Aycardi Morinelly, María Paulina del CarmenMercado Zuluaga, Uganda YanessaLlorente Arteaga, Victor Hugo2022-11-162022-11-162022-11-15https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/6783This research focuses on the analysis of the incidence generated by Problem Based Learning - PBL as an active learning strategy, mediated from the instrumental use of didactic sequences in the formation of scientific competences from the teaching of chemistry in the ninth grade of the Eugenio Sánchez Cárdena Educational Institution (INESCA). Accordingly, it was considered appropriate to specify relevant aspects that support the practices of the ninth grade chemistry teachers, through a proposal of pedagogical intervention from the ABP that starts from a real acquisitive panorama of the scientific competences that the students handle and that, in response to the context, associates meaningful experiences in order to solve fictitious and/or real intentional problems. For this, it is traced from the socio-critical paradigm, and the qualitative approach, which although it presents dominance from a case study design, requires quantitative instruments to assess the intervention process. In this way, the phases are accompanied from the educational action research, considering pertinent the use of semi-structured interviews, direct and participant observation processes, evaluative rubrics, among others. The data previously processed from ATLAS-ti and SPSS allowed the verification of pertinent elements that affect a traditionalist experimental teaching practice that does not respond to the context of the students, who present unfavorable levels of performance. The conclusions allowed reflecting on the veracity of PBL as an active strategy that responds favorably to the particularities of the context.1 PLANTEAMIENTO DEL PROBLEMA 101.1 Descripción del problema 131.1 Formulación del Problema. 182 JUSTIFICACIÓN 193 OBJETIVOS DE INVESTIGACIÓN 233.1 Objetivo general 233.2 Objetivos específicos 234 MARCO REFERECIAL 244.1 Antecedentes 244.1.1 Contexto Internacional. 244.1.2 Contexto Nacional. 284.1.3 Contexto Regional o Local. 324.2 Marco Teórico. 334.2.1 Competencias Científicas. 334.2.2 Aprendizaje Basado en Problemas (ABP). 394.2.3 Las secuencias didácticas 535 METODOLOGÍA 545.1 Paradigma 545.2 Enfoque 555.3 Tipo 555.4 Técnicas e Instrumentos de recolección de información 575.4.1 Técnicas de recolección de información. 585.4.2 Instrumentos de recolección de información. 595.5 Técnicas de análisis de información 615.5.1 Categorización. 615.5.2 Estructuración. 615.5.3 Contrastación. 625.5.4 Teorización. 625.5.5 Triangulación de Categorías Emergentes. 635.6 Fases del estudio 635.6.1 Descriptiva –Analítica. 635.6.2 Interactiva 655.7 Consideraciones éticas 666 RESULTADOS Y DISCUSIÓN. 676.1 Modalidades didácticas que utilizan los docentes para el desarrollo de competencias científicas en la enseñanza de la química en noveno grado en INESCA. 676.2 Propuesta basada en ABP a partir de secuencias didácticas para la formación de competencias científicas en la enseñanza de la química en noveno grado. 736.2.1 Diagnóstico 736.2.2 Justificación. 746.2.3 Estrategia 756.2.4 Objetivos de la Propuesta de intervención 776.2.5 Configuración teórica y metodológica de la propuesta de intervención pedagógica. 776.2.6 Niveles adquisitivos de competencias científicas básicas y complejas presentes en los estudiantes de 9º de la INESCA. 877 CONCLUSIÓN 1108 RECOMENDACIONES 113application/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2022El aprendizaje basado en problemas para la formación de competencias científicas en la enseñanza de la Química en educación secundariaTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)Competencias científicasAprendizaje basado en problemasSecuencias didácticasEnseñanza de la químicaContextoProblem-based learningScientific competencesengDidactic sequencesChemistry teachingContext