D.A. Salud Pública
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Publicación Acceso abierto Plan de estudio - Versión I(2016) Salud Pública, DepartamentoPublicación Acceso abierto Evaluación de la política de seguridad del paciente, en la ese Hospital San Francisco de Ciénaga de Oro, durante el cuarto trimestre de 2019(2019) Durango, María JoséThis document demonstrates the business practice process developed at the ESE Hospital San Francisco de Ciénaga de Oro, which aimed to evaluate the Patient Safety policy in the entity. During the time in the institution a diagnostic process was carried out that allowed to know the current situation of the subject of safe care and evaluate it through the checklist of good safety practices of the Ministry of Health and Social Protection, to finally outline some results that they led to the prioritization of specific health care processes according to the opportunity for improvement that they evidenced and, finally, to the approach of a respective improvement plan based on the findings presented in the diagnosisPublicación Acceso abierto Fortalecimiento de la seguridad del paciente en el área de urgencias de la clínica regional del San Jorge en Montelíbano Córdoba(2020) Ortíz Ramos, María Guadalupe; Causil Polo, NerysPublicación Acceso abierto Factores de riesgo ergonómico en el servicio de admisiones de la Unidad Funcional Urgencias de la IPS Clínica Traumas y Fracturas, Montería 2019.(2020-01-16) Caro Vergara, José Bernardo; Llorente Pérez, Yolima JudithIntroducción: Los servicios de urgencias dentro de sus procesos, tienen como puerta de entrada el proceso de admisiones, el cual requiere de la realización de actividades que pueden generar estrés, ansiedad, afectaciones a la salud e impedimentos para realizar sus actividades laborales, y para hacerle frente existen diversos procesos y procedimientos que mejoran la calidad de vida en el ámbito laboral y reducen los factores de riesgo ergonómico. Objetivo general: evaluar los factores de riesgo ergonómico de los admisionistas de la unidad funcional urgencia. Métodos: Estudio descriptivo, de corte transversal, con enfoque cuantitativo. La muestra estuvo constituida por los 17 trabajadores que desarrollan las funciones de admisionista en la unidad funcional urgencias, como criterio de inclusión se tuvo que los participantes realicen funciones de admisión de pacientes y que laboren en la unidad funcional urgenciasy como criterio de exclusión que este no acepte la participación en el estudio, para la recolección de la información se aplicó el cuestionario nórdico estandarizado de síntomas musculo esqueléticos Kuorinka, utilizado para la medición de trastornos musculo esqueléticos relacionados con el trabajo y la matriz de identificación de riesgos GTC45. La información fue procesada y tabulada mediante la herramienta Excel y para el desarrollo de la misma se tuvieron en cuenta las consideraciones éticas de la normatividad vigente.Resultados: La mayoría de la muestra se caracterizó por ser del sexo femenino representado en un 76.47%, con edades entre los 25 – 28 años de edad, con grado de escolaridad técnico (47,06%) y profesional (47.6%). Con relación a la matriz de riesgos, esta identifica peligros, valora riesgos y establece criterios de aceptabilidad del riesgo, se identificó que los funcionarios de admisiones, presentan alto riesgos de enfermedades laboralespor otra parte, la mayoría de la muestra ya presenta síntomas osteomusculares, evidenciándose déficit de auto cuidado.Conclusiones: Los factores de riesgo biomecánicos pueden afectar la salud de los funcionarios del área de admisiones de la unidad funcional urgencias, requiriendo la aplicación de estrategias costo – efectivas.Publicación Restringido Las nuevas rutas de atención integral en salud en Colombia(2020-06-03) Corpus Taboada, Luis RafaelLas Rutas de Atención Integral en Salud [RIAS] según la Resolución 3280 (2018) del Ministerio de Salud y la Protección Social, son el conjunto de acciones coordinadas, complementarias y efectivas que garantizan el derecho a la salud, estas son expresadas en políticas, planes, programas, proyectos, estrategias y servicios, que se materializan en atenciones dirigidas a las personas, familias y comunidades para la promoción de la salud y prevención de la enfermedad. De acuerdo a la Resolución, mediante la implementación de las rutas se generan herramientas que aporten en la gestión de los diferentes actores que forman parte del Sistema de salud colombiano de manera integral, faciliten los tratamientos y permita el goce efectivo del derecho a la salud de la población, este derecho se ve vulnerado muchas veces, evidenciándose en las quejas frecuentes de los usuarios. Por la importancia del tema se realiza la siguiente monografía de tipo documental en la que se analizaron diferentes artículos, revistas, libros y marcos normativos publicados por diferentes autores y organismos en saludPublicación Acceso abierto Buenas prácticas para la seguridad del paciente en la empresa social del estado Camu del Prado, de Cereté Córdoba- 2019(2020-06-12) Díaz Morelo, Michael de Jesús; Vasconez Mestra, Yoseli PatriciaIntroducción: Respecto a lo que puede ser un conjunto de buenas