Examinando por Autor "Espitia Cabrales, Enalbis Esther"
Mostrando 1 - 13 de 13
Resultados por página
Opciones de ordenación
Publicación Acceso abierto Actualización de procedimiento del área de admisiones en la Clínica Especialistas y Asociados Traumas y Fracturas S.A. 2022(2023-03-02) Vides Guerra, Gloribeth; Espitia Cabrales, Enalbis EstherThe Admissions area is responsible for receiving users at the time they requires attention; They are in charge of identifying the users and the entity to which they belong or responsible for the payment of the services provided. There are three procedures for this. which are: urgent admissions, scheduled surgery admissions and private care admissions. Justification. In the Trauma and Fractures Clinic, the need to have an updated guide is evident, which allows streamlining the processes and procedures and thus better manage the formats to comply with the guidelines established by the institution to determine the needs of the users. Failure to update this guide delays and prevents this process from being carried out in an efficient and timely manner. General. Procedures in the admissions area of the trauma and fracture clinic are updated. The methods that apply qualitative research with an inductive approach allow us to analyze the information from the admissions area provided by the head of admissions in order to be updated knowing the situations, customs and actions of the respective activities that are carried out and executed. in process development guide provided by the medical coordination department to carry out these updates.Publicación Acceso abierto Atención en salud con enfoque diferencial a la población con discapacidad en una institución prestadora de salud en Montería 2021(2022-07-26) Barreneche Haddad, Rodrigo José; Rubio Angarita, Laura Daniela; González Hernández, Doris Marina; Espitia Cabrales, Enalbis EstherThe purpose of this work is to determine the implementation of the health care model with a differential approach to the population with disabilities in an IPS of Monteria in 2021. To reveal a municipal panorama of the application of these models by the Health Provider Institutions. , as established by current regulations, for the health care of special populations. First, the population with disabilities treated at the IPS was characterized sociodemographic ally. For this characterization, a survey was applied that includes a set of questions about general aspects of the environment, social support, attitudes of others, use and need for personal assistance and use and need for assistive devices. On the other hand, the standards established in the regulations in force in Colombia (accessibility, treatment, satisfaction, infrastructure) that regulate the implementation of a health model with a differential approach and its respective compliance were analyzed. The analysis of results showed dissatisfaction of users for feeling that their care was not adjusted to the characteristics and needs of their condition. In addition, it revealed that the IPS does not implement a model with a differential approach for the provision of services. Finally, improvement strategies were proposed, based on the SWOT analysis that was carried out based on the research in the IPS, for which an improvement plan was established focused on correcting each of the identified weaknesses and that will serve as the basis for Health Provider Institutions in the municipality of Monteria. Keywords: 8 • Differential Approach: it is a set of actions that are aimed at population groups that deserve it; and contribute to reducing social exclusion gPublicación Embargo Creación de una herramienta ofimática para mejorar la trazabilidad de las transcripciones de imágenes diagnósticas en la institución prestadora de salud clínica de traumas y fracturas – especialistas asociados S.A – Montería 2023(2023-07-18) Furnieles Sáenz, Lili Johana; Espitia Cabrales, Enalbis EstherEl área de imagenología tiene como finalidad obtener imágenes de las diferentes partes del cuerpo humano, permitiendo observar, ubicar y realizar el diagnóstico de diversas patologías mediante radiación ionizantes y no ionizantes. Existen varios tipos de exámenes que se realizan con equipos de rayos x, que deben ser manejados por profesionales de la salud que desarrollan las competencias adecuadas para desarrollar en forma eficiente esta actividad. Por ello, el presente proyecto de práctica