Zumaqué, NunilaBalmaceda, WendyAlmeida, JulianGaleano, Sergio2021-01-272021-01-272021-01-25https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/3992This research addressed the topic of creating a new methodology based on the use of technological tools as a complement to the activities carried out in the area of Art Education, in grades 4 and 5. Due to the fact that the students did not have support for the learning of the plastic arts due to the limitations of the Institution and the economic resources in their families. The main objective of the research was to implement a methodological proposal that would help solve the problem of disinterest in students in teaching topics in the area. Since, due to the times of pandemic at a global level, an intervention was needed to be able to counteract the limitations of virtuality and improve the shortcomings that were being generated in their training processes. A methodology with a qualitative paradigm was created, with a participatory actionresearch approach in which an interpretive and naturalistic approach to the subject of study was approached, since it studies the artistic qualities of the student. The development of the theoretical perspective will be based on the review of academic documentation.RESUMEN. 2ABSTRACT. 3INTRODUCCIÓN. 6CAPITULO I1. PROBLEMA. 71.1. DESCRIPCIÓN DEL PROBLEMA.1.2. FORMULACIÓN DEL PROBLEMA. 81.3. JUSTIFICACIÓN.1.4. ALCANCE O IMPACTO. 10CAPITULO II2. OBJETIVOS. 112.1. OBJETIVO GENERAL.2.2. OBJETIVOS ESPECÍFICOS. 12CAPITULO III3. MARCO REFERENCIAL.3.1. ANTECEDENTES.3.1.1. Antecedentes de la investigación.3.2. MARCO TEORICO. 163.2.1. Pedagogías.3.2.2. Metodología. 173.2.3. Pedagogías emergentes. 183.2.4. Teorías educativas con TIC. 193.2.5. Inteligencias Múltiples. 203.2.6. Teoría del Desarrollo Cognitivo. 253.2.7. Conclusión. 283.3. MARCO LEGAL. 29CAPITULO IV4. METODOLOGÍA. 324.1. NATURALEZA DE LA INVESTIGACIÓN.4.1.1. PARADIGMA.4.2. POBLACIÓN. 334.2.1. MUESTRA.4.3. TECNICAS DE RECOLLECIÓN. 344.3.1. FASES DE LA INVESTIGACIÓN4.4. PROCESAMIENTO DE LA INVESTIGACIÓN. 374.5. CATEGORIAS. 39CONCLUSIÓN. 43BIBLIGRAFÍA. 44• Referencias.ANEXOS. 46application/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2021Metodología digital para la enseñanza de las artes plásticas con los estudiantes de grado 4 y 5 de la Institución Concentración Educativa del Sur de Montelíbano (CESUM) de la ciudad de MontelíbanoTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)ConocimientoEstrategias metodológicasLúdicaMetodología digitalMaterial didácticoDiseño de un blogDesarrollo cognitivoHabilidad de pensamientoInnovaciónKnowledgeMethodologicalStrategiesPlayfulDigitalMethodologyDidacticMaterialDesign of a blogCognitive developmentThinking ability, innovation.