Examinando por Materia "Comercio digital"
Mostrando 1 - 2 de 2
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Acceso abierto Evolución del comercio digital en Colombia durante el periodo 2016-2020(2022-08-16) Narváez Álvarez, Karla; Vergara Passos, Álvaro AugustoDigital commerce has shown an evident growth in recent years, the use of digital channels to buy, sell, pay and carry out transactions is increasingly common in the global market. The panorama for Colombia is similar, the country has shown significant development, more and more people, companies and economic agents adhere to this type of trade, and place the country among the most representative in Latin America. Considering the above, the current monographic project has as its fundamental objective to evaluate the evolution of digital commerce in Colombia during the 2016-2020 period. To comply with what is proposed, initially the conceptual characteristics of digital commerce, its origin, advantages, disadvantages, types and participants are explained; then, the behavior of digital commerce in Colombia during the 2016-2020 period is examined, exposing the amounts negotiated, the number of transactions, the most used payment methods, the per capita consumption of the country and the events that generated this growth. Finally, a comparative analysis of digital commerce operations in Colombia is carried out during the indicated period, to recognize the periods of greatest development for the country. The information that was collected was descriptive, using the bibliographic review as an instrument, which allowed access to the data of the Colombian Chamber of Electronic Commerce and to databases and search engines, through which the documents related to the development were reviewed and analyzed of digital commerce in the countryPublicación Acceso abierto Factores determinantes en la adopción del comercio electrónico por parte del sector empresarial(2020-12-11) Lastre Villalba, María Alejandra; Fuentes Doria, DavidEl estudio tiene como objetivo analizar los factores determinantes en la decisión de adopción del comercio electrónico por parte del sector empresarial. La metodología corresponde a un estudio documental descriptivo, reflexivo de literatura. Se realizó una revisión bibliográfica en la base de datos Scopus usando las palabras claves: “electronic commerce” or “digital commerce” or “adoption e-commerce” generando 262 documentos, de los cuales se seleccionaron 59. Los resultados demuestran los factores de adopción del comercio electrónico varían de acuerdo al contexto y a al tipo de empresa. Además, el comercio electrónico pasó de ser una opción a una necesidad puesto que es una herramienta generadora de valor para las organizaciones. La limitación de esta investigación es la utilización Scopus como única base de datos, puesto que se deja de lado investigaciones que se encuentren indexadas en otras bases de datos. Esta investigación evidencia que las empresas que deciden adoptar el e-commerce obtienen mejores resultados en su funcionamiento y en la generación de ventaja competitiva, que posteriormente se ve reflejada en su rentabilidad. Se recomienda el uso de fuentes secundarias para hacer un mayor acercamiento a realidad de las organizaciones con respecto a la implementación del comercio electrónico en sus procesos.