Publicación:
Cuidado de enfermería en niños y adolescentes con cáncer revisión integradora

dc.contributor.advisorFerrer Ferrer, Giselle Helena
dc.contributor.authorAvendaño Gutiérrez, Valentina
dc.contributor.authorLobo Lara, Laura Vanessa
dc.contributor.authorOrtega Tarazona, Nataly
dc.contributor.authorPolo Cuavas, Luz Amparo
dc.date.accessioned2022-03-02T19:20:56Z
dc.date.available2022-03-02T19:20:56Z
dc.date.issued2022-03-02
dc.description.abstractThe current integrating revision includes articles published about nursing care of children and adolescents with cancer, from the year 2016 to 2020. Objectives:To describe the published scientific evidence on nursing care in children and adolescents with cancer, within the past five years. Methodology: An integrating revision of literature of published articles, in english, spanish and portuguese. A research on the following databases: Lilacs, ProQuest, PubMed and ScienceDirect, selecting 16 articles that followed the inclusion criteria. Results: In those investigations the qualitative investigation prevailed, and most of them were run in Brazil. The subjects that came up from the analysis were put together in four categories: educational care, emotional support, assistential care, and care administration, being the latter two the most researched. The educative interventions reflect the importance of offering knowledge for self care of children and adolescents with cancer; the assistential activities are aimed to the control of secondary symptoms of the disease and the oncological treatments; the strategies for the emotional support are applied to patients and their families, including active listening, therapeutic touch, recreation and motivation to generate optimism and hope. The deficit on material and human resources, as the lack of communication and teamwork, are presented as challenges on nursing care administration, in institutions serving children and adolescents with cancer. Conclusions: The study on nursing care of children and adolescents with cancer, has been approached from diverse perspectives, focusing on comprehensive care of the patient as someone with physical, emotional, familiar and social needs, on a permanent search of wellbeing as a final aim of care.eng
dc.description.degreelevelPregradospa
dc.description.degreenameEnfermero(a)spa
dc.description.modalityMonografíasspa
dc.description.resumenEl objetivo de esta investigación fue comprender experiencias de practicantes e instructores de yoga en la ciudad de Montería, con el apoyo del enfoque de investigación cualitativa y el diseño metodológico de la etnografía; la población estuvo conformada por tres practicantes y dos instructores teniendo en cuenta como criterio de selección que contaran con más de dos años de experiencia en el yoga. Para la recolección de datos se optó por la entrevista y para su análisis se utilizó la codificación y categorización. Dentro de los hallazgos se resalta la concepción del yoga como un estilo de vida que se fundamenta en un sistema holístico con base a una estructura tradicional que se ha ido transformando de acuerdo a la apropiación que se ha realizado de ésta creando diferentes estilos. Como principal hallazgo se encontró que la práctica del yoga contribuye a la armonización de la relación con nosotros mismos, con los otros seres humanos y las demás formas de vida.spa
dc.description.tableofcontentsRESUMEN ..................................................................................................................... 10spa
dc.description.tableofcontentsABSTRACT .................................................................................................................... 11spa
dc.description.tableofcontentsINTRODUCCIÓN ........................................................................................................... 12spa
dc.description.tableofcontents1. OBJETIVOS ............................................................................................................... 15spa
dc.description.tableofcontents1.1 GENERAL ................................................................................................................ 15spa
dc.description.tableofcontents1.2 ESPECÍFICOS ......................................................................................................... 15spa
dc.description.tableofcontents2. MARCO REFERENCIAL ............................................................................................ 16spa
dc.description.tableofcontents2.1 MARCO TEÓRICO .................................................................................................. 16spa
dc.description.tableofcontents2.1.1 Cáncer en niños y adolescentes.. ...................................................................... 16spa
dc.description.tableofcontents2.1.2 Factores de riesgo de sufrir cáncer en niños y adolescentes.: ...................... 16spa
dc.description.tableofcontents2.1.3 Tipos de cáncer.. ................................................................................................. 18spa
dc.description.tableofcontents2.1.4 Tratamiento del cáncer.. ..................................................................................... 22spa
dc.description.tableofcontents2.1.5 Cuidados de enfermería. ..................................................................................... 23spa
dc.description.tableofcontents2.1.6 Afrontamiento en oncología pediátrica. ............................................................ 24spa
