Nieves Julio, YeseniaBallesteros Espitia, Ever Rafael2022-03-082022-03-082022-03-08https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/4920The Social Enterprises of the State (E.S.E) constitute a special category of public, decentralized entity, with legal status, its own assets and administrative autonomy, created or reorganized by law or by the Municipal assemblies or councils to provide health services, as is the case of the E.S.E CAMU Santa Teresita de Lorica-córdoba. These entities provide their services following the guidelines established by the Ministry of Health and Social Protection and one of these guidelines is that these entities manage to accredit their outpatient and hospital health services with a focus on the implementation of processes based on Patient Safety. For this reason, it is necessary to design and implement processes that meet the standards established by the Ministry, especially in the clinical laboratory area, which is one of the areas that is directly related to Patient Safety based on the results of the tests. exams delivered to them and therefore the delivery of said results must be guaranteed with timely communication mechanisms, especially the delivery of critical and altered results, which are exam results that can express an alarm situation that puts the patient’s life at risk, if not they are intervened opportunely and adequately; hence the importance of immediately informing the patient or the health professional responsible for the patient. As a result of the above, this study presents the design of a protocol for the delivery of critical and altered results of E.S.E CAMU Santa Teresita de Lorica-córdoba, which constitutes a tool for continuous improvement of ESE processes, directing it to achieve accreditation in Standard 28 code AsPL6, which is one of the standards required in the Manual of Accreditation in Ambulatory and Hospital Health in Colombia.INTRODUCCIÓN ................................................................................................... 131. OBJETIVOS ....................................................................................................... 161.2 OBJETIVOS ESPECÍFICOS ........................................................................ 162. CAPITULO I. DESCRIPCIÓN DE LA ENTIDAD ................................................ 172.1 NOMBRE DE LA INSTITUCIÓN ................................................................... 172.2 MISIÓN ......................................................................................................... 182.3 VISIÓN ......................................................................................................... 182.4 ESTRUCTURA ORGANIZACIONAL ............................................................ 192.5 ACTIVIDADES DE LA ENTIDAD .................................................................. 203. CAPITULO II. DESCRIPCIÓN DE LA DEPENDENCIA DONDE REALIZÓ LA PASANTÍA O PRÁCTICA EMPRESARIAL. ........................................................... 223.1 FUNCIONES DEL ÁREA DE CALIDAD-SECCIÓN DE SEGURIDAD DEL PACIENTE .......................................................................................................... 234. CAPITULO III. ACTIVIDADES REALIZADAS DURANTE LA PRÁCTICA O PASANTÍA ............................................................................................................. 254.1 DESCRIPCIÓN DEL PROBLEMA ................................................................ 254.2 PLAN DE TRABAJO ..................................................................................... 274.3 CRONOGRAMA DE ACTIVIDADES ............................................................ 284.4 DESCRIPCIÓN DETALLADA DE LAS ACTIVIDADES ................................ 294.4.1 Revisión de Antecedentes y Lineamientos de Política Nacional para el Manejo en la Entrega de Resultados Críticos y Alterados en las E.S.E. ......... 294.4.1.2 Aspecto Legal .................................................................................... 334.4.2 CONCERTACIÓN CON EL COORDINADOR DE CALIDAD PARA LA DEFINICIÓN DE ESTRATEGIAS PARA EL DISEÑO DEL PROTOCOLO PARA LA ENTREGA DE RESULTADOS CRÍTICOS Y ALTERADOS ............ 355. EL PROTOCOLO PARA LA ENTREGA DE RESULTADOS CRÍTICOS Y ALTERADOS ......................................................................................................... 376. REVISIÓN Y/O APROBACIÓN POR PARTE DE LA GERENCIA DE LA ESE CAMU SANTA TERESITA. .................................................................................... 387. DESPLIEGUE O SOCIALIZACIÓN DEL PROTOCOLO PARA LA ENTREGA DE RESULTADOS CRÍTICOS Y ALTERADOS A TODOS LOS FUNCIONARIOS DEL LABORATORIO DE LA ESE CAMU SANTA TERESITA. ...................................... 398. RESULTADOS O LOGROS .............................................................................. 449. CONCLUSIONES ............................................................................................... 4510.RECOMENDACIONES ...................................................................................... 4611. REFERENCIAS BIBLIOGRAFICAS .................................................................. 48ANEXO A. PROTOCOLO DISEÑADO ................................................................. 54ANEXO B LISTA DE CHEQUEO…………..……………………………………………………………71application/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2022Protocolo para la entrega de resultados críticos y alterados en el área de laboratorio en la E.S.E Camu Santa Teresita de Lorica - CórdobaTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)Resultados críticos.Resultados alteradosValores de referenciaProtocoloCritical results.Altered resultsReference valuesProtocol