Examinando por Materia "Text comprehension"
Mostrando 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Acceso abierto Estrategia pedagógica discursiva interactiva para el fortalecimiento de la comprensión textual de estudiantes de grado cuarto y quinto de la Institución Educativa El Gas(2021-07-07) Manjarrez Villalba, Osvaldo Enrique; Morales Escobar, Ibeth del RosarioThe purpose of this research was to describe the transformations in reading teaching practices, product of the application of the pedagogical strategy based on the interactive discursive perspective of reading to strengthen the textual comprehension of students in the fourth and fifth grades. of the educational institution El Gas in the municipality of San Pelayo, in which deficiencies associated with textual comprehension were evidenced, for which the design of an intervention strategy was proposed in a fun way for its treatment. Methodologically, the research is qualitative of the Action Research type from a comprehensive-interpretive perspective. The participants in the research were three teachers, six fourth-grade students and nine fifth-grade students of the Educational Institution el Gas headquarters Las Manuelitas. In collecting the information, techniques such as direct observation, diagnostic test and final test after implementing the pedagogical strategy, semi-structured interviews and a discussion group. The results in the research process showed that teachers conceptualize reading only as an act to understand and acquire knowledge, in addition, the majority of students presented deficiencies in the reading comprehension levels: literal, inferential and critical in the pretest. Therefore, it was designed in coordination with teachers: traveling to the world of texts, as a pedagogical strategy with the aim of capturing interest and enhancing textual understanding. The results of the implementation of the pedagogical strategy: traveling to the world of texts, allowed the strengthening of the students' textual comprehension evidenced in the final test, although there are still shortcomings regarding the inferential level in both grades (4th and 5 °) of the Educational Institution el Gas headquarters Las Manuelitas.Publicación Acceso abierto Las técnicas de discusión en grupo como estrategia para el mejoramiento de la comprensión y producción de textos de estudiantes de 7º grado de la Institución Educativa Los Garzones(2023-02-05) González Hernández, Eliana Lucía; Suárez Nisperuza, Alina Ornedys; Doria Correa, Rudy Del CristoEn este documento se presentan los resultados de una investigación que tiene como objetivo establecer la contribución del uso de las técnicas de discusión en grupo en el mejoramiento de la comprensión y producción de textos en estudiantes de 7º grado de la Institución Educativa Los Garzones, de la Ciudad de Montería. Se apoya teóricamente en aportes de Dell Hymes, Cassany, Solé, entre otros. Es un trabajo que se desarrolló mediante el enfoque cualitativo, con un diseño metodológico de Investigación-Acción y basado en técnicas de recolección de información como la entrevista, la observación participante, las secuencias didácticas y la prueba de conocimiento. Los resultados indican que mediante el diálogo reflexivo y el trabajo colaborativo se mejoró dos competencias a la vez, la lectura comprensiva y la escritura razonada, teniendo en cuenta los datos arrojados en la fase de ejecución del proyecto. Se concluyó que hubo un avance significativo en la interpretación de textos, la elaboración de escritos coherentes y aumento en la participación en grupo.