Villalba Durango, Juan CamiloRubio Cantero, Laura Vanessa2023-01-202023-01-202023-01-20https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/6923Quality in the health area, as in any other area, provides added value in the search for continuous improvement, understanding quality as the predictable degree of uniformity and reliability at a low cost. The audit program for the improvement of quality (PAMEC) is an instrument for the evaluation and improvement of the quality observed with respect to the expected quality, and the State Social Enterprises (ESEs) are obliged to implement this program in order to improve their processes following its critical path to provide a quality service that achieves user satisfaction. For this reason, the objective of this work was to determine the level of compliance with the PAMEC cycle of the State Social Enterprises of the municipality of Cereté in the department of Córdoba. Through a cross-sectional descriptive study with a quantitative approach, whose study population consisted of the E.S.E. Sandiego Hospital and the E.S.E. CAMU del Prado, in which the PAMEC checklist was used for data collection, with a scale divided into components by the ranges; 1 (Complies), 2 (Partially complies) and 3 (Does not comply). The level of compliance with the PAMEC cycle of the Empresas Sociales del Estado hospital Sandiego was 93% and of the ESE CAMU del Prado 68%, considering that there were requirements that were in the process of being met. It is worth noting the commitment of these companies to the continuous improvement of their processes in order to provide quality care.INTRODUCCIÓN 111. OBJETIVOS 131.1 Objetivo general 131.2 Objetivos específicos 132. RESEÑA HISTORICA DE LA INSTITUCIÓN 143. ASPECTOS CORPORATIVOS 164. AREA FUNCIONAL CALIDAD PAMEC 185. MARCO REFERENCIAL 195.1 Marco teórico 195.2 Marco conceptual 205.3 Marco Legal 216. NECESIDAD DETECTADA 237. METODOLOGÍA 248. RESULTADOS OBTENIDOS 269. CONCLUSIONES 3810. RECOMENDACIONES 3911. REFERENCIAS BIBLIOGRAFICAS 4012. ANEXOS 42LISTA DE FIGURASFigura 1. Organigrama de la Alcaldía Municipal de Cereté (Secretaría de Salud) 17Figura 2. Mapa de procesos Alcaldía municipal de Cereté 17Figura 3. Empresa Social del Estado Camu del Prado 27Figura 4. ESE Hospital San Diego , municipio de Cereté 28Figura 5. Dimensión de alcance de mejoramiento continuo de la calidad 29figura 6. Dimensión de Autoevaluación 30Figura 7. Dimensión selección de procesos a mejorar 31Figura 8. Dimensión de priorización de procesos 32Figura 9. Dimensión definición de la calidad esperada 33Figura 10. Dimensión calidad observada 34Figura 11. Dimensión formulación de planes de mejoramiento para alcanzar la calidad esperada 35Figura 12. Dimensión evaluación de la ejecución de los planes de mejoramiento para alcanzar la calidad esperada 36Figura 13. Dimensión aprendizaje organizacional 37Figura 14. Observaciones generales de cumplimiento del PAMEC entre la E.S.E Camu del Prado y la E.S.E Hospital San Diego 38LISTA DE ANEXOSAnexo 1. Lista de chequeo PAMEC 42Anexo 2. Evidencia Fotográfica 48application/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2023Nivel de cumplimiento del ciclo pamec de las empresas sociales del estado del municipio de Cereté Córdoba, año 2022Trabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)CalidadPAMECEmpresas sociales del estadoSecretaría de saludQualityPAMECESEsSecretar of health