prácticas en seguridad del paciente, el programa de seguridad del paciente para Colombia es un buen referente. Este fue establecido en el país, como la primera práctica segura obligatoria que deben implementar las Instituciones prestadoras de salud (IPS) para mejorar continuamente la calidad de la atención, a través de estrategias dirigidas a reducir y en lo posible eliminar la presencia de eventos adversos. La E.S.E Camu del Prado cuenta con este programa, y en respuesta al ajuste realizado por el ministerio de salud y protección social, según los estándares que hacen parte de los componentes del sistema único de habilitación del sistema obligatorio de garantía de Calidad de la Atención de Salud, es una prioridad institucional. Metodología: Se realizó un estudio descriptivo transversal con enfoque mixto, en siete de las doce sedes de la ESE, utilizando la herramienta “lista de chequeo para las buenas prácticas de seguridad de pacientes obligatorias” del ministerio de salud y protección social, que permitió determinar el cumplimiento de aspectos relacionados con la existencia de un programa de seguridad del paciente, aspectos del monitoreo de eventos adversos, acciones de detección, prevención y reducción de riesgos de infecciones asociadas a la atención en salud (IAAS); seguridad en la utilización de medicamentos, identificación de pacientes asistenciales, procedimientos quirúrgicos, prevención de caídas y seguridad para el binomio madre hijo. Resultados: Existe una política y un Programa de Seguridad del Paciente que garantiza su aplicabilidad e implementación con participación de todo el personal de la E.S.E. asistencial, administrativo y usuarios, liderado por un equipo referente institucional conformado por personal de la alta dirección, que organiza los recursos necesarios para gestionar, hacer el seguimiento correspondiente, y articular acciones con el comité de seguridad del paciente, con el propósito de brindar una atención segura a los usuarios de los servicios que la E.S.E ofrece. Se identificaron oportunidades de mejora que la institución deberá priorizar para dar cumplimiento al marco legal vigente.Publicación Acceso abierto Seguridad y salud en el trabajo en la unidad Materno Infantil de la empresa social del estado San Diego de Cereté, 2019(2020-06-15) Cantero Pineda, Alex Alejandro; Bravo De La Ossa, AltagraciaIn the E.S.E. The San Diego Hospital of the municipality of Cereté - Córdoba carried out the present work which aims to: Prepare an improvement plan in Safety and Health at Work (SST) for the Maternal and Child functional unit of the ESE San Diego de Cereté, through the realization of a DOFA matrix and its respective analysis, in order to comply with Law 1562 of 2012. Materials and methods. a DOFA matrix was used; evidencing the need to intervene in the Maternal and Child functional unit. Results. Opportunities for improvement were found in the OSH actions, for which an improvement plan is prepared that included the realization of a Virtual Learning Object on the report of incidents and accidents at work. Conclusion. The SST is contemplated in the national regulations being mandatory for employers and workers, which seeks to keep the working population free of dangers; This policy is everyone's responsibility in the health institution and requires continuous improvement to promote the health of workers and thus contribute to qualityPublicación Acceso abierto Estrategias para la administración de riesgo de fraude por accidentes de tránsito en una institución prestadora de salud en Córdoba, 2020.(2020-06-16) Cogollo Fuentes, Xilena del Carmen; Mendez Berrocal, Pascual David; Espitia Cabralez, EnalbisLa administración del riesgo es la posibilidad de que un evento determinado se presente en el futuro, ocasionando un daño o detrimento que afecte negativamente un objetivo específico y los procesos de prevención y control desde una perspectiva financiera. Objetivo. Determinar las estrategias para la administración de riesgo de fraude por accidentes de tránsito en una Institución Prestadora de Salud, con el propósito de mostrar de manera clara el análisis de las glosas generadas durante el periodo estudiado en la institución, el fraude más común ocasionado por los usuarios atendidos, y así proponer acciones preventivas y de control. Metodología. Estudio descriptivo, retrospectivo, cuantitativo. Como población se usaron las bases de datos de los años 2017 a 2019, con las variables edad, sexo, causal del siniestro, tipo de fraude, de las cuales se calculó una muestra de 500 casos. El procesamiento de la información se realizó a través del programa Excel, versión 2013. Los datos se analizaron a través de la estadística descriptiva; y se presentaron en tablas y gráficas en el orden de los objetivos específicos. Resultados. Se determinó que la accidentalidad relacionada con los medios de transporte continúa siendo un importante problema de salud pública, sigue siendo alto el número de afectados tanto de manera fatal, como de lesionados no fatales por esta causa. La atención en salud es costosa, y aunque el Sistema Obligatorio de Accidentes de Tránsito (SOAT), garantiza recursos para la atención ambulatoria y hospitalaria de los