FacebookTwitterYoutubeInstagramTiktok
División de Bibliotecas
  • Español
  • English
  • Iniciar sesión
    ¿Nuevo Usuario? Registrarse¿Has olvidado tu contraseña?
Logotipo del repositorioRepositorio
institucional
  • Inicio
  • Comunidades
  • Navegar
    Directrices del Repositorio
  1. Inicio
  2. Buscar por autor

Examinando por Autor "González Lara, Delia Rosa"

Mostrando 1 - 5 de 5
Resultados por página
Opciones de ordenación
  • Cargando...
    Miniatura
    PublicaciónAcceso abierto
    A Personal Leadership Statement
    (Universidad de Córdoba, 2025-01-16) Ruiz Narváez, Marianella; Rojas Santos, Luis Andrés; Aguas Castillo, Pedro Pablo; Valle Zapata, Liliana Beatriz; González Lara, Delia Rosa
    Leadership is crucial for asddressing societal challenges, promoting positive change and building a better future for all. By empowering individuals drive innovation and solve problems through critical thinking and teamwork. The aim of this statement is to explore the role of teacher leadership in the school context, identifying its main characteristics and its importance for educational development while drawing on the insights of various authors and supporting their ideas. Furthemore, the main objective of this paper is to analyze the practical impact of enhacing techer leadership skills through empowerment in academic settings. Consequently, the proposed approach outlines specific strategies to optimize the role of teachers as empowered leaders.
  • Cargando...
    Miniatura
    PublicaciónAcceso abierto
    A personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 2025-07-05) Garcia Pertuz, Andrea Camila; López Alcázar, Andrea Carolina; Aguas Castillo, Pedro Pablo; Valle Zapata, Liliana Beatriz; González Lara, Delia Rosa; González Lara, Delia Rosa; Valle Zapata, Liliana Beatriz; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    El campo de la enseñanza del inglés como lengua extranjera reconoce cada vez más la importancia del desarrollo del liderazgo docente para responder a las demandas de contextos educativos dinámicos e inclusivos. Este documento presenta una declaración personal de liderazgo basada en el liderazgo transformacional, destacando valores como la empatía, la colaboración, la confianza y la visión compartida. Se reflexiona sobre las creencias personales de liderazgo, los supuestos propios y el papel de la práctica ética y reflexiva en la educación. El trabajo explora el empoderamiento docente mediante estrategias como comunidades de aprendizaje profesional, mentorías entre pares y la participación activa en la toma de decisiones. Se propone un plan de acción que impulsa el crecimiento profesional y el aprendizaje continuo dentro de las instituciones educativas. Esta declaración representa el inicio de un camino profesional enfocado en construir comunidades educativas sólidas y promover cambios significativos como futuras líderes docentes.
  • Cargando...
    Miniatura
    PublicaciónAcceso abierto
    A personal leadership statement
    (Universidad de Cordoba, 2024-07-18) Vega Páez, Yaren Yaneth de la; Gómez Arrieta, Yuliana Patricia; Aguas Castillo, Pedro Pablo ; Valle Zapata, Liliana; González Lara, Delia Rosa ; Aguas Castillo, Pedro
    The need for opportunities that enhance the leadership capacities of both staff and students is well recognized within educational communities. To address this, it is crucial not only to acknowledge the necessity but also to take active steps, such as implementing courses that support the management skills of both managers and teachers. This article presents a development plan aimed at fostering leadership capabilities in students, both individually and in teams, over the short and medium term. The plan is backed by research, including studies by Daft (2008), which highlight the importance of group dynamics. Consequently, the plan prepares teachers and students for transformational leadership roles, integrating these skills throughout their educational journey. This initiative aims to define strategies that maximize the potential for success and leadership in educational contexts.
  • Cargando...
    Miniatura
    PublicaciónAcceso abierto
    A Personal Leadership Statement
    (Universidad de Córdoba, 2024-07-23) Caldera Arrieta, Carlos Andrés; Jacobs Betin, Jessica Emily; Aguas Castillo, Pedro Pablo ; Valle Zapata, Liliana Beatriz; González Lara, Delia Rosa; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    Después de años, los investigadores reconocen que el liderazgo es una habilidad importante para la educación. La perspectiva se centra en las creencias tradicionales y las desafía, llevándonos a través de diferentes cuestiones relativas a una famosa cita que tradicionalmente afirmaba que los líderes nacen y no se crean ni se forman. Posteriormente, muchos autores como James V. Down, Mac Gregor y Bernard Bass abrieron la puerta a una perspectiva que desafía los primeros conceptos del liderazgo en el aprendizaje, pero que también lo redefine. Se trata del liderazgo. Este documento presenta nuestro viaje antes y después de experimentar el liderazgo bien orientado, mostrando lo que descubrimos y adoptamos como conceptos fundamentales en relación con el liderazgo y las perspectivas. El plan es seguir creciendo a partir de los diferentes resultados que hemos obtenido en nuestra vida personal y profesional, fomentando el empoderamiento temprano para promover el liderazgo.transformacional.
  • Cargando...
    Miniatura
    PublicaciónAcceso abierto
    A personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 2025-07-04) Castaño Pacheco, Laura Alexandra; Cuadrado Diaz, Daniela; Aguas Castillo, Pedro Pablo; González Lara, Delia Rosa; Valle Zapata, Liliana Beatriz; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    The field of English language teaching increasingly recognizes the importance of teacher leadership development to meet the demands of dynamic and diverse learning environments. This paper presents a personal leadership statement focused on adaptive leadership as a fundamental strategy for responding to change, fostering collaboration, and promoting reflective teaching practices. This paper offers an original response that articulates our current understanding of leadership, particularly from an adaptive leadership perspective. It explores core assumptions, the role of collaborative learning, empowerment strategies, and future implications for educational practice. The proposed leadership plan reflects our beliefs about shared responsibility, continuous growth, and inclusive instruction, particularly in foreign language contexts. This personal leadership statement marks the beginning of our journey toward building professional communities and setting meaningful goals as future teacher leaders.
Carrera 6 No. 77- 305 Montería - Córdoba, Colombia  |  Código Postal: 230002   | | Nit: 891080031-3  |   contacto@correo.unicordoba.edu.co
La Universidad de Córdoba, es una Institución de educación superior sujeta a inspección y vigilancia por el Ministerio de Educación Nacional.
Mapa de sitio, Ley de protección de datos, Política de privacidad, Transparencia y acceso a la información , PQRSyD contacto@correo.unicordoba.edu.co - notificacionesjudiciales@correo.unicordoba.edu.co.
Sistema DSPACE 7 - Metabiblioteca | logo