Examinando por Materia "Secretaría de salud"
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Publicación Acceso abierto Nivel de cumplimiento del ciclo pamec de las empresas sociales del estado del municipio de Cereté Córdoba, año 2022(Laura Rubio Cantero, 2023-01-20) Rubio Cantero, Laura Vanessa; Villalba Durango, Juan CamiloQuality in the health area, as in any other area, provides added value in the search for continuous improvement, understanding quality as the predictable degree of uniformity and reliability at a low cost. The audit program for the improvement of quality (PAMEC) is an instrument for the evaluation and improvement of the quality observed with respect to the expected quality, and the State Social Enterprises (ESEs) are obliged to implement this program in order to improve their processes following its critical path to provide a quality service that achieves user satisfaction. For this reason, the objective of this work was to determine the level of compliance with the PAMEC cycle of the State Social Enterprises of the municipality of Cereté in the department of Córdoba. Through a cross-sectional descriptive study with a quantitative approach, whose study population consisted of the E.S.E. Sandiego Hospital and the E.S.E. CAMU del Prado, in which the PAMEC checklist was used for data collection, with a scale divided into components by the ranges; 1 (Complies), 2 (Partially complies) and 3 (Does not comply). The level of compliance with the PAMEC cycle of the Empresas Sociales del Estado hospital Sandiego was 93% and of the ESE CAMU del Prado 68%, considering that there were requirements that were in the process of being met. It is worth noting the commitment of these companies to the continuous improvement of their processes in order to provide quality care.Publicación Acceso abierto Nivel de cumplimiento del sistema único de habilitación de las ópticas del municipio de Cereté – Córdoba, 2023(2023-08-27) Villadiego Durango, Angie Milena; Villalba Durango, Juan CamiloEn la actualidad, en Colombia, cuando se acude a una institución de servicios de salud, se espera recibir procedimientos de la más alta calidad realizados por competencia personal y altamente capacitado. Se busca satisfacer las necesidades de cada paciente, ofreciendo atención oportuna, confiable, personalizada e integral. Sin embargo, existen deficiencias que surgen principalmente debido al incumplimiento de las disposiciones estructurales establecidas por la normativa sanitaria vigente. Esto ha llevado a la implementación de instrumentos legales que buscan orientar la creación de mecanismos de calidad en las entidades de atención médica. Es así que por medio de esta investigación se realizó un estudio a un grupo de instituciones que prestan sus servicios de optometría a la comunidad con el fin de verificar si están cuentan con los requisitos básicos establecidos para su funcionamiento, de forma oportuna y confiable, el estudio se efectuó mediante una lista de chequeo la cual se aplicó a dos de entidades más reconocidas del municipio Óptica ABD y Óptica Luz, llevándose a cabo con el más riguroso estudio mediante una metodología de aplicación descriptivo, transversal con enfoque cuantitativo, con ayuda de los servidores públicos de la alcaldía municipal y las instituciones a investigar. En la realización del presente trabajo sobre el nivel de cumplimiento del Sistema Único de Habilitación en Óptica ABD y Óptica Luz, queremos resaltar el gran labor, esfuerzo y empeño que colocan las mencionadas entidades en la atención a la comunidad, lo cual se deja ver en los resultados del estudio, donde las dos instituciones cuentan con un nivel de cumplimiento superior a 80 por ciento, aunque lo establecido es que se encuentren al cien por ciento el porcentaje en el que se encuentran es aceptable, esto claro si se comprometen a mejorar bajo los estándares del SUH. Es necesario aclarar que desde la Secretaría de salud Municipal se cuenta con un instrumento de asistencia técnica para los prestadores, por medio de ella se hacen evaluaciones donde se observan los avances parciales y se hacen recomendaciones de mejora, y el encargado de las visitas de habilitación donde se da la última palabra y se confirma si cumple o no cumple es el Departamento en el área de Inspección, Vigilancia y Control.Publicación Acceso abierto Procedimientos del área de los Servicios de Atención a la Comunidad (SAC) de la Secretaría Municipal de Cereté(2023-01-19) Morales Meza, Genyer Jesús; Villalba Durango, Juan CamiloThe Community Attention System (SAC) is responsible for attending to the community that uses the health services provided in the Municipality of Cereté, and it is this unit that serves as an interlocution between the local health department and the actors of the Social Security System, aimed at the continuous improvement of the public health service, through personalized attention to the user, promoting participation and social control, and the management for the solution of complaints, petitions and claims in a timely and efficient manner. Given this, the Secretariat of Health of the municipal mayor's office of Cereté has a process of attention to the community SAC for all those people who need help to solve their complaints, petitions and claims, therefore the objective of this work consisted in documenting the procedures of the Community Attention Service area SAC for the creation of a manual of procedures directed to officials of the Municipal Secretariat of Health of Cereté. By means of a bibliographic review on the subject and with the support of the officials of this SAC area. Thus, it was possible to document the procedures of the SAC Community Care Service area and to design the procedures manual based on the experiences of the workers and the manuals established by the Ministry of Health and Social Protection, as well as those of other territorial entities in the country. Finally, the manual was socialized to the officials of the Cereté Municipal Health Secretariat.