afectados, gran número de afectados deben recibir tratamientos costosos y en buen número, con terapias de rehabilitación prolongadas que sobrepasan la cobertura de este seguro, generando gastos adicionales al sistema de salud.Publicación Acceso abierto Análisis bibliométrico de las publicaciones sobre mobbing o acoso laboral en Scopus entre los años 1919 al 2019(2020-06-20) Polo Hernández, Cristian David; Serpa Gómez, César DavidIntroducción. El Mobbing o acoso laboral es un fenómeno Mundial que puede llegar a impactar el estado Mental, Social y Económico de las personas, y producir cambios negativos en la productividad de las organizaciones que lo sufren. Justificación. Ante la creciente preocupación a nivel Mundial de esta problemática y sus efectos en la Salud Mental y por ende en la Salud Pública, se han adoptado a nivel Mundial medidas para prevenir, corregir y sancionar el acoso laboral, es así, que teniendo en cuenta las características propias del acoso laboral, su impacto a nivel Individual y Social, las cifras alarmantes, la puesta en marcha de regulaciones legales y entendiendo que los estudios Bibliométricos adquieren cada vez mayor relevancia para la Comunidad Científica por sus valiosos aportes en el conocimiento del estado de un Área o de un tema de investigación se realiza este estudio que tiene por Objetivo. Analizar mediante un ejercicio Bibliométrico la producción científica asociada al Mobbing indexada en la Base de Datos Scopus desde el año 1919 hasta 2019. Metodología. Investigación descriptiva, retrospectiva con enfoque cuantitativo, cuya unidad de análisis fueron las publicaciones seleccionadas con las palabras clave mobbing OR acoso laboral y cuyos resultados se procesaron a través de Excel. Teniendo en cuenta indicadores como el número total de artículos publicados, número de citas recibidas, principales revistas citantes, promedio de Citas por año, Nombre, País y afiliación Institucional de los autores más citados. Resultados. El análisis Bibliométrico con los indicadores descritos es de utilidad para la Comunidad Académica al realizar una revisión exhaustiva de este fenómeno que permitirá evidenciar su evolución en el tiempo. Además, se encontraron 1325 documentos entre los años 1919 hasta 2019, el periodo de mayor producción científica sobre el tema fue del 2009 hasta 2018, siendo el 2009 el año de mayor número de registros de documentos relacionados al Mobbing. La ecuación de búsqueda reflejó que el 80,8% del total de documentos asociados al tema son artículos, en su mayoría publicados en revistas Universitarias; mientras que para las citas no se evidenciaron registros de estas en años anteriores a 1970. Conclusiones. El Mobbing también llamado acoso laboral, acoso psicológico y acoso moral por diferentes autores, ha llevado a que varios Países avancen en normas que intenten disminuir o acabar con este fenómeno siendo los trastornos de estrés y ansiedad los de mayor repercusión sobre esto. En el Ámbito Social de los trabajadores, sus relaciones familiares e interpersonales en ocasiones también se ven afectadas por los distintos trastornos generados por el estrés, la ansiedad y la depresión producidos por el hostigamiento de sus compañeros o superiores en la organización, la revisión Bibliográfica permitió resaltar el impacto negativo del Mobbing sobre las personas, las organizaciones y la Sociedad.Publicación Acceso abierto Actualización de procedimientos del área de admisiones en la Clínica de Traumas y Fracturas en la ciudad de Montería, 2020.(2020-06-30) Ortega Guerra, SebastiánEl área de Admisiones es la encargada de recibir a los usuarios en el momento que requieren atención, se encargan de la identificación de los usuarios y a la entidad que estos estén sujetos para respectivo cobro de los servicios prestados. Para esto cuenta con tres procedimientos que son: Urgencias, Autorizaciones y Referencia y Contrarreferencia. Justificación. En la Clínica de Traumas y Fracturas se hace evidente la necesidad de contar con una guía actualizada que le permita a los empleados agilizar procesos y sus procedimientos y así manejar de manera más optima los formatos para cumplir con los lineamientos establecidos por la institución para poder determinar las necesidades del usuario. La falta de esta guía hace lento e impide que dicho proceso sea realizado de manera eficaz y oportuna. Objetivo. Actualizar los procedimientos en el área de admisiones de la Clínica de Traumas y Fracturas Métodos aplicando una investigación cualitativa con un enfoque inductivo nos permite analizar la información del área de admisiones suministrada por el jefe de admisiones con el fin efectuar la actualización conociendo las situaciones, costumbres y acciones de las respectivas actividades que se realizan e implementado una guía de elaboración de procesos suministrada por el departamento de coordinación medica para efectuar dichas actualizaciones, Resultados. Documento con los procedimientos actualizados para contribuir con el mejoramiento continuo de los procesos administrativos.Publicación Acceso abierto Clima organizacional factor de éxito en las instituciones de salud(2020-07-10) Grandett Sierra, YilliamEl abordaje del clima organizacional es y