Lee, Linda LuzMeza Fernández, JohanaLópez García, EsteisyMendoza Mejía, Dina Luz2023-07-192023-07-192023-07-17https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/7489The following research project proposes to implement a virtual learning environment for the strengthening of autonomous learning through metacognitive strategies in students of grade 5 of elementary school of the educational institution INEM Lorenzo Maria Lleras, Nuevo Bosque in the city of Monteria. The identified problem emerges in that students of this grade have difficulties in their learning process, especially in relation to the use of strategies that promote autonomous learning. Therefore, in the implementation of the virtual environment, metacognitive strategies are used for reading comprehension, addressing issues rooted in the computer science area plan of the institution. The general objective of the research project is to strengthen the autonomous learning of 5th grade students of the INEM educational institution, Nuevo Bosque Campus, through the implementation of a virtual environment using metacognitive strategies. As a methodology, a qualitative approach research is presented, under an action-research design, data are collected, then analyzed and interpreted and, finally, the solution to the problem is given. Finally, the results obtained from the research prove that the use of metacognitive strategies for reading comprehension, mediated by a virtual environment, strengthen the autonomous learning of fifth grade students. These results show that autonomous learning is closely related to metacognitive strategies, and the adequate use of these strategies benefits the students' learning achievement.CAPÍTULO 1. PLANTEAMIENTO DEL PROBLEMA 121.1 Descripción del problema 121.2 Formulación del problema 141.3 Objetivos de la investigación 141.3.1 Objetivo General 141.3.2 Objetivos Específicos 141.4 Supuesto 151.5 Justificación 15CAPÍTULO 2. MARCO REFERENCIAL 172.1 Antecedentes del problema 172.2 Marco contextual 222.3 Marco conceptual 23CAPÍTULO 3. METODOLOGÍA 293.1 Tipo o enfoque de investigación 293.2 Diseño de la Investigación 293.3 Línea y sublínea de investigación del programa de Licenciatura en Informática. 333.4 Operacionalización de las categorías 343.5 Población y muestra 353.6 Técnicas e instrumentos de recolección de datos 36CAPÍTULO 4. DESARROLLO DE LA INVESTIGACIÓN 374.1 Ciclo 1. Diagnóstico y análisis del problema. 374.2 Fase 2. Planificación y diseño 404.3 Ciclo 3. Ejecución e implementación 444.4 Fase 4. Retroalimentación 63CAPÍTULO 5. RESULTADOS 66CAPÍTULO 6. CONCLUSIONES Y RECOMENDACIONES 726.1 Recomendaciones 73CAPÍTULO 7. REFERENCIAS 75ANEXOS 80application/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2023Ambiente virtual para fortalecer el aprendizaje autónomo mediante el uso de estrategias metacognitivas en los estudiantes de básica primaria de la Institución Educativa INEM, sede Nuevo Bosque de Montería, CórdobaTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)Aprendizaje autónomoAmbiente virtualEstrategias metacognitivasComprensión lectoraAutonomous learningVirtual environmentMetacognitive strategiesReading comprehension