Maza Padilla, Luz Enith (dir)Arrieta Flórez, Daniela VanessaGarcés Arismendi, Maria Fernanda2022-09-032023-09-022022-09-032022-09-02https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/6541According to the world health organization, gender violence is a public health problem, and requires joint participation from the educational, social and assistance spheres; This research was based on the theory of interpersonal relationships of Hildegard E. Peplau, who believes that the nurse's knowledge and attitude can help others determine their own problems. Objective: to analyze the knowledge and attitudes towards gender violence in nursing students of a higher education institution. Methodology: descriptive, cross-sectional study with quantitative approach. The population consisted of 376 nursing students, distributed in semesters from first to eighth, in the period 2022-I. Participants were selected by stratified probabilistic sampling technique. Results: 77% of the students were female, 50%, with an average age of 15 to 20 years, 83% come from the urban area. Female students showed greater knowledge about gender violence than male students; 79% had an average level of knowledge about this phenomenon, identifying lack of training on the subject. 96%, 98% and 100% of the participants showed an unfavorable attitude towards some cases of violence, evidencing their disagreement with statements referring to acts of aggression and mistreatment of women. Conclusion: the knowledge and attitudes of nursing students are fundamental aspects for addressing gender violence, as it is a problem that affects not only women, but society in general.RESUMEN 10ABSTRACT 11INTRODUCCIÓN 121. OBJETIVOS 171.1. GENERAL 171.2. ESPECÍFICOS 172. MARCO REFERENCIAL 182.1 MARCO TEÓRICO 182.1.1 Teoría de las Relaciones interpersonales de Hildegard E. Peplau 182.1.2 Generalidades de la violencia de género (VG) 212.1.2.1 Tipos de violencia de género 232.1.2.2 Fases de la violencia de género 242.1.2.3 Niveles de la violencia de género 262.1.3 Conocimientos y actitudes, dos pilares fundamentales para el cuidado de la salud 282.1.4 Rol de enfermería en la prevención de la violencia de género 312.2 ANTECEDENTES INVESTIGATIVOS 342.3 MARCO CONCEPTUAL 372.3.1 Conocimiento 372.3.2 Actitud 382.3.3 Género 382.3.4 Violencia de género (VG) 392.3.5 Estudiante de enfermería 403. DISEÑO METODOLÓGICO 443.1 TIPO DE ESTUDIO 443.2 ESCENARIO DE ESTUDIO 443.3 POBLACIÓN 453.4 CRITERIOS DE INCLUSIÓN 453.5 CRITERIO DE EXCLUSIÓN 453.6 TÉCNICA DE MUESTREO 453.7 UNIDAD DE ANÁLISIS 463.8 TÉCNICAS E INSTRUMENTOS PARA LA RECOLECCIÓN DE LA INFORMACIÓN 463.9 PROCESAMIENTO Y ANÁLISIS DE LA INFORMACIÓN 473.10 ASPECTOS ÉTICOS Y LEGALES 483.11 PROPIEDAD INTELECTUAL Y RESPONSABILIDAD 484. ANÁLISIS Y DISCUSIÓN DE RESULTADOS 494.1.CARACTERÍSTICAS SOCIODEMOGRÁFICAS DE LOS PARTICIPANTES 494.2.CONOCIMIENTOS DE LOS ESTUDIANTES DE ENFERMERÍA SOBRE VIOLENCIA DE GÉNERO 514.3. ACTITUD DE LOS ESTUDIANTES DE ENFERMERÍA ANTE LA VIOLENCIA DE GÉNERO 666. RECOMENDACIONES 777. REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS 79ANEXOS 90application/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2022Conocimientos y actitudes ante la violencia de género, en estudiantes de enfermería de una institución de educación superiorTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)ActitudConocimientoEnfermeríaEstudiantesViolencia de géneroAttitudeKnowledgeNursingStudentsGender violence