siempre será un factor predictor del éxito en las empresas, al considerar para su análisis las características propias de un ambiente de trabajo con todos los factores que inciden en este, como el recurso humano, ambiente físico y relaciones interpersonales entre otros además de la satisfacción y motivación de los colaboradores las cuales están íntimamente relacionadas con el clima organizacional y son variables a tener en cuenta en la adopción de la cultura organizacional. Por otra parte, el papel de la alta gerencia es fundamental para el monitoreo y seguimiento del clima laboral, en la identificación de líderes de proceso y en el empoderamiento de estos en el diseño de estrategias que apunten a la construcción de un adecuado entorno laboral, entendiendo que estas mejoras se reflejan en el rendimiento laboral y por consiguiente en la productividad empresarial.Publicación Acceso abierto Cultura de la seguridad del paciente en una institución prestadora de servicios de alta complejidad, Montería, Córdoba(2020-10-23) Henao Gutiérrez, Karla Lucía; Durán Rojas, ElviraAssuming a culture of patient safety in the Institutions that Provide Health Services [IPS] influences the well-being and health of patients, in their financial situation and the quality of the service offered. Therefore, the objective of this study was to evaluate the dimensions of the patient's safety culture from the perception of the officials of the Institution Provider of the Health Services, Montería, Córdoba. This type of study was a cross-sectional descriptive research; this research studied a population that was composed by 274 officials with a probabilistic sampling where the majority were from the care area with a sample of 229 officials. The type of method that was used, it was the inductive method and as a technique for data collection, the AHRQ Patient Safety Culture Hospital Survey, which contains four dimensions: sociodemographic, safety culture in the area of user care, safety culture in the institution, the result of the perception of the culture of patient safety and reported / communicated events grouped in 17 variables and 52 statements with a Likert scale of 5 points. The information was organized according to the positive and negative responses, coded and tabulated in the Excel software, analyzed using descriptive statistics with relative frequencies. The variables with the highest positive assessment was the way in which the institution develops and improve patient safety and the analysis of errors to make positive changes, both with 93%, which correspond to dimension 2, this being a strength; However, on the variable areas of the institution are not coordinated with each other, it obtained a score of 75%, so it is considered as a weakness, due to only 5% said yes. Considering these results, the IPS in agreement with the protocols or established by the Ministry of Health and Social Protection [Minsalud] may take actions to promote and enhance the culture of patient safety.Publicación Acceso abierto Evaluación del clima organizacional en la empresa social del estado Camú Momil en el departamento de Córdoba año 2019(2020-11-10) Feria Ávila, Luis Alberto; Zuluaga Pérez, CarlosEn la actualidad las empresas desean brindar los mejores servicios, para lo cual necesitan el personal adecuado y capacitado para la ejecución de cada una de las actividades que se requieran, lo cual se logra mediante un clima organizacional adecuado. La presente investigación tuvo como objetivo evaluar el clima Organizacional en la ESE CAMU del municipio de Momil Córdoba, el cual se desarrolla a partir de una encuesta de satisfacción laboral. La idea de medir el Clima Organizacional en la ESE surge ya que nunca se ha hecho una evaluación de esta en la institución. La investigación es de tipo descriptivo cuantitativo en la modalidad de campo. La población que se encuesto fue del50%, 35 empleados. El total de empleado es de 70 personas; se realizó 35 preguntas divididas en 7 categorías con 4 tipos de respuesta.Publicación Acceso abierto Descripción de los ajustes a la normatividad que regulan las enfermedades catastróficas y de alto costo en Colombia(2020-11-11) Ruiz Zabala, Samir Manuel; Urango Pérez, ClaudiaHealth care is one of the conditions that every human being, regardless of race, nationality, or social position seeks to obtain, however, in such care a particular situation is observed, such as services to patients with high-cost diseases. Through this monograph, a descriptive analysis and review of documents referring to catastrophic and high-cost diseases or pathologies that imply a greater expense for the general health system and for the person suffering from it is carried out. A bibliographic search and consultations were made to obtain publications and other important documents, using the following tools and sources, scielo.org.co; Academic google; University of Córdoba database (eLibro.net, vlex, proquest). For this work, it was taken into account that the state of health is the factor that most implies the variations in it, above other variables such as age, sex and socioeconomic conditions, the different normative documents related to pathologies or diseases will be sought high