Examinando por Materia "Accident"
Mostrando 1 - 6 de 6
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Acceso abierto Análisis costo-beneficio de la implementación de Sistemas de Gestión de Seguridad y Salud en el Trabajo en empresas del sector de la construcción en Colombia- revisión de literatura(Universidad de Córdoba, 2021-04-07) Otero Mercado, Antonio José; Tapiero Millan, Lenny Daniela; Ararat Herrera, Jaime AndrésLa presente monografía busca estudiar los datos de accidentalidad de las empresas del sector de la construcción en Colombia y realizar un análisis con base a fuentes documentales sobre la relación costo-beneficio de implementar Sistemas de Gestión de Seguridad y Salud en el trabajo basados en la norma ISO 45001 y el Decreto 1072 de 2015 en Colombia, para reducir la accidentalidad en los lugares de trabajo, instituyendo en los empleadores que la adopción de dichos sistemas representan solo una pequeña inversión en relación a lo que sería responder por un trabajador que sufre un accidente o enfermedad laboral. La adopción de Sistemas para la Gestión de la Salud y Seguridad en el Trabajo trata de responder a las demandas y presiones de los entes regulatorios, empleadores y trabajadores para garantizar un ambiente de trabajo seguro previniendo los accidentes y reduciendo el número de lesionados.Publicación Acceso abierto Apoyo en el diseño de los estándares mínimos del SG-SST según la resolución 0312 de 2019 en la empresa Servicios Ambientales de Córdoba SEACOR S.A.S. E.S.P para las sedes de San Jorge(2020-10-16) Montalvo Ramírez, John Mario; Plaza Gómez, María Trinidad; Chávez Soto, Rafael EnriqueEn cumplimiento a lo establecido en el decreto único reglamentario 1072 de 2015, y demás normativa vigente en materia de la salud y seguridad en el trabajo, SERVICIOS AMBIENTALES DE CÓRDOBA S.A.S (SEACOR S.A.S), ha estructurado su sistema de gestión de la seguridad y salud en el trabajo (SG-SST) cuyo objetivo principal el mejoramiento continuo de las condiciones de trabajo mediante el control de los riesgos y peligros presentes en el lugar de trabajo, contribuyendo con el mejoramiento continuo en la organización. En este documento se evidencia la implementación de los estándares mínimos de SST mediante la creación de documentación, inspección a puestos de trabajo, socialización de las normas y requerimientos, capacitaciones y evaluaciones al personal vinculado a la empresa. SEACOR S.A.S E.S.P busca la implementación de los estándares mínimos de SST para brindar un ambiente de trabajo seguro mediante el control de peligros y riegos, viéndose reflejado en la disminución de accidentes de trabajo, las enfermedades laborales, el nivel de ausentismo y por ende en el aumento de la productividad.Publicación Acceso abierto Ejecución de actividades de apoyo, monitoreo y control al sistema de seguridad y salud en el trabajo en la empresa Athena Foods(2022-11-18) González Noriega, César Miguel; Alarcón Barrios, Galia; Arcia González, AxelPublicación Restringido Evaluación del sistema de gestión de seguridad y salud en el trabajo en instituciones prestadoras de servicios de salud del Alto Sinú Córdoba, 2022(2022-08-08) Tordecilla Díaz, Ana Mercedes; Alcalá Medrano, Isabel; Montoya Vega, Martha ElenaWith decree 1072 of 2015, companies at the national level are obliged to comply with multiple legislations on safety and health at work. The health sector is one of the sectors that must have full compliance in terms of occupational health, which is why this research is aimed at determining the percentage of compliance with the minimum standards of the occupational health and safety management system of the companies. providers of health services public institutions of the department's Alto Sinú. The information will be collected through the technical annex of resolution 0312 of 2019, the compliance of each item that makes up the numerals of the minimum standards will be qualified according to the table of values of the resolution and the percentage of compliance will be determined. The aim is to produce relevant information in the health sector in terms of occupational health in social enterprises in the state of the department of Córdoba, to sensitize workers and beneficiaries of the health sector about the scope and value of a well-integrated and fully functioning management system. only in the field of occupational health but also in economic activity, that is, in the provision of health services to the community.Publicación Acceso abierto Prevención de accidentes de trabajo por riesgo eléctrico mediante ludo prevención “adivina qué” en la empresa Synergy Tech S.A.S. en la ciudad de Montería(2021-08-03) Ruiz Villalba, Andrea; Ruiz Villalba, Karen; Atencia Soto, ArmandoThis degree work is an investigation that addresses the study of electrical risk in the company SYNERGY TECH SAS in the city of Monteria, referring to the golden rules and basic concepts on electrical risk. We collected information through the risk matrix and the pretest technique aimed at the workers, who gave us guidance to carry out the guess what? Dynamic, with which we determined the diagnosis of favorable and unfavorable factors that allowed us to establish specific objectives. After knowing the results of the diagnosis made in the company SYNERGY TECH SAS in the city of Montería, we propose the constant performance of preventive dynamics, since these will allow us to keep our workers up to date with their knowledge, have a different space. from where they allow us to have a change of routine, learn to work as a team and with this we can achieve the best performance of the workers and the productivity of the company. At the end of this report with the respective analysis and interpretation of the results of the research carried out, a series of conclusions and recommendations have been drawn up aimed at the solution and improvement of the company SYNERGY TECH S.A.S in the city of Montería..Publicación Acceso abierto Seguridad y salud en el trabajo en la unidad Materno Infantil de la empresa social del estado San Diego de Cereté, 2019(2020-06-15) Cantero Pineda, Alex Alejandro; Bravo De La Ossa, AltagraciaIn the E.S.E. The San Diego Hospital of the municipality of Cereté - Córdoba carried out the present work which aims to: Prepare an improvement plan in Safety and Health at Work (SST) for the Maternal and Child functional unit of the ESE San Diego de Cereté, through the realization of a DOFA matrix and its respective analysis, in order to comply with Law 1562 of 2012. Materials and methods. a DOFA matrix was used; evidencing the need to intervene in the Maternal and Child functional unit. Results. Opportunities for improvement were found in the OSH actions, for which an improvement plan is prepared that included the realization of a Virtual Learning Object on the report of incidents and accidents at work. Conclusion. The SST is contemplated in the national regulations being mandatory for employers and workers, which seeks to keep the working population free of dangers; This policy is everyone's responsibility in the health institution and requires continuous improvement to promote the health of workers and thus contribute to quality