Agudelo Arteaga, KarenGonzález Arizmendi, SamuelBertel Flórez, Juan JesúsHernández Benítez, Ovier David2023-02-042023-02-042023-02-01https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/7000The balance of the environment is fundamental for all the internal processes that arise within it, that is why the human being having a greater reasoning and ability to carry out something, must be the example to consolidate that homeostasis from all possible points, which is why this work is based on analyzing how a teaching strategy (TACA) supported by other elements (subject, life, pedagogy) of suvidagogy improves the knowledge about environmental ethics of ninth grade students at the Camilo Torres Educational Institution, contributing to the promotion of new environmental values in the students and making them more conscious, critical and reflective people regarding the moral and ethical way of living in their environment. The research was developed under an interpretative paradigm, with a qualitative approach, supported by a case study methodological design, the techniques chosen for data collection were the semi-structured interview and participant observation. It was found that most of the students had no knowledge of environmental ethics; however, to respond to this category, they contextualized with examples of environmental problems. On the other hand, the students developed texts (stories and essays) with the structure of the didactic strategy (TACA) where they wrote based on lived experiences, giving certain products different literary touches and with a range of environmental ethical criticality, demonstrating the effectiveness of the didactic strategy, since it was able to improve the knowledge and actions of the students.1 Capítulo I. Objetivos de la investigación 251.1 Objetivo general 251.2 Objetivos específicos 252 Capitulo II. Marco referencial 262.1 Antecedentes o estado de arte 262.1.1 A nivel internacional 262.1.2 A nivel nacional 312.1.3 A nivel local 352.2 Marco teórico conceptual 372.2.1 Enfoque critico inclusivo de la suvidagogía 372.2.2 Ética ambiental 392.2.3 Estrategia didáctica: TACA 472.3 Marco legal 492.3.1 Constitución política y medio ambiente 492.4 Marco contextual 543 Capitulo III. Diseño metodológico 553.1 Paradigma 563.2 Enfoque 583.3 Método 593.4 Fases del diseño metodológico 603.4.1 Fase 1. Identificación 613.4.2 Fase 2. Implementación del TACA 633.4.3 Fase 3. Valoración de la estrategia didáctica TACA 633.5 Técnicas e instrumentos 643.5.1 Entrevista semiestructurada 643.5.2 Observación participante 653.6 Población. 663.7 Sujetos actuantes 673.8 Análisis de los datos 674 Capitulo IV. Análisis y Discusión de Resultado 694.1 Objetivo específico uno (1) Identificar los conocimientos que poseen los estudiantes del grado noveno sobre la ética ambiental. 714.1.1. Saberes de ética ambiental 724.1.2. Acciones sobre ética Ambiental 784.2 Objetivo específico 2 ¡Error! Marcador no definido.4.2.1 Momento 1 TACA. Proceso de desarrollo: comprensión e identificación conceptual 914.2.2 Momento 2 TACA. Proceso de desarrollo: comprensión y contrastación conceptual sobre el saber elegido. 1014.2.3 Momento 3 TACA. Proceso de comprensión y construcción conceptual. 1064.2.4 Análisis y discusión de los casos de estudios 1114.3 Objetivo específico 3. Valorar la pertinencia de la estrategia didáctica del Texto Abierto Conceptual Ambiental (TACA), en la mejora de los saberes sobre la ética ambiental de los estudiantes del grado noveno de la Institución Educativa Camilo Torres. ¡Error! Marcador no definido.4.3.1 Pertinencia de la estrategia didáctica TACA 1344.3.2 Tendencias de los saberes 1344.3.3 Tendencias de las acciones 1394.3.4 Fortalezas y debilidades de la estrategia didáctica la TACA 1465 Capitulo V. Conclusiones 1536 Recomendaciones 1577 Referencias 1598 Anexos 171application/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2022Texto abierto conceptual ambiental, estrategia para mejorar los saberes y acciones sobre la ética ambiental en los estudiantes de básica secundaria desde la suvidagogíaTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)Estrategia didácticaÉtica ambientalSuvidagogiaDidactic strategyEnvironmental ethicsSuvidagogy