cost. The bibliographic search focused on obtaining material that helped to identify how the most representative high-cost diseases are documented in terms of regulations (Laws, Decrees, Resolutions). It is worth mentioning that, despite the fact that each disease has regulations that guarantee comprehensive care, it is observed that the lack of clarity limits patients to accessing the treatments at the indicated times, leading some patients to wait for treatment for several months inclusive; This situation leads one to wonder what the standard says in this regard and how it should be done to put it into operation. With this analysis, it was intended to know what was established through the Social Security System in Health on concepts of catastrophic diseases or high cost, as well as the behavior of the regulations in the most relevant high-cost diseases. On the other hand, the aim was to describe the regulations that regulate the care of patients with catastrophic or high-cost illnesses in Colombia. From every conception, there are still many things that it considers in relation to standardizing services and technologies in the care of high-cost diseases, especially making it more affordable to people who suffer from it, this is especially true in: user to the IPS, delivery with opportunity of medicine or 8 supplies necessary to cope with their health condition, generation of authorizations for consultations or surgical procedures with the appropriate opportunity and relevance. On the other hand, it is evident, the frequent adjustment that the state through the Ministry of Health and Social Protection has made to the regulations of high cost and catastrophic diseases, showing among some aspects the following: Resolutions that indicate the entry of services, procedures and pathologies to the list of high cost diseases. The creation of a high-cost account in order to ensure the resources that are destined to the care of patients who have this pathology or are qualified by them. Support institutions that are dedicated to the care of patients with high-cost pathologies.Publicación Acceso abierto Programas de inversión presupuestal asociados a la transmisión de enfermedades zoonóticas en Latinoamérica(2020-11-13) Mendoza Hernández, Ena Isabel; Rojas González, EnriqueLa Organización Mundial de la Salud/Organización Panamericana de Salud (OMS/OPS) se ha centrado en crear programas de inversión presupuestal que cubran las necesidades de mejora equivalentes a las enfermedades transmisibles por zoonosis, con el fin de prevenir y controlar la propagación de estas y que generan un problema sanitario de alto nivel. Los países miembros de la organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) han hecho aportes porcentuales para el desarrollo de estos programas. Las políticas de salud en Latinoamérica se han visto interesadas en el desarrollo de estos programas de inversión y han concluido que financiar en salud no es un gasto sino una inversión que permite la prevención de enfermedades y la promoción de la salud. Latinoamérica por ser una región con mayor diversidad de clima tropical es propicio para el desarrollo de animales que pueden transmitir enfermedades a los humanos que en su defecto se pueden convertir en enfermedades de alto riesgo para la salud de las personas. Financiar la salud es obligación de los gobernantes de cada país, el prevenir el desarrollo de zoonosis ayuda a mantener un equilibrio social y económico, es necesario identificar y detallar los programas de inversión asociados a enfermedades zoonóticas para determinar cómo está la situación en los países en cuanto a plan estratégico y presupuestos para el manejo de enfermedades que pongan en riesgo la salud individual y social en cada región de Latinoamérica. Es por ello que se considera importante identificar y describir los programas de inversión presupuestal asociados a la transmisión de enfermedades zoonóticas para el mejoramiento y cambio de la salud pública de la crisis sanitaria Latinoamérica.Publicación Acceso abierto Influencia de la pandemia por COVID-19 en el clima organizacional de un laboratorio clínico del municipio de Chinú Córdoba(2020-11-14) Bárcenas Pérez, Isela del Carmen; Urango Pérez, Claudia PatriciaCurrently COVID-19 is a pandemic that affects many countries around the world. Currently in the world there are more than 20 million infected by COVID-19, among them there have been more than 700 thousand deaths worldwide. A pandemic that the human body did not recognize and therefore has not developed immunity, this has affected the characterization of the human being as a "social being" due to distancing, a disease that has subjected humanity to live in confinement causing changes drastic in the way of living, within which you have to reinvent yourself every day for survival; Due to the fact that this disease is transmitted through the saliva, mucus or sweat of any infected person, the established protection methods are frequent hand washing, the use of a mask, avoiding crowds and maintaining a minimum distance of two meters with the rest of the people. This disease has affected not only health, but also the global economy, entrepreneurs have failed, companies