Examinando por Materia "Materials"
Mostrando 1 - 6 de 6
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Acceso abierto Caracterización de fibras del mesocarpio del Coco como potencial refuerzo para la elaboración de materiales compuestos(2023-02-22) Buelvas Arrieta, Yarley Andrea; Díaz Reyes, Linda Lorena; Unfried Silgado, JimyLa agroindustria alrededor del cultivo de la palma de coco ha venido en crecimiento acelerado en el departamento de Córdoba con su consecuente aumento en la generación de residuos. El objetivo de este trabajo es caracterizar fisicoquímica y mecánicamente la fibra del mesocarpio del coco como potencial refuerzo para la elaboración de materiales compuestos con matriz polimérica. Las fibras del mesocarpio del coco (Cocos Nucifera) se obtienen de la sustracción de estas a partir de la capa intermedia (Mesocarpio) del coco. Luego de la extracción, estas fibras fueron sometidas a secados de 40 °C y 90°C para comparar la influencia de cada temperatura de secado sobre su comportamiento. Se establecieron los efectos de estas temperaturas sobre las propiedades, la estructura y la composición mediante ensayos de tensión a través de la norma ASTM 3822-07, FTIR, TGA, Bromatología, microscopia óptica y electrónica. Se estableció que las fibras de coco son lignocelulósicas, además que las temperaturas afectaron los aspectos morfológicos de las fibras. La determinación de las propiedades mecánicas concluyó que estas presentan un comportamiento frágil. Independiente de la temperatura de secado, las fibras reflejan que no son muy rígidas, comprendiendo un módulo de Young de 1,66- 6,98 GPa y un esfuerzo ultimo de 67,09 – 84,58 MPa, pero presenta un alto porcentaje de deformación en comparación a otras fibras naturales variando entre 23,51%- 29,07%, esta propiedad posiblemente podría ser clave para aumentar la tenacidad de un material compuesto.Publicación Acceso abierto Logística inversa en empresas de aviación internacional(2022-03-30) Giraldo Díaz, Milena Paola; Negrete Gómez, Nicolle Patricia; Rodríguez Bermúdez, DanielThe following work investigates and analyzes the reverse logistics applied in the aviation industry, starting from basic concepts, advantages, disadvantages, importance and application. In addition, costs of different suppliers which supply parts for those companies that provide this aeronautical service were annexed, making a comparison between the costs of components whether new, repaired or overhaul, which are used in aircraft and are constantly changing, with the participation of the engineer Mauricio Betancur, in charge of technical purchases and director of foreign trade in one of the main private companies most recognized in this sector, who with an interview manages to explain how it manages its processes of return of materials, which is known as, ExchangePublicación Acceso abierto Materials 2016(2016-11-28) Brum, Grace SofiaPublicación Acceso abierto Materials 2016 (2016-10-31) Ceballos Reales, WilliamPublicación Acceso abierto Materials 2016 (2016-10-31) Muentes Hoyos, Adriana ShirleyPublicación Acceso abierto A qualitative descriptive study: the use of project-based learning to improve oral communication in an efl classroom(2020-05-10) Navarro Rodríguez, Paola Saray; Lorduy Arellano, DanilzaProject-based learning or PBL as short is a teaching method that offers students fundamental tools for both cognitive and personal development through the completion of a project aimed at providing alternatives to a real-world problem. Although some researchs have been done on the benefits of PBL, little have emphasized on the characteristics of materials that can be used during the learning process including required standards for improving oral participation. The purpose of this study was to investigate through document analysis the characteristics of materials that must meet the PBL method to improve students’ oral participation. Data included observation, archival data, and reflection. The results showed that the characteristics of the materials to improve oral participation employing PBL must be based on communicative tasks and the learner-centered approach integrated into the general English materials to achieve the purpose. The conclusion is that, although it was difficult to find a document specifying the characteristics needed to help learners improve their oral participation through PBL, teachers are free to create or adapt authentic materials based on approaches whose purpose meets the requirements that learners need to improve