Examinando por Materia "cultura"
Mostrando 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Acceso abierto Análisis de las actividades culturales como factor de desarrollo turístico en el área urbana del municipio de Montería, Córdoba.(2021-09-14) Cordero Aguado, Jullya Mercedes; Galvis Causil, StephanieEl turismo ha tenido una gran influencia en la globalización, siendo este un proceso fundamental en la internacionalización de las dinámicas sociales, económicas, y culturales, que revelan muchos cambios y nuevas perspectivas sociales, generando así fuertes impactos culturales en el territorio, sin lugar a dudas esto se ha traducido en cambios relacionados con nuevas comportamientos y patrones socio - espaciales. Esto ha provocado que la sociedad actual se vea influenciada por las tendencias globales derivadas de la expansión de las redes y la interconectividad, lo que permite el acceso a cualquier información o lugar de interés turístico, dejando de lado la importancia las actividades culturales tradicionales generando focos de interés basado en la artificialización de los recursos turísticos. El turismo y la cultura son piezas claves para la conservación y protección del patrimonio histórico y la diversidad cultural de un país, municipio y cualquier otro territorio, por lo que mediante este documento titulado Análisis de las actividades culturales como factor de desarrollo turístico en el área urbana del municipio de Montería, se tendrán en cuenta los aspectos socio- económicos y ambientales, que realzan la identidad cultural propia del territorio Monteriano, como un factor importante en el desarrollo que le permita a la sociedad contribuir con el bienestar social, intelectual y sostenibilidad ambiental de la ciudad.Publicación Acceso abierto Saberes y prácticas populares de autocuidado en un grupo de personas con hipertensión arterial, montería 2019.(2020-01-27) Sue Joyce, García Gambin; Laura Rosa, Martínez DuarteCulture can be the hallmark of a person, community or population, which refers to values, beliefs, norms, symbols, practices and ways of life of individuals, groups or institutions, hence the importance of providing culturally congruent care. Objective: the objective was to describe the popular knowledge and practices of self-care in a group of people with high blood pressure and how they influence adherence to treatment. Methodology: a descriptive study with a qualitative approach was developed, because it addressed the reality of a specific context with an approach to ethnoengineering. Ten people with AHT in the urban area of the municipality of Montería participated in the study. Results: knowledge and selfcare practices were passed from generation to generation, being the source of ethical knowledge, grandparents, parents and uncles. Despite the great changes, new discoveries for disease management, certain knowledge and practices for disease management still prevail, based on the use of medicinal plants, food consumption and approaches to a superior being. Conclusion: cross-cultural nursing is a comparative and comprehensive study of cultures to identify specific and universal care in patients, which allows if it merits correcting misconceptions avoiding culturally offensive actions.Publicación Acceso abierto The representation of the intercultural competence in the Colombian language textbook for 8th grade school students(2023-05-04) Salamanca Salgado, Yurys Yulieth; Paz Wecheck, MarthaOne of the goals in Colombian Education system should be the development of Intercultural competence which has long been studied for many years by prominent authors and researches such as: Byram, Risager, Kramsch, Short, Liddicoat, Dervin, Deardoff, among others. They have argued how intercultural communication fosters understanding and awareness of culturally mediated communication phenomenon, in this sense, this research seeks to analyze the representation of interculturality in the Colombian language textbook Way to Go 8th grade through the systematic analysis of 42 reading activities as the primary sample to be studied using content analysis. The data was analyzed using a matrix to identify what aspects of the ICC (Intercultural Communicative Competence) were focused and promoted through the activities. Results indicate that the most activities represent and tend to promote attitudes, knowledge, and awareness as part of Byram’s ICC model. Consequently, the emphasis of the reading activities in terms of both content and purpose, is also placed and are expected to develop these aspects of ICC.