have had to close, thousands of people have been unemployed, children have abandoned their schools, families go hungry and the world turns. Around technology. The institutions that provide health services must remain firm in the battle, but how is the day-to-day life of the people who fight to guarantee the health and well-being of the community and in what way has the COVID-19 impacted the organizational climate of these institutions? The organizational climate is born from the idea that man lives in complex and dynamic environments, since organizations are made up of people, groups and communities that generate diverse behaviors and that affect that environment. There are authors who state that the origin of the organizational climate is in sociology; where the concept of organization within the theory of human relations emphasizes the importance of man in his work function and for his participation in a social system. Because this pandemic has a high incidence in all countries of the world, this research project aims to design actions to improve the organizational climate during the COVID-19 pandemic in a clinical laboratory in the municipality of Chinú Córdoba, which is located located in the Masinga neighborhood, Carrera 6 # 20-04 corner, in the municipality of Chinú, Córdoba. The necessary data and information collection was carried out by applying 8 the types of exploratory and quantitative study, by means of which action strategies and the necessary instruments for the collection of information are established, such as: observation, consultation of research materials, and the application of the survey to the personnel involved in order to identify and analyze the impact of COVID-19 on the work environment of this institution, after knowing the results, we proceeded to the development and presentation of a proposal for the improvement of the organization's environment.Publicación Restringido Análisis de la facturación electrónica en el área de salud en Latinoamérica(2020-11-15) Fernández Vargas, Blanca Iris; Rojas González, EduinThe present research has the general objective of identifying what has been the scope of the implementation of electronic invoicing in some Latin American countries, considering that ICTs in health are part of the trend of cultural change and new forms of organization, novel modalities of learning and information and different social ties, which can provide solutions to certain populations. In order to control tax evasion and improve tax management, governments have implemented electronic invoicing as a fair and necessary measure. Hence, to comply with it, the information is accurate and the invoice corresponds exactly to what is going to be paid. In Latin American countries, especially in Colombia, this evasion phenomenon is very critical, which affects higher collection. The implementation and use of the electronic invoice implies an increase in efficiency, cost savings and faster payments. Electronic invoicing in health represents a transformation in the internal processes of companies, streamlining and optimizing their document management. In addition, it allows to supervise and verify that the administrative processes are fiscally coherent with the service (s) that health companies provide according to the country's regulations. This research seeks to characterize the current state of electronic invoicing in Colombia and Latin America and validate the aspects of information in the health sector from the interpretive paradigm, observation and analytical method. The implementation of a system of electronic invoicing in the area of health of a generalized nature has important advantages for taxpayers, both in terms of decreasing the cost of compliance, as well as the possibility of improving its efficiency by reducing operating costs and automation possibilities. The lower costs for taxpayers who are major invoice issuers are given by such things as paper savings, physical storage space for documents for the time required by the standard; and savings related to the physical sending of documents to customers. Based on a literature search on tax evasion in Latin America and the implementation of the ehealth billing model, a description of the aspects relevant to the implementation of the e-health billing model is prepared; which helped to conclude how the 10 implementation of the electronic invoicing model in Colombia is a fact, despite the fact that the regulations of the Ministry of Health and Social Protection (Minsalud) and the National Customs and Taxes Directorate (DIAN) are not yet harmonized. That is why it is important to define together an electronic billing model that really enables them to achieve their evasion control objectives. With the electronic invoice, the health service provider can identify errors and mitigate mishaps, making their process lighter, safer and more efficient; therefore it is necessary to identify the scope of the electronic invoicing process to companies in the health sector. Thus, a bibliographic search was conducted for electronic billing models in health that helped define the Colombian model, despite the lack of unification of regulations of the Ministry of Health and