Segura Contreras, MónicaCastillo Simanca, HernandoRodríguez Acosta, Jorge2021-12-082021-12-082021-12-06https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/4731The purpose of this qualitative research is the implementation of a methodological strategy based on the application of precision laboratory practices (PLP), a data acquisition and analysis system based on the Arduino platform, applied to the movement of a slider on an air rail at low cost, seeking to contribute to the development of learning kinematic phenomena for tenth grade students of the Volcanes Educational Institution. This work presents an alternative to approach the teaching-learning process of kinematics through precision laboratory practices, mediated by the use of a data acquisition system (Arduino prototype and air rail) that allows modelling the rectilinear motion of a body through the development of open laboratory practices. To do this, the research team defined three search categories; Kinematics, Laboratory Practices and Data Acquisition System, used as a technique, documentary review, focus group interview and as instruments, descriptive tables, analysis schemes, which allowed to identify conceptual elements to prioritize kinematic learning, the construction of a rectilinear motion simulator (Arduino V Prototype and Air Rail) and an open guide structure that enhance the development of scientific skillsResumen IIIAbstract IVIntroducción 14CAPITULO I. Aspectos Preliminares 181.1 Planteamiento del Problema 181.1.1 Descripción del problema 181.1.2 Formulación del problema 221.2. Objetivos 231.2.1. Objetivo General 231.2.2. Objetivos Específicos 231.3. Justificación 23CAPÍTULO II. Marco Referencial 282.1. Estado del arte 282.1.1. Categoría Sistema de adquisición de datos 292.1.2. Categoría Prácticas de laboratorio 332.1.3. Categoría Cinemática 382.3. Marco teórico 442.3.1. Práctica de laboratorio 442.3.2. Prácticas de laboratorio de precisión. 492.3.3. Sistema de adquisición de datos 512.3.4. Prototipo AD-RIEL 522.3.5. Cinemática 52CAPITULO III. Marco Metodológico 583.1 Paradigma 583.2 Tipo de investigación 583.3 Enfoque 603.4 Instrumentos de recolección de información 613.5 Técnicas de análisis de información 663.4.1. Revisión documental: 663.4.3. Entrevista de grupo focal 673.9. Población participante 723.10. Fases del estudio 723.11 Delimitación y Alcance 743.12 Consideraciones éticas 75Capitulo IV Resultados 764.1. Resultados y Discusiones 764.1.2. Resultados del primer objetivo. 764.1.2. Resultados del segundo objetivo: 864.3. Resultados del tercer objetivo. 994.4. Resultados del cuarto objetivo. 117CAPÍTULO V. Conclusiones y Recomendaciones 1585.1 Conclusiones 1585.2 Recomendaciones 160Anexos 162application/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2021Prácticas de laboratorio de precisión basadas en la aplicación del sistema AD-RIEL, como estrategia metodológica para contribuir al aprendizaje de la cinemática en los estudiantes de 10° de la Institución Educativa Los VolcanesTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/closedAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)CinemáticaPrácticas de laboratorio de precisiónSistema de Adquisición de DatosGuías de laboratorio abiertasKinematicsPrecision laboratory practicesData Acquisition SystemOpen lab guides