empresarial, se ejecutó por tres etapas. La primera etapa consistió en la descripción del área de imagenología, sus funciones, su personal, etc. En la segunda etapa se realizó un diagnóstico utilizando la matriz DOFA y en la tercera etapa el diseño del plan de mejora, creando una herramienta ofimática, con el fin de tener una trazabilidad en las transcripciones hechas, de las lecturas realizadas a las imágenes diagnostica por los radiólogos.Publicación Acceso abierto Estrategias de capacitación en seguridad y salud en el trabajo en el área de logística de la empresa comercializadora Multidrogas de Colombia Montería, 2023(Universidad de cordoba, 2024-01-22) Argel Musa, Dania; Espitia Cabrales, Enalbis Esther; López, Emperatriz del Carmen; Garcés Herrera, Winston CaleLa empresa Comercializadora Multidrogas de Colombia S.A.S se encuentra comprometida con la mejora continua de su personal laboral en especial el de su área de logística que equivale a más del 70%, en especial, para ello busca identificar los riesgos y la necesidad de capacitaciones previo a al planteamiento de la gestión de los mismos, lo cual permite ser más concreto reduciendo el gasto de recursos financieros y administrativos los cuales son además limitados, para ello este apartado buscó identificar las necesidades de capacitaciones a partir de un diagnóstico y encuesta miento a los trabajadores, además de un análisis y evaluación de los mismos, con lo cual se espera poder planear las estrategias sobre las cuales se pueda diseñar un plan de capacitaciones.Publicación Acceso abierto Impacto social de la estrategia consultorio rosado para la detección temprana de ca de mamá en mujeres de Montería, 2021.(2022-08-22) Cardona Serrano, Brenda Lucia; Hernández Ruiz, Keidy; Noriega Camargo, Luisa; Espitia Cabrales, Enalbis EstherBreast cancer is one of the most diagnosed diseases in the world, it can occur in both men and women, but it is much more frequently diagnosed in women. Significant support for breast cancer awareness and funding for research have helped advance the diagnosis and treatment of breast cancer. Survival rates for breast cancer have increased, and the number of deaths associated with this disease continues to decline, largely due to factors such as earlier detection, a new personalized approach to treatment, and a better understanding of the illness. In order to promote a culture of prevention and early detection of breast diseases, risk factors and healthy lifestyles that allow providing timely diagnostic actions and adequate treatment of the disease, pleasant spaces are designed, called "Pink Clinics “In the investigation, the Pink Clinic of an IPS in the city is shown as a strategy for the early detection of cancer Objective: To determine the social impact of the pink clinics during the year 2020 in the population of women between 40 and 69 years of age in a IPS of Monteria. Type of research and study setting: The research was non-experimental, descriptive, cross-sectional with a quantitative approach. Because it starts from a question where the topic to be investigated is delimited, allowing to determine the social impact of the pink clinics, as well as designing an instrument that allows it to be measured, identifying characteristics associated with adherence to the program guidelines in the beneficiary population. The study was conducted in a Primary IPS, located in the city of Monteria. Results: the participation of 322 users between 40 and 69 years’ old who attended the pink office, where we determined the compliance indicators, is shown. Taking into account the annual goal was 42.1%, in addition, the procedures and activities of the care route of those attending the program are explained. It was evidenced that 100% of the women attended consider attending the office to be of great importance, likewise, that in the same percentage this space has positively 13 influenced their habits and lifestyles. An improvement plan was designed in the provision of the service in accordance with the instruments applied Keywords: Breast cancer, strategy, social impact and primary care.Publicación Acceso abierto Plan de acción para la prestación de servicios de salud durante pandemia por COVID-19 en institución de baja complejidad, Montería 2020(2020-11-14) Guerrero Soto, Elinor; Espitia Cabrales, Enalbis EstherWithin the framework of the pandemic and the health emergency caused by COVID-19, the Colombian