Examinando por Materia "IPS"
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Publicación Acceso abierto Actualización del proceso de compras en la adquisición de medicamentos y dispositivos médicos en la IPS Otorrinolaringólogos Asociados de Córdoba Otoc S.A.S, de Montería-Córdoba año 2023(2023-01-30) Vásquez, Cleiver; López Bernal, Cristian AlbertoIntroducción: Históricamente los procesos de negociación y compras se realizaban de manera informal y su principal objetivo era obtener el mayor ahorro posible. Objetivo: Actualizar el proceso de compras en la IPS Otorrinolaringólogos Asociados de Córdoba OTOC S.A.S, en la ciudad de Montería-Córdoba. Materiales y métodos: El tipo de estudio es descriptivo, retrospectivo con enfoque cualitativo, en donde se analizará la situación para averiguar los posibles factores y su relación con la población de interés. Resultados: En toda organización es necesario implementar estrategias que promuevan la prestación de servicios de manera eficiente, por lo que la IPS Otorrinolaringólogos Asociados de Córdoba OTOC S.A.S, debe implementar políticas y procedimientos que permitan llevar un control adecuado del proceso de compra, el cual debe estar incorporado a la planificación estratégica de la empresa. Conclusión: Realizada la presente propuesta, se concluye que la gestión de compra en las organizaciones es un proceso que fomenta el crecimiento de éstas, aumentando la productividad y adquisición eficiente de los recursos e insumos para su correcto funcionamiento y mejorando continuamente la situación financiera y económica de la mismas.Publicación Acceso abierto Creación de una lista de chequeo para el mejoramiento del proceso de admisión de historias clínicas de los servicios ambulatorios de la clínica Central o.h.l ltda. Montería - Córdoba(2022) Rodriguez Galvis, Paula Andrea; Gonzales, Eduin RojasThis report aims to publicize the subject matter carried out during the business practice carried out at the Clinic Central OHL of Monteria. The place where the practices were carried out was the admission area for medical records from the outpatient area destined for the billing and filing area. The research work consisted of monitoring these medical records as a pre-audit in order to reduce reprocessing that may arise due to poor diligence, lack of documents and/or errors at the time of preparation. The analysis of this process was carried out through the DOFA matrix tool. With which he hopes to reduce audit times. In the study it was found that there are medical records that show deterioration when they are in boxes, they were not signed by the doctors or with empty fields. It was recommended that the healthcare staff of the institution that fills out the clinical histories, do so clearly, in legible handwriting, without crossing out, emendations and, if possible, avoiding acronyms, and have a complete medical history, with all parts of the samePublicación Acceso abierto Innovación tecnológica en las empresas del sector salud(2021-10-11) Arteaga Santos, Litya Yamith; Cabrales Martínez, Albeiro Manuel; Cabrales Martínez, Albeiro ManuelThe health sector is one of the most important sectors in Colombia, so implementing technological innovation alternatives guarantees its strengthening in the market. In this way, this monograph has as its main objective to present the strategies in terms of technological innovation implemented in the IPS of the health sector in Colombia, which contribute to the growth and strengthening of these companies. Through an exhaustive review of the literature, great technological advances were found not only in the biotechnological and pharmacological field, but also in advances in the diagnosis and treatment of diseases, improvements in the organization and provision of the medical health service, new information systems, among other technological innovations that provide the IPS with the opportunity to guarantee improvements in the provision of health services to their patients.Publicación Restringido Plan de capacitación con respecto a la aplicación del decreto 2644 de 2022 en los procedimientos del área de admisión en una institución prestadora de salud de especialistas, Montería 2023(2023-08-01) Berna Berrío, Jannio; Espitia Cabrález, Enalbis EstherIntroduction: the Admissions area is responsible for receiving users when they require attention; They are in charge of identifying the users and the entity to which they belong or responsible for the payment of the services provided. There are three procedures for this, which are: emergency admissions, scheduled surgery admissions, and private care admissions. Justification. In the Clinic of Traumas and