care management [Mean 76: SD 14]. Among the actions that determined the low score are: Little adherence to the low-sodium diet, little physical activity, lack of a system to remember medication consumption on time, recognition and recording of symptoms, lack of limitation to the low sodium diet, excessive fluid intake I have to investigate and recognize the symptoms. Conclusions: The mean score of the self-care index was low in all the participants, which is reflected in the presence of hospital admissions, with stage B prevailing and the most common symptoms edema and dyspnea. Therefore, it is recommended to evaluate the self-care index to provide individual education regarding the dimensions of self-care maintenance, symptom perception and self-care management, taking into account the patient's need and relying on the confidence that they demonstrated according to the study.
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    PublicaciónAcceso abierto
    Satisfacción del usuario frente al servicio de telemedicina
    (Universidad de Córdoba, 2024-11-13) Callejas Vásquez, Astrid Carolina; Lora Rangel, Adriana Carolina; Marzola Arrieta, Jessica; Sánchez Caraballo, Álvaro Antonio; Duran Rojas, Elvira; Espitia Cabralez, Enalbis
    Determinar el nivel de satisfacción de los usuarios bajo el servicio de telemedicina mediante una compilación bibliográfica en un periodo de tiempo comprendido entre 2019-2024. Método: Se realizó un estudio monográfico de compilación con una revisión documental. Las fuentes se seleccionaron de Google Académico, Scielo, PubMed y Proquest, utilizando descriptores de ciencias de la salud y operadores booleanos "AND" y "OR" con términos como "telemedicina", "satisfacción del paciente" y "usuario", en donde se seleccionaron para lectura completa 271 artículos de los cuales se excluyeron 252, limitándose a 19 artículos seleccionados publicados entre 2019 y 2024. Resultados: La mayoría de los usuarios mostraron un alto nivel de satisfacción en accesibilidad y comodidad; sin embargo, se identificaron barreras como la brecha digital y la percepción de calidad de atención. Los pacientes con enfermedades crónicas reportaron mayor satisfacción que aquellos que requieren atención más compleja. Además, la relación médico-paciente y la percepción de atención limitada impactaron significativamente en la satisfacción del usuario. Conclusión: La telemedicina tiene el potencial de transformar la atención médica, siendo bien acogida por los usuarios. Sin embargo, es crucial abordar las barreras que limitan el acceso y mejorar la percepción de calidad para aumentar la satisfacción.
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