Examinando por Materia "Blog"
Mostrando 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Acceso abierto Análisis estadístico de diseños experimentales con apoyo computacional(23-07-13) Palencia Pretelt, Ana Maria; Martínez Flórez, GuillermoThis work seeks to implement the statistical analysis of experimental designs with computational support through the R Statistical software. For the respective analysis of these designs we will use the libraries ExpDes, easyanova, among others, which contain a large number of packages that will help us with the main objective of this work. With this computational implementation, several examples will be made, which will be reflected in a free access blog, so that all the community that needs this information can access it and can use it for the respective analysis of an experimental design that is presented to them in a real situation.Publicación Acceso abierto Aplicación de la estrategia metacognitiva y didáctica “Bitácora MAP” enfocada en el desarrollo de competencias específicas del área de Ciencias Naturales en el grado décimo Institución Educativa Belén -municipio de Montelíbano(2022-09-01) Blanquicet Arrieta, Diana Sofia; Barrera Sierra, José Pantaleón; Carrascal Torres, NohemyMetacognitive and didactic strategies refer to the planning, control and evaluation of cognition by students, allowing the regulation and control of knowledge to achieve specific goals in the learning process. The objective of this research is the application of the Metacognitive and Didactic Strategy (MaP Logbook) focused on the development of the competences of the Natural Sciences area in tenth grade students of the Belén Educational Institution, starting from the problem centered on the low performance of the students regarding the management of the specific competences of the area and the lack of implementation of didactic strategies in the teaching/learning process; For this, it was necessary to apply a qualitative methodological approach framed in a pedagogical action research design. The results show that there is a low performance in terms of managing the competencies in the area of Natural Sciences, and that internal and external factors influence the learning processes. Through the implementation of the didactic sequence through the metacognitive and didactic Strategy "Bitácora Map", it is concluded that the application of this type of strategy is pertinent in terms of the development of specific competences in the area of Natural Sciences, as a didactic tool that focuses attention and motivation in students.Publicación Acceso abierto El blog como mediación didáctica para el fortalecimiento de lecturas y escrituras significativas en estudiantes de grado noveno cinco de la Institución Educativa El Dorado Sede Vallejo(2022-08-22) Contreras Begambre, Yorman Smith; Agámez Aguilar, Viky Yesenia; Doria Correa, Rudy del CristoEl presente trabajo de investigación se enfoca en el fortalecimiento de la lectura y la escritura significativas en estudiantes de grado noveno cinco de la Institución Educativa El Dorado Sede Vallejo, a través del blog como mediación didáctica. Con este sitio web y el desarrollo de secuencias didácticas en torno al cuento y el ensayo argumentativo, se logró que los estudiantes compartieran aquellos fragmentos de textos, como lo son: poemas, cuentos, libros, etc., cuya lectura les ha sido significativa. Además, se promovió la participación por parte de los discentes para que publicaran todas aquellas producciones escritas significativas que se trabajaron dentro de las secuencias didácticas. Teóricamente se basó en autores como: Ausubel, Jurado, Román, Rodríguez, entre otros. Metodológicamente, esta investigación se basó en el enfoque cualitativo, bajo el método de investigación acción (IA). Finalmente, este trabajo de grado demostró que existen nuevas formas didácticas de aprender literatura y lenguaje, por ende, es necesario que tanto docentes, como la escuela en general, adapten en su proceso de enseñanza-aprendizaje, nuevos espacios educativos.