Social Protection (Minsalud) and the Directorate of National Taxes and Customs (DIAN). In this way, the present monograph will answer the question, what has been the scope of the implementation of the electronic invoice in some Latin American countries? On the other hand, in Latin America, Successful national implementations of electronic invoicing systems exist in countries such as Argentina, Chile, Mexico, Peru, Ecuador, Brazil and Uruguay. However, each tax administration implemented its electronic invoicing in a different way (with different characteristics, procedures and rules), adapting it to the particularities of its country. Hence, one of the most sensitive issues in the health sector is precisely the complexity of the billing system for the collection of services and technologies, where the actors have their own laws and additional decrees, the entities (EPS, IPS or health service providers) have internal protocols and the medical auditor also has his own perspective, resulting in an arduous process, generate an electronic billing system that unifies the requirements of each part that conforms it. It is therefore necessary to clarify that there are no studies in the literature that describe in a specific way how the impact of e-invoicing is on the health sector in Latin American countries and because of the differences between the structural countries related to their tax system, it is not possible to make a comparison of the effects of electronic invoicing between different countries, but rather at the level of entities in the same 11 country. However, the common point lies in the saving of 80% of expenses in the issuance and management of invoices. Depending on the type of care, you can make more or less bills and support care. So, the only way for the health sector to have the same impact on cost reduction as in other sectors in implementing the ebilling model, would be to manage the support of care within the health institutions and send them to the companies responsible for electronic payment, that is, the institutions must have an electronic medical history, standardized by Law 1438 (2011) and repealed by the Statutory Health Act 1751(2015). In other words, there are no legal incentives for hospitals to implement electronic medical records, so the expected savings from the electronic billing model would be scarce. Similarly, implementing the electronic invoice will benefit the main stakeholders involved, customer-supplier, as they will have a significant reduction in paper consumption reducing the environmental impact, will also reduce the costs of purchasing and maintaining printing equipment, inks and communication networks to achieve the production of these documents.Publicación Embargo Análisis del proceso de compras de la Clínica Central O.H.L. Ltda. del municipio de Montería, Córdoba(2020-11-17) Peña González, Julio Manuel; Brunal Altamiranda, Felipe AndrésThe present work consists in carrying out an improvement plan in the purchasing area for the O.H.L Ltda. Central clinic so that it can reduce its operational and administrative risks. The purpose of the work has been to improve the findings found in the study of the clinic's purchasing area, which are in which improvement is required, and to guarantee the supply of supplies or general stationery for the operation of the entire organization. With the study that was carried out in the purchase process, the importance of good management of purchases within any organization was analyzed and emphasized, allowing the development of a correct implementation of all its procedures and instructions to solve the problems presented within of the organization, so it is required that the relationship between the efficiency of each of the processes involved generate a positive impact on the supply chain. Having all this information and understanding it gives us the opportunity to have a reliable and efficient area at the time of making decisions allowing in the same way to minimize nonconformities and detect the real causes of each eventuality. The activities developed to achieve the objective are, the analysis and study of requirements of each department of the organization preventing the request of inefficient products or articles that generate cost overruns and little utility, manage an inventory of each of the articles or elements stored in the Organization implementation of calculation tools that allow to reduce the times. Using a method of non-experimental observation research where some flaws could be found, such as the misuse of the inputs in the processes, which can be 12 corroborated with a survey that cost 10 questions where the heads of 16 functional areas were applied , where only 10 answered the survey, which are: hospitalization, 6th, 5th, and 4th floors, Emergency, Adult ICU, Neonatal ICU, Surgery, Imaging, Comprehensive hospital management and cleaning, Food, Document Management, infrastructure, billing , information system, pharmaceutical service, These are the functional areas that were taken to make the study purchasing process with this staff will take the sample. With the study that was done, an improvement was made in the process where it was possible to see results