Meza Fernández, Johana MilenaReyes Lora, Lorena PatriciaGómez Warne, Andrés DavidLozano Cordero, Leris Elena2023-07-142023-07-142023-07-12https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/7432This research was carried out with the purpose of developing a gamified digital environment as a didactic strategy to strengthen the reading comprehension of primary school students of the I.E. Isabel La Católica, for the improvement of 4th grade students, also seeks to reinforce the management of information and communication technologies (ICT) of students in the educational institution, this research is based on a qualitative methodological approach with an action research design that consists of four research cycles (characterization, planning, implementation and evaluation) in addition to that it has 4 phases (observe, think, act and reflect). These shortcomings are sought to be solved through the use of digital resources and tools, in order to achieve significant progress after developing all the activities designed on the Blogger platform, integrating the online tools of genially and educaplay, for the improvement of reading comprehension, obtaining favorable results in students, using accessible resources for the Educational InstitutionCapítulo 1 Planteamiento del problema.......................................................... 121.1 Descripción del problema ............................................................................ 121.2 Formulación del problema ........................................................................... 131.3 Objetivos de la investigación ....................................................................... 131.3.1 Objetivo General............................................................................ 131.3.2 Objetivos Específicos..................................................................... 131.4 Supuesto ....................................................................................................... 141.5 Justificación.................................................................................................. 14Capítulo 2 Marco Referencial .......................................................................... 162.1 Antecedentes del problema .......................................................................... 162.1.1 A nivel internacional...................................................................... 162.1.2 A nivel nacional ............................................................................. 192.1.3 A nivel local................................................................................... 212.2 Marco contextual.......................................................................................... 222.3 Marco legal o normativo .............................................................................. 232.4 Marco teórico ............................................................................................... 242.4.1 Teoría sociocultural ....................................................................... 242.4.2 Constructivismo ............................................................................. 252.4.3 Aprendizaje colaborativo ............................................................... 262.4.4 Teoría del aprendizaje lúdico......................................................... 272.4.5 Teoría de flujo................................................................................ 272.5 Marco conceptual......................................................................................... 282.5.1 Comprensión lectora ...................................................................... 282.5.2 Estrategia didáctica ........................................................................ 312.5.3 Gamificación.................................................................................. 322.5.4 Entorno digital ............................................................................... 34Capítulo 3 Metodología..................................................................................... 363.1 Tipo o enfoque de investigación .................................................................. 363.2 Diseño de la Investigación ........................................................................... 363.3 Ciclos de la investigación............................................................................. 373.4 Línea y sub-línea de investigación del programa de Licenciatura en Informática 393.5 Categorías de análisis................................................................................... 403.6 Unidades de análisis..................................................................................... 403.7 Técnicas e instrumentos de recolección de datos......................................... 443.7.1 Guía de observación estructurada .................................................. 443.7.2 El diario de campo ......................................................................... 443.8 Desarrollo de la investigación...................................................................... 47Capítulo 4 Resultados y análisis de los resultados ......................................... 534.1 Ciclo de caracterización................................................................................... 534.2 Ciclo de planeación…………………………………………………………..554.3 Ciclo de implementación................................................................................. 614.4 Ciclo de evaluación…………………………………………………………..644.5 Aceptación de ponencia en el evento internacional......................................... 66Capítulo 5 Conclusiones y recomendaciones..................................................... 685.1 Conclusiones de la investigación ................................................................. 685.2 Recomendaciones......................................................................................... 70Capítulo 6 Referencias.………………………………………………………...72Capítulo 7 Anexos……………………………………………………………...78application/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2023Entorno digital gamificado para fortalecer la comprensión lectora en básica primaria de la I.E. Isabel La CatólicaTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)Comprensión lectoraEntorno digitalGamificaciónEstrategia didácticaReading comprehensionDigital environmentGamificationDidactic strategy