Ministry of Health established an action plan for the provision of health services during the containment and mitigation stages of the pandemic, with the purpose of organize health services. Objective. Evaluate the implementation of the action plan for the provision of health services during the containment and mitigation stages of the COVID-19 pandemic in a low-level complexity health care IPS in Monteria-Córdoba, taking into account the provisions of the Ministry of Health. Materials and methods. Descriptive cross-sectional study. From the total number of health institution officials (n = 135) (n = 68) administrative officials and (n = 67) healthcare officials, a stratified sample of 100 officials was taken (n = 50 from the administrative area and n = 50 from the care area who anonymously filled out a virtual questionnaire that assesses compliance with the actions carried out by the IPS for risk management and provision of health services and human talent management during the containment and mitigation stages of the COVID-19 pandemic The analysis was carried out using descriptive statistics. Results. Most officials have a perception of high compliance in the implementation of the action plan for risk management and provision of health services in the administrative area (66%) as for the management of human talent in the healthcare area (56%), which indicates that there are strengths and opportunities for improvement that mainly correspond to the ac actions aimed at human talent and physical infrastructure. Conclusions. The global results indicate the need to expand training and training to cover 100% of employees. It is recommended to implement a continuous improvement plan aimed at feedback and monitoring actions in the provision of services during the COVID-19 pandemic.Publicación Acceso abierto Plan de mejoramiento para mitigar sindrome del edificio enfermo en el Área de auditoría de cuentas de una Institución prestadora de Salud en Córdoba, 2021(2022-03-08) Severiche Garavito, Viki; Espitia Cabrales, Enalbis EstherEl presente informe tiene por objetivo realizar un plan de mejoramiento para mitigar síndrome del edificio enfermo en el área de auditoría de cuentas de una institución prestadora de salud en córdoba, 2021. Se hizo un diagnóstico en el área de Auditoría de Cuentas Médicas de la clínica de Traumas y fracturas ya que se evidenció que los funcionarios del área están la mayor parte del tiempo sentados. Una vez se obtuvo el diagnóstico de la Práctica Institucional en la que se evidenció que no se había desarrollado este tipo de estudios, se observaron las condiciones locativas previas en la que se observan espacios reducidos y algunos síntomas osteomusculares, se procedió al diseño y ejecución de un estudio descriptivo, transversal, observacional. Se pudo determinar la presencia del SEE en la salud de los funcionarios del área de auditoría de cuentas médicas de la clínica de Traumas y Fracturas, en el cual se evidenciaron factores físicos en el ambiente locativo como los propios de las oficinas cerradas, factores sicosociales como la percepción de excesiva carga laboral y sintomatología propia del SEE como los oculares, dermatológicos, respiratorios y osteomusculares.Publicación Acceso abierto Plan de mejoramiento para mitigar síndrome del edificio enfermo en el área de facturación del área de rehabilitación de una institución prestadora de salud en Córdoba, 2021(2022-03-10) Chavez Padilla, Stefania; Espitia Cabrales, Enalbis EstherThis project deepens on the SICK BUILDING SYNDROME in the area of BILLING OF REHABILITATION OF A HEALTH PROVIDER INSTITUTION IN CORDOBA, analyzing proposals to be able to mitigate the symptoms or diseases that can arrive or present to the providing officials of said institution. The WHO recognized the SICK BUILDING SYNDROME, as the set of discomforts or diseases caused or stimulated by various factors such as ventilation, temperature, gases or vapors of chemical origin, among others. Of course, it should be noted that the purpose with which this project was carried out was to offer proposals to reduce the symptoms of SEE.Publicación Acceso abierto Plan de mejoramiento para mitigar síndrome del edificio enfermo en el área de facturación en el Área de Rehabilitación de una Institución prestadora de Salud en Córdoba, 2021(2022-03-11) Chavez Padilla, Stefania; Espitia Cabrales, Enalbis EstherLa Organización Mundial de la Salud (OMS) en 