Díaz Arroyo, EliécerEspitia Salgado, María Alejandra2025-06-252025-06-252025-06-25https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/9203This report reflects the experiences, growth, and knowledge I gained during my internship in the Bilingualism for Peace program. As a future English teacher, this opportunity was a crucial step in my academic and professional development. My main goal was to gain real teaching experience and learn how to apply strategies that support students’ communication and participation in real classroom settings. I was responsible for teaching two of the highest-level groups at Aguas Negras School, where I adapted my lessons to students' needs using methodologies such as Community Language Learning, Task-Based Language Teaching, and Sociocultural Theory. I did face some challenges, including differences in group dynamics, and students’ initial lack of confidence, these situations, however, motivated me to find effective solutions and reflect on how to improve each class. And finally, I also offer some suggestions for future teachers.Este informe refleja las experiencias, el crecimiento y los conocimientos que adquirí durante mi pasantía en el programa Bilingüismo para la Paz. Como futura docente de inglés, esta oportunidad fue un paso crucial en mi desarrollo académico y profesional. Mi principal objetivo fue adquirir experiencia real en la enseñanza y aprender a aplicar estrategias que apoyen la comunicación y la participación de los estudiantes en contextos reales de aula. Estuve a cargo de enseñar a dos de los grupos de nivel más avanzado en la institución educativa Aguas Negras, donde adapté mis clases a las necesidades de los estudiantes utilizando metodologías como Community Language Learning, Task-Based Language Teaching y Sociocultural Theory. Enfrenté algunos desafíos, como diferencias en la dinámica de los grupos y la falta de confianza inicial de los estudiantes; sin embargo, estas situaciones me motivaron a encontrar soluciones efectivas y a reflexionar sobre cómo mejorar cada clase. Y finalmente, también ofrezco algunas sugerencias para futuros docentes.AcknowledgementsAbstractContentsTable of FiguresIntroductionUnderlying TheoriesCommunity Language LearningTask-Based Language LearningSociocultural TheoryScaffoldingDifferentiated InstructionMethodologies and StrategiesDutiesGainsStudents Growth and LearningProfessional GrowthSchool Learning and Institutional ImpactMost Important LessonConclusions, Limitations and SuggestionsConclusionsLimitationsSuggestionsReferencesAppendixesapplication/pdfengCopyright Universidad de Córdoba, 2025Building a sense of community to develop communication and participation in students from the Bilingualism for Peace programTrabajo de grado - PregradoAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)info:eu-repo/semantics/openAccessInternshipBilingualism for peaceCommunity language learningTask-based languagelearningSociocultural theoryParticipationCcommunicationClassroom communityProfessional growthUniversidad de CórdobaRepositorio Universidad de Córdobahttps://repositorio.unicordoba.edu.co/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2