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Examinando por Materia "Liderazgo en equipo"

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    A personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 2024-07-12) Flórez Pretel, Brayan José; Hernández González, Andrea Carolina; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    Today's education is facing a new generation of students who require a system that is innovative, but that also helps them enhance basic values, such as teamwork, which may not be as evident today. In addition, schools recognize the importance of instilling a communicative environment, so priority is sought to be given to speaking and communication skills in a foreign language such as English. This document addresses the importance of team leadership and in the educational field and how its integration into the teaching/learning process can be a significant point of improvement. It also describes how empowerment is key to developing and achieving goals so that teacher leaders and students can meet their higher needs. In this way, a plan is proposed that allows the team leadership process to be carried out and provides students with what they need to improve. This plan aims to foster students' curiosity, critical thinking and teamwork, as well as promote inclusion and diversity in a context where communication is prioritized. Finally, this paper includes our assumptions about this leadership process and the implications for the future of being properly empowered to support quality improvement and the constant evolution of education.
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    Personal leadership statement
    (Universidad de Córdoba, 2025-01-17) Valencia Diaz, Paulina Andrea; Borja Calderin, Juliana; Aguas Castillo, Pedro Pablo
    Este artículo explora la aplicación de los principios de liderazgo de equipo en entornos educativos, con un enfoque en fomentar el empoderamiento y la colaboración dentro de los equipos escolares. El estudio enfatiza el papel transformador del liderazgo en la creación de una cultura escolar positiva, donde la inclusión, la adaptabilidad y la confianza mutua son fundamentales para apoyar el crecimiento individual y colectivo. Al examinar las estrategias de liderazgo colaborativo, el artículo destaca la importancia de la comunicación transparente, la responsabilidad compartida y la resolución de conflictos para cultivar equipos cohesionados y efectivos. Además, profundiza en cómo los líderes educativos pueden fomentar la innovación integrando perspectivas diversas y promoviendo la toma de decisiones participativa. A través de estas prácticas, los líderes no solo mejoran la dinámica del equipo, sino que también contribuyen a una cultura de mejora continua que beneficia tanto a los educadores como a los estudiantes. Los hallazgos demuestran que al adoptar la adaptabilidad y fomentar la confianza, los líderes educativos pueden empoderar a sus equipos para enfrentar desafíos, impulsar la innovación educativa y crear un entorno inclusivo que respalde el progreso educativo sostenible.
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