Pacheco Lora, Martha CeciliaPuche Medina, Jesús DavidCausil Padilla, Andrés David2022-08-302022-08-302022-08-27https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/6447Attention deficit disorder has always been an inconvenience in institutions, both for teachers and students, this is evidenced in the traditional method taught by teachers and in the low grades of students with ADHD. The objective is to study the strategies with the use of technologies which are applied to 8th grade students who have ADHD. The project presents a qualitative methodology with a case study approach where the use of technologies in students with ADHD at the Rancho Grande Educational Institution is studied, for this reason the Conner Test was applied, which identifies students with ADHD and a guide of methodological recommendations was elaborated with the use of technology that was helpful to the teacher, when working with the students. As a result, an improvement was obtained in the processes of learning, attention and qualifications by the students who were identified as suspected of having the disorder. In conclusion, there is evidence of an improvement in the teachinglearning process in students with ADHD, due to the recommendations given to teachers for the management of their methodology in class under the technologies. The evaluation of the guide was positive since the teachers found it very useful when developing the classes.Capítulo 1 Planteamiento del problema 91.1 Antecedentes del problema 91.2 Descripción del problema 101.3 Objetivos de la investigación 111.3.1 Objetivo General 111.3.2 Objetivos Específicos 111.4 Supuesto 121.5 Justificación 12Capítulo 2 Marco Teórico 142.1 TRASTORNO POR DÉFICIT DE ATENCIÓN (TDA) 142.2 Trastorno por déficit de atención e hiperactividad TDAH: 152.3 Estrategias tecnológicas para la mejora del TDAH 152.4 Herramientas TIC´: 162.5 Mediación tecnológica: 16Capítulo 3 Metodología 173.1 Método de investigación 173.2 Población y muestra 173.3 Instrumentos de recolección de datos 173.4 Diseño de la intervención pedagógica 213.5 Procedimiento de recogida de datos 213.6 Análisis de datos 22Capítulo 4 Resultados 31Capítulo 5 Conclusiones 375.1 Formulación de recomendaciones 385.1.1. Recomendación 1. 385.1.1. Recomendación 2. 38Capítulo 6 Referencias 39Sánchez Blum, S. A. (2018). Implementación de estrategias pedagógicas adaptativas aplicadas en estudiantes con TDAH para cuarto año de educación básica del Instituto de Educación Especial del norte de la ciudad de Quito (Master 's thesis, Universidad Nacional de Educación).Secanell, I. L., Nuñez, S. P. (2019). Mindfulness y el Abordaje del TDAH en el Contexto Educativo. Revista Brasileira de Educação Especial, 25, 175-188.Stephen Brian Sulkes. (2020, April). Trastorno por déficit de atención/hiperactividad (TDA, TDAH). Manual MSD Versión Para Profesionales; Manuales MSD.Valda Paz, V., Suñagua Aruquipa, R., & Coaquira Heredia, R. K. (2018). Estrategias de intervención para niños y niñas con tdah en edad escolar. Revista de Investigación Psicológica, (20), 119-134.Vélez-Álvarez, C., & Claros, J. A. V. (2013). Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) should be addressed in early childhood public policy-making in Colombia. Revista de Salud Pública, 14(2 SUPPL.), 113–128.application/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2022Estudio de estrategias aplicando las herramientas tic en estudiantes con TDAH: revisión de casoTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)Guía metodológicaHerramientas TICTDAHMethodological guideICT toolsADHD