Dalia Patricia Madera DovalHernandez Perez, Karen RoselisBedoya Cordero, Jose Daniel2022-08-262022-08-262022-08-26https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/6422The use of WhatsApp in the educational field is essential in the teaching-learning process of students, because it was chosen as an alternative educational tool by teachers to carry out the development of activities and academic monitoring of students. The main objective is to identify the usefulness of WhatsApp in the development of activities and academic monitoring as a communication strategy of the teaching-learning process in LIEMAV students. This research is quantitative with a non-experimental research approach, executed in two phases. As a result, it was possible to determine that 99% of the students of the Bachelor of Computer Science give an academic use to WhatsApp, thus allowing them to perform effectively in their academic tasks, in addition to identifying the usefulness and limitations of this tool. in group activities. In conclusion, this research obtained satisfactory results in relation to the use of WhatsApp as a tool for the development of activities and academic monitoring, this project can be applied in other programs of the University, in order to know the use of this tool for academic purposesCapítulo 1 Planteamiento del problema 131.1 Antecedentes del problema 131.2 Descripción del problema 181.3 Objetivos de la investigación 201.3.1 Objetivo General 201.3.2 Objetivos Específicos 211.4 Supuesto 211.5 Justificación 21Capítulo 2 Marco Teórico 252.1 Herramientas digitales de comunicación 252.1.1. WhatsApp 262.1.2. WhatsApp en la educación 262.1.3. WhatsApp en la educación virtual 272.2. Actividades académicas 272.2.1. Actividades individuales 282.2.2. Actividades grupales 282.3. Seguimiento académico 28Capítulo 3 Metodología 303.1 Método de investigación 303.2 Población y muestra 303.3 Instrumentos de recolección de datos 303.3.1 Entrevista a estudiantes 313.3.2 Entrevista a docentes 323.3.3 Cuestionario a estudiantes 333.4 Diseño de la intervención pedagógica 353.5 Procedimiento de recogida de datos 383.6 Análisis de datos 403.6.1 Entrevistas a estudiantes y docentes 403.6.2 Cuestionario a estudiantes 45Capítulo 4 Resultados 534.1 Resultados 534.1.1 Entrevistas 534.1.2 Cuestionario a estudiantes 57Capítulo 5 Conclusiones 675.1 Conclusiones de la investigación 675.2 Aportes de la investigación 695.3 Formulación de recomendaciones 695.3.1 Recomendación 1. 695.3.2 Recomendación 2. 70Capítulo 6 Referencias 71application/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2022Uso de whatsapp en el desarrollo de actividades y seguimiento académico como estrategia comunicativa del proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes LIEMAV de la Universidad de CórdobaTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)WhatsAppSeguimientoActividadesComunicaciónHerramientas TicWhatsAppMonitoringActivitiesCommunicationTic Tools