1982, reconoció el Síndrome del Edificio Enfermo (SEE) como” el conjunto de molestias o enfermedades originadas y estimuladas por la mala ventilación, la descompensación de temperaturas, las cargas iónicas y electromagnéticas, las partículas en suspensión, los gases y vapores de origen químicos, entre otros agentes causales identificados que producen, en al menos un 10% - 30% de los ocupantes, un conjunto de síntomas inespecíficos, sin que sus causas estén perfectamente definidas” (Reyes & Álvarez, 2011). El programa Administración en Salud tiene en su último semestre oferta el curso Opción de Grado, en la que el estudiante tiene la opción de realizar la práctica empresarial, cuya finalidad es que el practicante aplique los conocimientos obtenidos en semestres anteriores en el contexto real de una institución de salud, en la que debe realizar un diagnóstico situacional y proponer un plan de mejora. En el presente estudio se analizó la parte locativa y la sintomatología causada por este síndrome, mediante el cuestionario NTP 290 Síndrome del edificio enfermo en el área facturación de una institución Prestadora de Salud. Objetivo: Determinar el Síndrome del Edificio Enfermo (SEE) de los trabajadores de la unidad funcional de auditoría de cuentas médicas, para plantear acciones de mejoramiento. Material y método: Estudio descriptivo, transversal, cualitativo. Resultados: Se observó que de la sintomatología interrogada, 6 de los 9 síntomas estudiados fueron referidos por los trabajadores en porcentajes mayores al 20 %. Conclusiones: se debe de catalogar el área estudiada como portadora del síndrome del edificio enfermo .Publicación Acceso abierto Plan de mejoramiento para mitigar sindrome del edificio enfermo en el área de organización de cuentas medicas de una Institución prestadora de Salud en Córdoba, 2021(2022-03-11) Avila Osorio, Cecilia Rosa; Espitia Cabrales, Enalbis EstherEn este proyecto se profundiza sobre el SÍNDROME DEL EDIFICIO ENFERMO en el Área ORGANIZCION DE CUENTAS DE UNA INSTIRUCION PRESTADORA DE SALUD EN CORDOBA 2021. Analizando que propuestas se deben llevar a cabo para mitigar los síntomas o enfermedades que se puedan presentar a los trabajadores. La OMS reconoció el SIDROME DEL EDIFICIO ENFERMO, como el conjunto de molestias o enfermedades originadas y estimuladas por varios factores como lo son: la ventilación, temperatura, gases o vapores de origen químico entre otros. Podemos incluir que se identificaron algunas molestias de salud, especial mente muscular y visual por el cual se evidencia el SEE en la Unidad funcional Cabe destacar que el propósito de este proyecto es mitigar los síntomas del SEE a través de propuestas de mejoramiento.Publicación Acceso abierto Relación entre calidad y costos de los servicios de salud del área de hospitalización de una empresa social del estado durante el periodo comprendido entre diciembre de 2021 y febrero de 2022 en Montería Córdoba(2022-07-26) Annicchiarico Negrete, Humberto Manuel; Isaza Maya, Lilian Rocío; Morales Berrocal, Ricardo José; Espitia Cabrales, Enalbis EstherObjetivo. Determinar la relación entre calidad y costos de los servicios de salud en el área de hospitalización de una Empresa Social del Estado durante el periodo comprendido entre diciembre de 2021 y febrero de 2022 en Montería Córdoba. Metodología. La investigación se desarrolló bajo la metodología mixta porque se tomaron variables numéricas como son la calidad y los costos y causas de glosas, descriptiva y transversal con preponderancia cualitativa. Resultados. Luego del análisis del Informe de Glosas generado por la Empresa Social del Estado radicada en Montería y del Informe de Auditoria Gubernamental realizado por la Contraloría General del Departamento de Córdoba, en la vigencia 2019-2020, se obtuvo como resultado que, ambos informes coinciden en establecer que los motivos más frecuentes para la generación de glosas están asociados a las tarifas. Es así que, el informe de glosas del período comprendido entre el 01 de diciembre de 2021 y el 28 de febrero de 2022 indica que esta glosa tiene un impacto negativo de $768.272.358, lo que representa el 34% de valor de las glosas. Por su parte, el informe de Auditoria Gubernamental para la vigencia 2019-2020 desarrollado por la Contraloría General del Departamento de Córdoba indica que este motivo tuvo un impacto negativo de $58.735.384. Las glosas afectan en forma negativa el valor de la factura