in the functional areas where all that you are part of the processes gave proper use to all the inputs of these and not to misuse them.Publicación Acceso abierto Estudio del usuario potencial para ofrecer los servicios de rehabilitación del consumo de sustancias psicoactivas (SPA) en Montería, Córdoba(2020-11-19) Díaz Díaz, Daniela; Durán Rojas, ElviraThe consumption of psychoactive substances (SPA) generates negative effects on society such as insecurity, crimes, increased addiction, among others, which leads to alterations in their health and the well-being of the community. This study intends to know the needs of the unsatisfied demands of the services for the rehabilitation of SPA consumers and how this offer is supplied by one of the Service Provider Institutions (IPS). Therefore, the objective of this study was to determine the perception of SPA consumers about the rehabilitation services required in the city of Montería, Córdoba. The study is descriptive with a quantitative approach; where the qualitative technique of semi-structured interview with the administrative head of a IPS and a structured survey of SPA consumers and former consumers was used; Information organized, tabulated and analyzed using descriptive statistics, which was represented in figures and that of the interview was organized through narrative analysis. Among the results, it was found in SPA consumers that the male sex predominated (71%), they are young people between 14 and 29 years old (92%) and single marital status (75%), they have accessed secondary education (91%), technical and university, 37% work and 29% study; they live in socioeconomic stratum 1 (69%). The SPA that consume the most is alcohol (41%), followed by marijuana or cannabis (38%) and cigarettes (10%) among other substances. It was also possible to establish that 82% have not received rehabilitation services in an IPS and of those who received the service, 69% are aware that they require such treatment and among the most valued aspects when accessing the service is their good care (43%) and the quality of the service (31%). On the other hand, of the people who have not received rehabilitation services in an IPS, 70% stated that they did not know how to access it and 70% were not aware of the existence of IPS that offer such services; On the contrary, SPA consumers who have had a treatment, 55% indicated having accessed in a particular way, the rest did so through the EAPB and 55% maintain that they return to the same IPS that attended them in case of needing such service. On the other hand, in the interview obtained, the head of 15 administration stated that in most of the institutions that provide services to drug addicts they do so in a hospital manner and that in montería there is only one care center for drug addicts, which is Visalud IPS. Based on these factors, it could be said that in the city of Montería there is part of the population belonging to consumers of psychoactive substances with insufficient rehabilitation centers, thus creating opportunities to formulate action for future entrepreneurs.Publicación Acceso abierto Auditoría de cuentas médicas como eje fundamental para el proceso de facturación en salud(2020-11-20) Martínez Cogollo, Luis Enrique; Racine Vergara, FabiánThe medical accounts audit process improves the billing process through the performance of technical, evaluative and preventive procedures, basing its activities on the components of structure, process and result, constituting within the process, the clinical record or the medical history the cornerstone. In addition, its responsibility to issue corrective measures or continuous improvements aimed at quality of care is established, all in order that the entity responsible for payment does not find any flaw when performing the external audit of the account and thus carry out the respective payment of care. Thus, the audit is conceived as the expert analysis and systematic evaluation of the billing of the health services provided by the IPS, carried out by the Medical Auditors with the fundamental objective of identifying and solving deviations in the billing process and the relationship between The different actors in the health system have as their starting point the agreements established between the Benefit Plan Management Entities (EAPB) and the IPS. The audit of medical accounts observes the need for EPS and IPS to integrate the health care process with the invoices that demonstrate their collection. This activity manages to interrelate the validation of: the provision of services, application of the scientific knowledge of professionals, the use of diagnostic and therapeutic aids and the real costs of the services billed, among others. The objective of this research is to evaluate the audit of medical accounts as a fundamental axis for the good process of billing in health, identifying the generalities of the audit of medical accounts to avoid glosses or returns by the entities responsible for payment, in turn medical account protocols are verified for detailed review before being filed with the entity in charge of payment and finally the billing process in the entities providing health services is explained