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Publicación Acceso abierto Desarrollo de una herramienta ofimática para el seguimiento de cuentas médicas de la IPS Otorrinolaringólogos Asociados de Córdoba, OTOC S.A.S.(2023-07-06) Causil Lopez, Loana; Durán Rojas, ElviraThe process of invoicing and filing of accounts is responsible for maintaining the financial information of health organizations for their economic sustainability. The Institution Providing Health Services (IPS) Otorrinolaringólogos Asociados de Córdoba (OTOC) S.A.S. of the city of Montería, presented some inconsistencies in the reception of supporting documents and in the filing of accounts, therefore, it is necessary to have an instrument that allows the timely follow-up of medical accounts. The objective of the business practice is to develop an office automation tool for the follow-up of medical accounts of the IPS OTOC S.A.S. of Montería, Córdoba. The methodology is descriptive with a quantitative approach; the observation technique was used. Likewise, the current regulations and the files of medical accounts were taken into account to develop the office automation tool for follow-up, which was pilot tested with two medical accounts of the patients treated at the IPS. Computer equipment with Microsoft Excel, tape recorder and stationery were used. The design of the office automation tool for the follow-up of the medical accounts was achieved with the support of the Unit's personnel to validate it, considering the elements that the electronic invoice of the IPS has. These elements include the IPS's NIT, the provider's code, address, telephone, and e-mail. After the IPS information is the invoice date, invoice due date and payment method; it also contains the EPS and patient information, which starts with the entity, the NIT, the EPS address, telephone, patient name, identification, date of birth of the user, date of admission, date of discharge, the contract that was agreed with the IPS, the fee for services rendered, type of affiliation, patient age, regimen and admission. Finally, the service code, manual, description of the service, quantity, unit value, total subtotal value, discount, VAT, co-payment, co-payment, co-moderation fee, copayment and total to be paid. During the pilot test carried out with the two electronic invoices of the IPS, it has been decided to add 6 elements to the office automation tool for tracking medical bills. These elements are the following: date of the finding, inconsistency found, unit responsible for the inconsistencies, date of the corrective action, corrective action, and unit responsible for the corrective action. The purpose of this addition is to facilitate the follow-up of medical accounts that present inconsistencies during the billing process. The office automation tool will allow timely action for the proper handling of accounts in the billing and filing process.Publicación Acceso abierto Propuesta para la implementancion de acciones de mejoramiento dentro del proceso de pago a los docentes que prestan servicios en los programas académicos adscritos a la División de Postgrados y Educación Continuada de la Universidad de Córdoba y al Sistema Universitario Estatal del Caribe(Universidad de Córdoba, 2019-12-17) Mendoza Hernández, Carlos Andrés; González Muños, Miguel Fernando; Rodríguez Bermúdez, DanielEl presente trabajo tiene la intención de presentar el avance de las prácticas empresariales realizadas dentro de la División de Postgrados y Educación Continuada de la Universidad de Córdoba, la cual se encuentra adscrita a la Vicerrectoría Académica y tiene como responsabilidad la promoción, organización y apoyo logístico a la realización de las iniciativas propuestas por la misma, con intención de ofertar los diferentes programas de postgrados y educación continuada de la Universidad de Córdoba (Universidad de Cordoba, 2010). La División de Postgrados y Educación Continuada de la Universidad de Córdoba como dinamizadora de los programas de educación avanzada de esta Institución, cumple un rol importante en el integro desarrollo de las actividades académicas que ofrece la misma, tanto en la gestión de solicitudes de necesidades de servicios, equipos, recursos humanos, técnicos y financieros para los estudiantes y docentes, como en el seguimiento y evaluación de la situación de la misma división frente a los objetivos fijados. Sin embargo, se presentan muchos problemas de índole interno, y en ocasiones externo, en relación con el pago oportuno a los docentes que prestan servicios a los programas académicos adscritos a la División de Postgrados y Educación Continuada de la universidad de Córdoba y el Sistema Universitario Estatal del Caribe (SUE CARIBE). Este inconveniente dentro de la división de Postgrados afecta la eficiencia y eficacia de los procesos y acciones de calidad a emprender por esta; tienden a ser factores de tipo procesal que entorpecen la optimización del trámite de pago a los docentes que prestan servicios académicos dentro de la universidad.