Examinando por Materia "Síndrome de burnout"
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Publicación Acceso abierto Manifestación del síndrome de burnout en el personal del servicio de urgencias de la Clínica de Traumas y Fracturas de Montería en el año 2021(2021-09-18) Barrera Rebollo, Greys Adriana; Solano Cogollo, Yulisa Andrea; Nieves Julio, Yesenia PatriciaToday's world has been presenting a multiple transformation in the labor and public health context, causing workers to have new demands on their activities and causing the manifestation of the Burnout syndrome. This has been defined as a result due to chronic work stress, made up of negative attitudes and feelings towards people in their work environment, their own professional role, among others. At the Traumas y Fracturas Clinic, workers can develop chronic stress that generates certain health alterations such as: physical, psychological, social and work disturbances, which leads to exhaustion. Burnout syndrome has become a psychosocial problem and therefore it is necessary to know widely how we can help health personnel to avoid damage associated with the syndrome since they are the front-line warriors in this battle against COVID-19. This study will allow a better understanding of the emotional state, experience and risks to which they are exposed during the pandemic and thus the protection of personnel through an improvement plan that helps minimize the manifestation of the syndrome in human talent of the Clinic, determining what strategies and tools should be applied specifically to improve prevention plans for this phenomenon, analyzing the prevalence of factors associated with Burnout Syndrome in health professionals in the emergency department, in the period of March to June 2021 of the Trauma and Fracture Clinic. An evaluation instrument called Maslash Burnout Inventory was used, the objective of which is to identify which individual has the necessary characteristics to suffer from this phenomenon, through 3 items which are high emotional exhaustion, high depersonalization and low personal fulfillment. The results shown show that 7.1%, which is equivalent to 3 workers, have this syndrome and 92.9%, which is equivalent to 39 workers, do not. In conclusion, the institution must consider the importance of promoting prevention programs that avoid the deterioration of health, helping not only to improve the organizational climate but also to the management of self-care measures in the 10 personnel, creating security and confidence in them, to that their productivity and charisms are intact even in extreme conditions such as a pandemic, ensuring that they provide effective performance in accordance with the objectives of the organization.Publicación Acceso abierto Relación entre síndrome de burnout, resiliencia y calidad del servicio educativo en instituciones de educación media en municipios del departamento de Córdoba(2021-03-26) Araujo Dorado, Luis Alberto; Plaza Gómez, María Trinidad; Hernández Riaño, Helman EnriqueEn esta investigación se determinó, a través del uso de Modelos de Ecuaciones Estructurales (SEM), la relación existente entre el Síndrome de Burnout, la resiliencia y la manera en cómo estas pueden afectar la percepción de la calidad del servicio educativo en las aulas de clase de estudiantes de educación media de algunas instituciones de los municipios de Ciénaga de Oro, Cereté y Montería pertenecientes al departamento de Córdoba. Para esta investigación, se contó con la participación de 239 docentes y 737 estudiantes de 20 instituciones de los municipios escogidos, para medir las variables anteriormente mencionadas, se utilizaron los siguientes instrumentos: Inventario de Burnout de Maslach (ES), Instrumento para medir resiliencia CD RIS-10 e Instrumento para medir la calidad del servicio SERVQUAL, de los cuales, los dos primeros fueron dirigidos a los docentes de bachillerato y el último fue aplicado a los estudiantes de los grados 10° y 11° de las instituciones seleccionadas. Una vez recolectada la información, se realizó el estudio aplicando las técnicas de análisis de modelos de ecuaciones estructurales por mínimos cuadrados parciales (PLS.SEM), con ayuda de este se evaluó la validez y fiabilidad del modelo, así como las pruebas de bondad de ajuste, prueba de varianza, entre otras. Donde se determinó la correlación entre las variables y como está relacionada la resiliencia y el síndrome de burnout en los docentes, con la calidad del servicio educativo ofrecido a sus estudiantes.