Nestor Vanegas BuelvasSomoyar Ruiz, Andrea CarolinaPerez Blanco, Deimer de Jesús2022-08-292022-08-292022-08-26https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/6439The project presented is a business plan for the creation of a company dedicated to obtaining sweet potato flour for the bakery industry in the department of Córdoba. This project consists of 4 fundamental elements such as a market study detailing the characteristics of supply and demand around the product to be marketed, as well as its aspects of distribution channels and 4 customer preferences. On the other hand, there is a technical study where the operational characteristics of the project are consigned, accompanied by an administrative study where the elements of employees, functions and conformation of the company in legal matters are explored. Finally, there is a financial study where the investments, costs and expenses associated with the project are detailed, as well as the profitability obtained with it, where its viability could be demonstrated. In addition, it can be concluded that there is a genuine interest on the part of confectionery and bakery companies in the adoption of this type of alternative flours for the production of their food. It is concluded that, although there is a level of interest and demand within the market, strategic actions must be developed to achieve the sales volumes established within the business planINTRODUCCIÓN ..................................................................................................................93. REFERENTE TEÓRICO Y CONCEPTUAL.................................................................... 154. MÓDULO DE MERCADO ........................................................................................ 164.1. PRODUCTO ........................................................................................................... 164.2. USOS DEL PRODUCTO ........................................................................................ 164.3. PRODUCTOS SUSTITUTOS Y/O COMPLEMENTARIOS .................................. 164.4. CONSUMIDOR FINAL .......................................................................................... 164.5. DELIMITACIÓN GEOGRÁFICA .......................................................................... 174.6. ANÁLISIS DE LA DEMANDA.............................................................................. 174.6.1. Cálculo del tamaño de la muestra ......................................................................... 174.6.4. Cálculo de la demanda actual ............................................................................... 184.6.5 Proyección de la demanda actual ........................................................................... 194.7. ANÁLISIS DE LA OFERTA .................................................................................. 204.8. DEMANDA INSATISFECHA ................................................................................ 204.9. ANÁLISIS DE PRECIOS ....................................................................................... 214.10 CANALES DE COMERCIALIZACIÓN .................................................................. 214.11 ESTRATEGIAS DE PUBLICIDAD.......................................................................... 224.12 IMAGEN CORPORATIVA. ..................................................................................... 225. MODULO TÉCNICO Y ORGANIZACIONAL .......................................................... 235.1. TAMAÑO DEL PROYECTO ................................................................................. 235.2. LOCALIZACIÓN ................................................................................................... 245.2.1. Macrolocalización ................................................................................................ 245.2.2. Microlocalización ................................................................................................ 255.3. DISTRIBUCIÓN EN PLANTA ................................................................................. 255.4. MAQUINARIA Y EQUIPOS .................................................................................. 265.5 PROCESO DE PRODUCCIÓN .................................................................................. 265.6 NATURALEZA JURÍDICA ....................................................................................... 285.7 MISIÓN ...................................................................................................................... 29Ofrecer a nuestros clientes una alternativa eficiente, de calidad y económica en términos de materia prima para la elaboración de sus productos que les permita ser competitivos y agregar valor a su operación. .............................................................................................................. 295.8 VISIÓN. ...................................................................................................................... 295.9 ORGANIGRAMA DE LA EMPRESA ....................................................................... 305.10 MANUAL DE FUNCIONES .................................................................................... 306. MÓDULOS DE IMPACTO SOCIAL, ECONÓMICO Y AMBIENTAL. ......................... 396.1. IMPACTO SOCIAL .................................................................................................. 396.2. IMPACTO ECONÓMICO ......................................................................................... 396.3. IMPACTO AMBIENTAL .......................................................................................... 407. MODULO FINANCIERO ................................................................................................ 417.1 Inversiones Fijas ........................................................................................................ 417.2 Inversiones Diferidas ................................................................................................. 427.3 Inversiones en capital de trabajo .............................................................................. 437.4 Distribución de costos y gastos. ................................................................................. 477.5 Precio de Venta y Punto de Equilibrio ..................................................................... 477.6 Capital de Trabajo .................................................................................................... 487.7 Flujo Neto de Inversión ............................................................................................. 487.8 Proyecciones Financieras .......................................................................................... 507.9 Flujo Neto de Operación ........................................................................................... 517.10 Flujo Neto del Plan de Negocios .............................................................................. 527.11 Evaluación Financiera ............................................................................................. 528. FUENTES DE FINANCIACIÓN ..................................................................................... 549. CONCLUSIONES ............................................................................................................ 5510. RECOMENDACIONES ................................................................................................. 56BIBLIOGRAFÍA .................................................................................................................. 57ANEXOS ............................................................................................................................. 60ANEXO 1 ANÁLISIS DE RESULTADOS ENCUESTA ................................................. 60ANEXO 2 REGLAMENTO DE LA EMPRESA ............................................................... 60application/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2022Creación de una empresa dedica a la obtención de harina de batata para la industria panadera del departamento de CórdobaTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)HarinaPanaderíaReposteríaBatataProyectoFlourBakeryConfectionerySweet potatoProject