Álvarez, GlenisMeza Fernández, JohanaLozano González, Gabriel AntonioViñas Arteaga, Carlos Daniel2023-07-192023-07-192023-07-17https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/7487This research proposal focuses on dyslexia in fourth grade students of the INEM Lorenzo María Lleras Institution in the city of Montería (Córdoba), taking into account as a line of research the design of proposals and models for the incorporation and integration from ICT to education. Focusing on the research subline of Computer Science and audiovisual media in the didactics of the curriculum areas. The strategies are several which were adapted to the environment of students with dyslexia. This proposal is launched using a technological tool such as Software Dyctetive. Based on the objectives and the type of research, since the study is aimed at fourth grade students with dyslexia, the construction process is continuous, that is, it is a constant construction of knowledge, this confirms that the approach is of qualitative type. With case study design This approach focuses on the interpretation and understanding of the experiences and perspectives of the participants within a specific context Robert Stake, 1995. The final purpose of this project is to help improve the difficulties that students with dyslexia disorder may present, with the help of educational software called Dytective, since this software is completely designed to improve literacy problems in students with dyslexiaCapítulo 1 Planteamiento del problema 121.1 Descripción del problema 121.2 Formulación del problema 141.3 Objetivos de la investigación 141.3.1 Objetivo General 141.3.2 Objetivos Específicos 141.4 Supuesto 151.5 Justificación 15Capítulo 2 Marco Referencial 172.1 Antecedentes del problema 172.1.1 Internacionales 172.1.2 Nacionales 172.1.3 Locales 172.2 Marco contextual 262.3 Marco legal o normativo 292.4 Marco conceptual 312.4.1 Dislexia 312.4.2 Procesos de lectoescritura 312.4.3 Procesamiento fonológico 322.4.4 Alteraciones neurobiológicas 322.4.5 Causas 322.4.6 Tratamiento 332.4.7 Software educativo 332.5 Marco teórico 332.5.1 Lectoescritura 332.5.2 Dislexia 342.5.2.1 Dislexia fonológica. 342.5.2.2 Dislexia de superficie. 342.5.2.3 Dislexia Mixta. 35Capítulo 3 Metodología 363.1 Tipo o enfoque de investigación 363.2 Línea y sublínea de investigación de Licenciatura en Informática 363.2.1 Línea 363.2.2 Sublínea 363.3 Operacionalización de las variables 373.4 Población y muestra 383.5 Técnicas e instrumentos de recolección de datos 393.5.1 Entrevista 393.5.2 Observación 40Capítulo 4 Desarrollo de la investigación 414.1 Fases de la intervención 414.1.1 Planeación del estudio de caso 414.1.2 Recopilación de datos 414.1.3 Análisis de datos 524.1.4 Intervención pedagógica 544.1.5 Evaluación y socialización 54Capítulo 5 Resultados 565.1 Hallazgos 565.2 Análisis de datos 58Capítulo 6 Conclusiones y recomendaciones 596.1 Conclusiones de la investigación 596.2 Recomendaciones 59Capítulo 7 Referencias 60Anexos 65application/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2023Estudio de caso: software dytective en el desarrollo de los procesos de lectoescritura en estudiantes de primaria con dislexiaTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)DislexiaLectoescrituraAmbiente familiarAmbiente escolarAcompañamientoDyslexiaReading and writingFamily environmentSchool environmentAccompanimen