Examinando por Materia "Nursing students"
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Publicación Embargo Autocuidado de la salud en estudiantes de Enfermería de una Institución de Educación Superior (IES) de Colombia 2020(2021-07-06) Acosta Ojeda, Leidy Johana; Oquendo Theran, Katia Luz; Ferrer Ferrer, Gisselle HelenaIntroduction. Self-care is a regulatory function of people that must be carried out deliberately by oneself, to maintain their life, development and well-being. Objective. to determine the health self-care of nursing students from a Colombian state university in the year 2020. Methodology. Descriptive, cross-sectional research. The population was 249 students enrolled in the second academic period of 2020, The sample was represented by 150 students from the Nursing program. using the probability, stratified random sampling technique. A survey was used for the collection of the information, the Excel program for the processing and analysis of the information. Results. The female population predominates, between 18 and 28 years old, single from urban areas. The actions they carry out for self-care are that, in nutrition and hydration, a higher percentage of nursing students habitually consume the three meals and the necessary nutrients, which allows a greater strengthening in terms of their educational process, it is highlighted that students hydrate as necessary, not all students engage in physical activity. Most of the students are aware of self-care practices in terms of rest, and in relation to cigarette and alcohol consumption, this is positive. The research allows us to conclude that the students carry out some practices on health self-care, but assume an indifferent attitude to these approaches. Strategies for promoting selfcare are recommended.Publicación Acceso abierto Autoestima en estudiantes del programa de enfermería de una institución de educación superior en tiempos de pandemia por la covid-19.(2022-03-04) López Rodríguez, Kattya Milena; Hernández Llorente, María José; Amador Ahumada, Concepción ElenaObjective. Assessing self-esteem in nursing students of a HEI in Monteria in times of pandemic COVID-19, in the light of Rosemberg's Self-Esteem Theory. Methodology. Cross-sectional quantitative descriptive study. A sample of 130 nursing students from a higher education institution in Monteria was taken from the total population 365. Rosemberg's self-esteem scale was applied through the form in the Google Forms application with 4 sections: Informed consent, personal characteristics questionnaire, Rosemberg self-esteem scale and gratitude. Results. Out of 130 participating students, the average age was 21 years. The self-esteem assessment is dominated by the high category with 39.2%. The dimension of selfconfidence or personal satisfaction (positive self-esteem) corresponds to 15.41, and self-contempt or personal devaluation (negative self-esteem) to 13.07. Pearson's Chi-square statistic revealed relationships between "perception of mental health" and self-esteem, with a p-value of "0.000". Conclusion. The assessment of the Rosemberg self-esteem scale evidences the presence of difficulties in some of its dimensions, with the perception of the pandemic as a fundamental stressor.Publicación Acceso abierto Calidad de los registros clínicos realizados por los estudiantes de Enfermería durante la práctica formativa(Universidad de Cordoba, 2024-01-31) Martínez Tejada, Vanessa Ivom; Anacona Pujimuy, Haidy Liliana; Ferrer Ferrer, Giselle Helena; Facultad ciencias de la salud: Programa de enfermeria; ORTEGA OVIEDO, STELLA IGNACIA; Irina Maudith Campos CasarrubiaEste estudio evaluó la calidad de los registros clínicos elaborados por estudiantes de enfermería durante sus prácticas formativas en la Universidad de Córdoba, centrándose en las notas de enfermería y las tarjetas de medicamentos. La investigación adoptó un enfoque descriptivo y transversal con metodología cuantitativa, llevada a cabo durante el año 2023. La muestra seleccionada comprendió 173 registros de estudiantes de enfermería de III, IV y VI semestre. Los resultados revelaron que el 100% de las notas de enfermería evaluadas no cumplen con los criterios de calidad, señalando una carencia generalizada en el registro de la atención brindada. En cuanto a las tarjetas de medicamentos, solo el 16,2% cumplen con los estándares, evidenciando una baja adhesión a las indicaciones del protocolo de registros. Los hallazgos resaltan la necesidad de mejorar el proceso de enseñanza aprendizaje de los estudiantes de enfermería, respecto a la documentación de las actividades de atención en salud a los pacientes hospitalizados, durante las prácticas formativas. Es recomendable llevar a cabo una mejora en el seguimiento y retroalimentación docente en el área clínica. Asimismo, se recomienda a los estudiantes realizar autoevaluación constante y búsqueda de estrategias personalizadas de mejoramiento continuo, que les permitan adquirir las competencias de documentación, requeridas para un ejercicio profesional acorde a las exigencias del contexto en cuanto a la calidad de los registros clínicos.