Examinando por Autor "Guzmán Arteaga, María del Pilar"
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Publicación Acceso abierto Cuidado de enfermería en la mujer con depresión postparto: una revisión narrativa de la literatura 2015-2020(2021-07-07) Banda Padilla, María José; Paternina Baena, Jeimy Luz; Guzmán Arteaga, María del Pilar; Sánchez Caraballo, ÁlvaroPostpartum depression (PD) is a psychiatric complication that has repercussions on the well-being of the mother and the baby, its correct approach should be a priority in public health. Within this context, the pathology is related to psychological symptoms and alteration of biological patterns, among which stands out sad emotional state, high levels of tiredness, sleep disorders and involvement of the hypothalamic-pituitary-adrenal axis. Objective: To describe the scientific publications related to nursing care in women with postpartum depression in the period between 2015 and 2020. Method: Narrative review of the literature that used the VHL, Scielo, ScienceDirect, Embase, Proquest, Pubmed databases during the years 2015 to 2020. Results: The sample consisted of 14 articles. For the analysis, the articles were categorized taking into account the similarity of the content, and two categories were constructed: assessment strategies used by Nursing for the detection and prevention of PPD and Nursing care in THE DPP. Conclusion: The role played by Nursing in prevention is related to the use of educational tools for maternal mental health, the promotion of healthy maternity habits such as moderate physical activity and the potentialization of family, conjugal and social support networks to contribute to the mother-child affective bond. Likewise, the detection role is aimed at the implementation of screening tests in primary care that allow early identification of cases of PPD. Nursing is endowed with knowledge, skills and abilities that allow it to care for women with mood disorders; among the nursing interventions, this review of the literature reports: individualized prenatal/postnatal follow-up that includes qualified listening and professional support, in addition to the use of Benson's relaxation technique has obtained positive results.Publicación Embargo Estrés laboral en docentes del programa de educación en una universidad pública, 2024(Universidad de Córdoba, 2024-01-30) Escobar Arrieta, Vilmer David; Vásquez Martínez Norelis; Guzmán Arteaga, María del Pilar; Herrera Herrera, Jorge LuisObjetivo: Identificar las fuentes generadoras de estrés laboral en los docentes de la universidad objeto de estudio con la finalidad de elaborar recomendaciones para la prevención de este tipo de estrés. Metodología: se realizó un estudio descriptivo, cualitativo de tipo no experimental. Tamaño de la muestra 50 docentes de carrera de la facultad de Educación de la universidad objeto de estudio, la información se obtuvo utilizando el cuestionario de estrés laboral CEL de la OIT-OMS. Resultados: En la muestra objeto de estudio de la presente investigación, se evidenció que en su mayoría los docentes tienen edades entre 46 – 50 años, de sexo masculino, pertenecientes a estrato 4 y de los cuales la mayoría son residentes en el área urbana; además, de convivir por vivienda entre 1 – 5 personas, afiliados al régimen de salud contributivo, su estado civil la mayoría son casados, con un nivel educativo de magister, inscritos en el escalafón, con contratos de docentes de carrera, los cuales dedican tiempo completo al trabajo de docencia, con una contratación de docentes de planta, y con una categoría en el escalafón como profesor titular. Al analizar los factores de estrés laboral de los docentes, se evidencio un nivel bajo de estrés en la muestra participante de la presenta investigación, donde se obtuvo un promedio de factores de estrés de 59,7. Conclusión: los docentes objeto de estudio presentan un nivel bajo de estrés laboral.Publicación Embargo Estrés laboral en docentes del programa de educación en una universidad pública, 2024.(Universidad de Córdoba, 2024-02-01) Escobar Arrieta, Vilmer David; Vásquez Martínez, Norelis; Guzmán Arteaga, María del Pilar; Herrera Herrera, Jorge LuisIdentificar las fuentes generadoras de estrés laboral en los docentes de la universidad objeto de estudio con la finalidad de elaborar recomendaciones para la prevención de este tipo de estrés. Metodología: se realizó un estudio descriptivo, cualitativo de tipo no experimental. Tamaño de la muestra 50 docentes de carrera de la facultad de Educación de la universidad objeto de estudio, la información se obtuvo utilizando el cuestionario de estrés laboral CEL de la OIT-OMS. Resultados: En la muestra objeto de estudio de la presente investigación, se evidenció que en su mayoría los docentes tienen edades entre 46 – 50 años, de sexo masculino, pertenecientes a estrato 4 y de los cuales la mayoría son residentes en el área urbana; además, de convivir por vivienda entre 1 – 5 personas, afiliados al régimen de salud contributivo, su estado civil la mayoría son casados, con un nivel educativo de magister, inscritos en el escalafón, con contratos de docentes de carrera, los cuales dedican tiempo completo al trabajo de docencia, con una contratación de docentes de planta, y con una categoría en el escalafón como profesor titular. Al analizar los factores de estrés laboral de los docentes, se evidencio un nivel bajo de estrés en la muestra participante de la presenta investigación, donde se obtuvo un promedio de factores de estrés de 59,7. Conclusión: los docentes objeto de estudio presentan un nivel bajo de estrés laboral.Publicación Restringido Perfil estilo de vida promotor de salud de las gestantes inscritas en un programa de control prenatal. Montería 2022(2023-02-17) López Ramos, Laura Liz; Benítez Villareal, Angélica; Pomares García, Lorena Sofía; Guzmán Arteaga, María del Pilar; Herrera Guerra, EugeniaOBJECTIVE. To evaluate the health promoter life profile of pregnant women enrolled in a prenatal control program of an ESE in the city of Montería in the second semester of 2022. MATERIALS AND METHODS. A study with a cross-sectional descriptive quantitative approach was carried out, the study population consisted of 857 pregnant women, a sample of 266 pregnant women was taken by random sampling stratified into 4 strata, who answered the questionnaire of sociodemographic and clinical characteristics and the Health Promoting Lifestyle Profile. Second Spanish version. RESULTS. 78.95% of the pregnant women were young, 42.10% are high school graduates and 64.66% are housewives. 50% of pregnant women have had 2 to 3 previous pregnancies. 69.5% always attend parental check-ups. The best evaluated health promoting life profile of pregnant women was spiritual growth (mean of 2.68) followed by responsibility in health (mean of 2.63) and interpersonal relationships (mean of 2.60), while physical activity obtained the lowest mean score (mean 1.81). CONCLUSIONS. The dimensions with the lowest score obtained are those that are addressed in a specific and comprehensive way in the maternal-perinatal route, therefore, it gives us an overview that the interventions of the route are not being adequately implemented, instead the dimensions that are They address but in a less detailed way are the ones that surprisingly obtained the best score, such as spiritual growth.