que se genera por la prestación del servicio de salud, lo cual atentará contra la viabilidad económica de la entidad. Conclusiones. La calidad en la prestación de servicios de salud en el área de hospitalización de una Empresa Social del Estado genera credibilidad en los posibles usuarios, hecho que contribuirá a la estabilidad financiera de la entidad. La No calidad en la prestación de servicios ocasiona incumplimientos, los cuales generan afectación parcial o total de la factura, y atentan contra la estabilidad económica de la institución.Publicación Restringido Revisión sistemática: estrategias gerenciales para afrontar el fenómeno de violencia contra la mujer, en el ámbito empresarial. 2020(2020-11-17) Pérez Arroyo, Camila Andrea; Valdelamar Blanquicett, Vanessa; Espitia Cabrales, Enalbis EstherObjective. Compile documentation on Violence Against Women (VAW), to analyze its evolution, norms and management strategies in Colombia. Methods. A narrative literature review was carried out through a systematic search in 10 databases; Dialnet, Redalyc, PubMed, Science Direct, Scopus, IBM Micromedex, JSTOR, Google Scholar, PubMed and BVS; In these, keywords in Spanish and English were used recommended by the descriptor in Health Sciences (DeCS), through the search equation "Violence AND woman" AND "Management" AND "Hospital Administration", in the level reports global, national or local. 98 documents were cited, including articles, reports or reports, standards and theses, which made up a sample distributed in four chapters. Results. For chapter 1, 66.66% of the consultations were research designed and implemented in America; 50% of the investigations were through probabilistic selection, and the rest, through nonprobabilistic selection, which almost always related qualitative studies. For chapter two, 45 norms (laws and decrees) are cited whose objectives, in general, are to protect the rights of women in society and establish intervention criteria in the case of vulnerable women and children. Six citations make up chapter three, which shows management models implemented in health institutes and some intervention plans for case management. Conclusions. The types of managerial actions in Colombia range from the promotion, prevention and care of women victims of violence.Publicación Acceso abierto Sistema de gestión de seguridad y salud del trabajo en unidad de cuidados intensivos neonatal(Universidad de Córdoba, 2020-11-18) Rubio Angarita, Estefania del Pilar; Pacheco Vergara, Katy Andrea; Espitia Cabrales, Enalbis EstherObjective. Evaluate the health and safety risks of workers at the NICU Nacersano in Caucasia, in order to propose actions that improves working conditions. Materials and methods. This study is descriptive, qualitative, cross-sectional. The group under study was made up of 42 workers from the Nacersano NICU, who are exposed to different occupational hazards. Current working conditions were taken to evaluate and plan improvements. The matrix that was used is provided by the ARL Colmena, which is contracted by Nacersano, said matrix enables the items corresponding to the company, taking into account the number of workers and activity that it develops. Results. A result of 81.3% was obtained in compliance with its standards, that is, in its mandatory items, which shows that Nacersano has worked on them; however, the percentage of compliance with the items applicable in 50.3%; but this shows a general percentage and not only of the items applicable to this company with less than 50 workers. This percentage result showed that he has 11 pending tasks to complete and achieve a percentage of 100%. Discussion. In compliance with Resolution 0312 of 2019, the evaluation of the current state of the Nacersano NICU was carried out based on the PHVA cycle; where a moderately high compliance with the mandatory standards was evidenced and shortcomings were evidenced in some unfulfilled items, this is closely related to the results obtained in other previous studies. Conclusion. The NICU Nacersano despite making significant progress in the implementation of the SG-SST, must to improve in some aspects, such as assigning a person in charge and assigning financial resources for the occupational health and safety management system; this in order to be able to constantly work on risk prevention and to continue advancing until fully complying with the expressed in the legislation.