Herazo Rivera, José DavidSalgado Cordero, Mayra AlejandraDoria Del Vecchio, Camila Andrea2019-12-212019-12-212019-12-enhttps://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/2462El desarrollo de la comunicación oral juega un papel importante en el proceso de aprender una lengua extranjera en un salón de clases. Sin embargo, desde nuestra experiencia como estudiantes de docencia en observaciones pasadas, notamos que, cuando los estudiantes intentaban usar el lenguaje extranjero para hablar, sonaba a que lo había estado memorizando en vez de hacerlo de manera espontánea. En otras palabras, la habilidad oral de los estudiantes es baja. El propósito de este estudio es explorar hasta que punto los estudiantes de grado noveno fueron capaces de desarrollar su comunicación oral al momento de contar una anécdota durante la implementación del ciclo de Reading to Learn (R2L) usando Toontastic 3D, y describir cuales fueron esas percepciones que los estudiantes tuvieron sobre el ciclo de R2L y Toontastic 3D. R2L es un conjunto de estrategias que les permite a los profesores apoyar a sus estudiantes en la habilidad de lectura y escritura en su respectivo nivel. Aunque, R2L se usó en este estudio para desarrollar la comunicación oral de los estudiantes. Toontastic 3D es una aplicación de cuentacuentos y animación que fue usado para que los estudiantes contaran sus anécdotas allí. Observaciones, entrevistas semiestructuradas, tareas de producción, y diarios de los estudiantes fueron los instrumentos de recolección de datos en el grado noveno de una institución pública en Montería. Los resultados de este estudio revelaron que R2L en combinación con Toontastic 3D, ayudó a los estudiantes a construir y decir anécdotas independientes con sentido, a pesar de sus errores gramaticales.The development of oral communication plays a crucial part in the process of learning a foreign language in an EFL classroom. However, from our experience in past observations, we noticed that when students tried to speak using the language, they had memorized it instead of doing it spontaneously. In other words, students’ ability to communicate orally is poor. The purposes of this action/case study were to explore the extent to which students of 9th grade develop their oral communication to tell anecdotes during the Reading to Learn (R2L) cycle using Toontastic 3D, and to describe what were students’ perceptions towards the R2L cycle and Toontastic 3D. R2L is a set of strategies that enables teachers to support students in their reading and writing skills at their grade level. Yet, R2L was used to develop students’ oral communication. Toontastic 3D is a storytelling and animation application to tell anecdotes. Observations, semi-structured interviews, production tasks, and students’ journals were the instrument for collecting the data from 9th graders in a public institution in Monteria. Findings revealed that R2L in combination with Toontastic 3D helped students to construct and tell anecdotes independently with meaning despite their grammar mistakes.1. Introduction 82. Theoretical Framework 92.1. Conceptual Framework 92.1.1. Oral communication to tell anecdotes 92.1.2. Reading to Learn (R2L). 102.1.3. Toontastic 3D 152.2. Literature Review 163. Methodology 183.1. Type of research 183.2. Context and participants 193.3. Data Collection Procedures 203.4. Data analysis 214. Findings 234.1. Students’ achievement when telling anecdotes 234.1.1. Schematic structure of students’ anecdotes 244.1.2. Students’ lexico-grammatical choices in anecdotes 264.1.3. Teacher’s support during R2L lessons 314.2. Students’ perceptions 374.2.1. Students’ perceptions about R2L 374.2.2. Students’ perceptions about Toontastic 3D 405. Discussion 436. Conclusion 45References 48. Appendixes 51application/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2020Encouraging 9th graders to tell anecdotes throught R2l using toontastic 3DTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/closedAccessAtribución-NoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)Oral communicationAnecdotesReading to learnToontastic 3DOral communicationReading to LearnAnecdotesToontastic 3D