Guzmán Murillo, HernánEspitia Herrera, Cielo MarCorrea Roqueme, Roxana2022-08-312022-08-312022-08-27https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/6485The main objective of this research is based on the deficit presented by the 7th grade students of the Escuela Normal Superior high school from Montería, in terms of textual comprehension. Therefore, the implementation of a didactic proposal that points to the strengthening of textual comprehension through the use of multimodal texts to increase the rate of enjoyment and improve the intertextual skills of students for their significant learning. This proposal was developed within the framework of the critical social paradigm, with a qualitative approach based on the action research method, taking into account techniques such as: the didactic sequence, participant observation and surveys, as well as instruments, such as journal notes and questionnaires with the purpose of collecting information that is pertinent and contributes to the strengthening of textual comprehension. With the application of this research proposal, it was possible to understand the impact that the use of multimodal texts brings to students, based on the application of a system of didactic strategies (sequence) for the textual comprehension of secondary school students. The positive results show that the proposal fulfilled which was stated in our objectives. Finally, it is essential that the teaching of reading should be approached from didactic proposals that aim to improve this competence. otherwise, we would not only cause a setback as teachers, but also directly contribute to the decline of the educational system1 Planteamiento del problema1.1 Descripción del problema1.2 Formulación: sistema de preguntas y objetivos de investigación e intervención.2 Justificación3 Marco de referencia3.1 Estado del arte3.1.1 Investigaciones a nivel internacional3.1.2 Investigaciones a nivel nacional3.1.3 Investigaciones a nivel regional4 Marco teórico4.1 El texto como fuente de información y expresión del conocimiento4.2 Lingüística textual4.3 Tipología textual4.4 Producción y comprensión textual4.5 Textos Multimodales4.6 Secuencia didáctica4.7 Competencias y habilidades según los lineamientos curriculares5 Diseño metodológico5.1 Paradigma5.2 Enfoque5.3 Método de investigación5.4 Participantes5.4.1 técnicas para la recolección de información5.5 Fases de implementación de la secuencia5.5.1 Fase exploratoria5.5.2 Fase de ejecución5.5.3 Fase de valoración6 Análisis de los resultados6.1 Contextos y circunstancias que rodearon esta experiencia: apreciaciones previas6.2 Resultados de la fase diagnóstica: los textos que usan los estudiantes y el sentido que les dan dentro y fuera de la escuela6.3 Resultados de la fase de ejecución: pertinencia de los textos a partir de la multimodalidad para fortalecer y resignificar las prácticas de comprensión y producción textual6.3.1 Segundo momento: textos de acercamientos6.4 Resultados de la fase de valoración: analizar el valor que le asignan estudiantes y docentes a la aplicación de la prueba diagnóstica y secuencia didáctica.7 Conclusiones7.1 Expectativas y limitaciones de la propuesta7.2 Recomendaciones de la propuesta8 Bibliografíaapplication/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2022Fortalecimiento de la comprensión textual a través del uso de textos multimodales en estudiantes de básica secundariaTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)Textos multimodalesComprensión textualSecuencia didácticaMultimodal textsTextual comprehensionDidactic sequence