dc.description.tableofcontents2.1.8 Teoría de Dorothea Elizabeth Orem. .................................................................. 27spa
dc.description.tableofcontents2.2 MARCO CONCEPTUAL .......................................................................................... 29spa
dc.description.tableofcontents2.2.1 Niño y adolescente.. ............................................................................................ 29spa
dc.description.tableofcontents2.2.2 Cuidado asistencial.. ........................................................................................... 29spa
dc.description.tableofcontents2.2.3 Cuidado educativo.. ............................................................................................ 29spa
dc.description.tableofcontents2.2.4 Apoyo emocional............................................................................................. 29spa
dc.description.tableofcontents2.2.5 Administración del cuidado. .............................................................................. 30spa
dc.description.tableofcontents2.3 MARCO LEGAL ...................................................................................................... 30spa
dc.description.tableofcontents3. DISEÑO METODOLÓGICO....................................................................................... 33spa
dc.description.tableofcontents3.1 TIPO DE ESTUDIO ................................................................................................. 33spa
dc.description.tableofcontents3.2 RECOLECCIÓN DE LA INFORMACIÓN ................................................................ 33spa
dc.description.tableofcontents3.2.1 Estrategias de búsqueda. ................................................................................... 33spa
dc.description.tableofcontents3.2.2 Bases de datos.. ................................................................................................. 34spa
dc.description.tableofcontents3.2.3 Instrumento para recoger los datos. ................................................................. 34spa
dc.description.tableofcontents3.3 CRITERIOS DE INCLUSIÓN Y EXCLUSIÓN ......................................................... 34spa
dc.description.tableofcontents3.3.1 Criterios de inclusión .......................................................................................... 34spa
dc.description.tableofcontents3.3.2 Criterios de exclusión ......................................................................................... 34spa
dc.description.tableofcontents3.4 PROCESO DE ANÁLISIS DE INFORMACIÓN ...................................................... 34spa
dc.description.tableofcontents3.5 ASPECTOS ÉTICOS Y LEGALES ......................................................................... 35spa
dc.description.tableofcontents4. RESULTADOS .......................................................................................................... 37spa
dc.description.tableofcontents5. ANÁLISIS Y DISCUSIÓN .......................................................................................... 46spa
dc.description.tableofcontents5.1 CUIDADO ASISTENCIAL ........................................................................................ 46spa
dc.description.tableofcontents5.2 CUIDADO EDUCATIVO ........................................................................................... 50spa
dc.description.tableofcontents5.3 APOYO EMOCIONAL.............................................................................................. 52spa
dc.description.tableofcontents5.4 ADMINISTRACIÓN DEL CUIDADO ........................................................................ 54spa
dc.description.tableofcontents6. CONCLUSIONES ...................................................................................................... 58spa
dc.description.tableofcontents7. RECOMENDACIONES .............................................................................................. 60spa
dc.description.tableofcontentsBIBLIOGRAFÍA ............................................................................................................. 61spa
dc.description.tableofcontentsANEXO .......................................................................................................................... 74spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.identifier.urihttps://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/4851
dc.language.isospaspa
dc.publisher.facultyFacultad de Ciencias de la Saludspa
dc.publisher.placeMontería, Córdoba, Colombiaspa
dc.publisher.programEnfermeríaspa
dc.rightsCopyright Universidad de Córdoba, 2022spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)spa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/spa
dc.subject.keywordsIntegrative revieweng
dc.subject.keywordsOncologyeng
dc.subject.keywordsNursing careeng
dc.subject.keywordsChildreneng
dc.subject.keywordsAdolescenteng
dc.subject.proposalRevisión integradoraspa
dc.subject.proposalCuidado de enfermeríaspa
dc.subject.proposalOncologíaspa
dc.subject.proposalNiñospa
dc.subject.proposalAdolescentespa
dc.titleCuidado de enfermería en niños y adolescentes con cáncer revisión integradoraspa
dc.typeTrabajo de grado - Pregradospa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fspa
dc.type.contentTexteng
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dc.type.redcolhttps://purl.org/redcol/resource_type/TP
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