Aguas Castillo, Pedro PabloFlórez Pretel, Brayan JoséHernández González, Andrea Carolina2024-07-142024-07-142024-07-12https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/8398Today's education is facing a new generation of students who require a system that is innovative, but that also helps them enhance basic values, such as teamwork, which may not be as evident today. In addition, schools recognize the importance of instilling a communicative environment, so priority is sought to be given to speaking and communication skills in a foreign language such as English. This document addresses the importance of team leadership and in the educational field and how its integration into the teaching/learning process can be a significant point of improvement. It also describes how empowerment is key to developing and achieving goals so that teacher leaders and students can meet their higher needs. In this way, a plan is proposed that allows the team leadership process to be carried out and provides students with what they need to improve. This plan aims to foster students' curiosity, critical thinking and teamwork, as well as promote inclusion and diversity in a context where communication is prioritized. Finally, this paper includes our assumptions about this leadership process and the implications for the future of being properly empowered to support quality improvement and the constant evolution of education.La educación actual se enfrenta a una nueva generación de estudiantes que requieren de un sistema que sea innovador, pero que también les ayude a potenciar valores básicos, como el trabajo en equipo, que hoy quizás no sean tan evidentes. Además, las escuelas reconocen la importancia de inculcar un ambiente comunicativo, por lo que se busca dar prioridad a las habilidades de habla y comunicación en una lengua extranjera como el inglés. En este documento se aborda la importancia del liderazgo de equipos en el ámbito educativo y cómo su integración en el proceso de enseñanza/aprendizaje puede suponer un punto de mejora significativo. También se describe cómo el empoderamiento es clave para desarrollar y alcanzar metas de manera que los docentes líderes y los estudiantes puedan satisfacer sus necesidades superiores. De esta manera, se propone un plan que permita llevar a cabo el proceso de liderazgo de equipos y dotar a los estudiantes de lo que necesitan para mejorar. Este plan pretende fomentar la curiosidad, el pensamiento crítico y el trabajo en equipo de los estudiantes, así como promover la inclusión y la diversidad en un contexto donde se prioriza la comunicación. Finalmente, este trabajo incluye nuestros supuestos sobre este proceso de liderazgo y las implicaciones para el futuro de estar adecuadamente empoderados para apoyar la mejora de la calidad y la evolución constante de la educación.Title: A Personal Leadership StatementOur Leadership ProfileAbstractIntroductionOur AssumptionsLeadership Empowerment and Implications for the FutureConclusionsReferencesapplication/pdfengCopyright Universidad de Córdoba, 2024A personal leadership statementTrabajo de grado - PregradoAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)info:eu-repo/semantics/openAccessLiderazgoLiderazgo en equipoProfesores líderesTrabajo en equipoEmpoderamientoHabilidades de comuniaciónEducaciónDiversidadLenguaje extranjeroLeadershipTeam leadershipTeacher leadersTeamworkEmpowermentCommunication skillsDiversityEducationForeign languageUniversidad de CórdobaRepositorio Universidad de Córdobahttps://repositorio.unicordoba.edu.cohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2