Fractures Associated Specialists S.A. The need to create a training plan was evidenced that would allow its workers to strengthen their knowledge about the regulations applicable to processes and procedures, such as Decree 2644 of 2022, in order to reduce errors when making the admission of a patient, complying with the guidelines established by the institution to determine the needs of the users. The low level of knowledge of said regulations delays and prevents this process from being carried out in an efficient and timely manner. Aim. A training plan was designed regarding the application of decree 2644 of 2022 in the admissions procedures at the Trauma and Fracture Clinic Associate Specialists S.A. Methodology. All under an intervention practice. Results. That allowed to obtain a change in terms of knowledge through the execution of different stages. Conclusion. Through a situational diagnosis, training activities and impact evaluation, all the objectives proposed in this project were met.Publicación Acceso abierto Procedimientos del área de los Servicios de Atención a la Comunidad (SAC) de la Secretaría Municipal de Cereté(2023-01-19) Morales Meza, Genyer Jesús; Villalba Durango, Juan CamiloThe Community Attention System (SAC) is responsible for attending to the community that uses the health services provided in the Municipality of Cereté, and it is this unit that serves as an interlocution between the local health department and the actors of the Social Security System, aimed at the continuous improvement of the public health service, through personalized attention to the user, promoting participation and social control, and the management for the solution of complaints, petitions and claims in a timely and efficient manner. Given this, the Secretariat of Health of the municipal mayor's office of Cereté has a process of attention to the community SAC for all those people who need help to solve their complaints, petitions and claims, therefore the objective of this work consisted in documenting the procedures of the Community Attention Service area SAC for the creation of a manual of procedures directed to officials of the Municipal Secretariat of Health of Cereté. By means of a bibliographic review on the subject and with the support of the officials of this SAC area. Thus, it was possible to document the procedures of the SAC Community Care Service area and to design the procedures manual based on the experiences of the workers and the manuals established by the Ministry of Health and Social Protection, as well as those of other territorial entities in the country. Finally, the manual was socialized to the officials of the Cereté Municipal Health Secretariat.Publicación Restringido Relación entre estrés laboral y cultura organizacional en empleados administrativos del sector salud de la ciudad de monteria cordoba(2019-11-29) Rueda Ledesma, Husai David; Diaz Cordero, Gustavo David; María Trinidad Plaza GómezEsta investigación tiene como finalidad encontrar la posible relación que existe entre Estrés laboral y cultura organizacional, aplicado a los empleados administrativos del sector salud en las entidades promotora de salud (EPS) e Institutos prestadores de salud (IPS) en la ciudad de Montería - Córdoba. En el estudio participaron dos (2) EPS y seis (6) IPS, donde se recolectaron 200 datos entre los dos tipos de organizaciones, para la medición de las variables se emplearon dos instrumentos, uno para medir cultura organizacional compuesto por cuatro dimensiones: Características Dominantes, Aspectos estratégicos, Liderazgo, Factores Integradores y otro instrumento para medir estrés laboral denominado Cuestionario para la evaluación de estrés de la batería de riesgo psicosocial, además se usaron cinco (5) dimensiones anexas de la Batería de Riesgo psicosocial que tenían relación con la temática. Luego de la recolección de la información se pasó a analizar la información a través del software ADANCO 2.1.1 aplicando la técnica de análisis de modelos de ecuaciones estructurales por mínimos cuadrados parciales (PLS.SEM), por medio de este se evalúan la validez y fiabilidad del modelo, así como las pruebas de bondad de ajuste, varianza, entre otras. También se graficó el tipo de cultura por dimensión y se analizaron los resultados que arrojó el estudio (relación causal). Finalmente se comprueban las hipótesis con relación al estrés, donde se afirma que cada una de las culturas explica en gran medida algunas dimensiones de estrés, como recomendaciones se deja la aplicación de medidas basadas en los Protocolos de intervención psicosocial para el sector salud en materia de seguridad y salud en el trabajo en Colombia.