Morales Escobar, IbethRodiño, Elis DanielaSuárez, Lina Esther2022-08-292022-08-292022-08-25https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/6438The purpose of this research project was to analyze the effectiveness of a program of pedagogical strategies of sociocultural orientation in the critical reading skills of 9th grade students of the Aguas Negras Educational Institution. Methodologically, the research is qualitative of the Action Research type, which provided the possibility of describing the activities carried out in the classroom, with the aim of identifying action strategies, implemented and accepted for reflection, observation and change of educational practices. Likewise, the opinion of the participants and the factors that influenced their low level of reading comprehension were interpreted, in order to then design a didactic intervention program that contributed to the advancement of the reading process, which incorporated the sociocultural contexts external to the classroom in order to show the contribution that they make in terms of the transformation and improvement of reading comprehension. The results obtained in the application of said intervention, allowed to establish that the didactic sequence based on a program of pedagogical strategies of sociocultural orientation, contributed to the improvement of reading comprehension in a significant percentage, because the students can know, understand and identify the elements of the enunciation situation. Likewise, they learned to take a critical stance towards the texts read and built the various discursive strategies that can exist in a text.1. Descripción y Formulación del Problema1.1 Descripción del Problema1.2 Formulación Del Problema2. Objetivos2.1 Objetivo General2.2 Objetivos Específicos3. Justificación4. Marco De Referencia4.1 Estado Del Arte4.1.1 Tendencias En Los Enfoques Teóricos De Las Investigaciones En Lectura4.1.1.2 Enfoque Sociocultural4.1.1.3 Enfoque Crítico-Social4.1.2 Tendencias En Los Enfoques Didácticos Para Mejorar Las Habilidades De Comprensión Lectora4.1.2.1 Secuencias Didácticas4.1.2.2 Proyecto De Aula4.1.2.3 Unidades Didácticas4.1.2.4 Un Programa De Estrategias Pedagógicas Basadas En Las Tic4.2 Marco Teórico4.2.1 La Lectura Y Enfoques De Desarrollo De La Lectura4.2.2 ¿Qué Es Leer?4.2.3 Enfoque De Desarrollo De La Lectura4.2.3.1 Enfoque Metacognitivo4.2.3.2 Enfoque Crítico-Social4.2.3.3 Enfoque Sociocultural4.2.3 Lectura Crítica4.2.4 Competencias De Lectura Crítica4.2.4 Estrategias Didácticas4.2.4.1 ¿Qué son Las Estrategias Didácticas?4.2.4.2 Diseño De Estrategias Didácticas5. Metodología5.1 Enfoque5.2 Método5.3 Participantes5.4. Fases, Técnicas E Instrumentos De Investigación5.4.2 Fase 2: Diseño E Implementación5.4.3 Fase 3: Evaluación5.4.4 Técnicas Para El Análisis De La Información6. Resultados Y Discusión De La Información6.1 Análisis De Los Resultados De La Prueba Diagnóstica6.1.1 Identificar Y Entender Los Contenidos Locales Que Conforman Un Texto6.1.2 Comprende Cómo Se Articulan Las Partes De Un Texto6.1.3 Reflexiona A Partir De Un Texto Y Evalúa Su Contenido6.2 Secuencia Didáctica6. 3 Comparación Entre Los Resultados De La Prueba De Inicio Y La De Cierre6.3.1 Identificar Y Entender Los Contenidos Locales Que Conforman Un Texto6.3.2 Comprender Cómo Se Articulan Las Partes De Un Texto Para Darle Un Sentido Global6.3.3. El Estudiante Reflexiona A Partir De Un Texto Y Evalúa Su Contenido7. Conclusiones 967.2 ¿Cerca O Lejos De Los Objetivos De La Investigación? 967.3 Alcances, Limitaciones Y Recomendaciones8. Bibliografíaapplication/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2022Influencia de un programa de estrategias pedagógicas de orientación sociocultural en el fortalecimiento de los niveles de comprensión lectora de los estudiantes de grado 9 de la Institución Educativa Aguas NegrasTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)Comprensión lectoraEnfoque socioculturalLectura críticaEstrategias didácticasPensamiento críticoMetodologíaPráctica socialReading comprehensionSociocultural approachCritical readingDidactic strategiesCritical thinkingMethodologySocial practice.