Pacheco Lora, Luis CarlosRomero Ballesteros, AmauryCantero Ibañez, Lorena Margarita2023-08-142023-08-142023-08-12https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/7633The main objective of this work is to analyze the incidence of family accompaniment in the teaching and learning processes in children of initial education of the Perpetuo Socorro educational institution during and after the COVID 19 pandemic, for this purpose, the monographic research is It is based on the search and bibliographic review of different works and writings, having as its main axis the categories of family support and initial education, and its incidence or influence on the educational processes of the students of initial education. Methodologically, this research is based on the investigative approach of the documentary type, making use of the search, collection and investigation of scientific information found in different media such as books, magazines, newspapers, theses, records, constitutions, etc. Being able to organize, interpret and analyze the information, finding as a result that the accompaniment of the family affects the teaching and learning processes of children in initial education.1. Resumen. ................................................................................................................... 72. Abstract. .................................................................................................................... 83. Introducción. ............................................................................................................. 94. Objetivos ..................................................................................................................114.1 Objetivo General ..................................................................................................114.2 Objetivos Específicos ...........................................................................................115. Metodología ............................................................................................................ 125.1 Enfoque ............................................................................................................... 125.2 Tipo de estudio .................................................................................................... 125.3 Diseño.................................................................................................................. 135.4 Técnicas de recolección de información ............................................................. 135.5 Fuente de información ......................................................................................... 135.6 Población y muestra ............................................................................................ 146. Desarrollo del Tema ................................................................................................ 156.1 Antecedentes ....................................................................................................... 157. Marco Conceptual ................................................................................................... 197.1 Acompañamiento ................................................................................................ 197.2 Acompañamiento familiar ................................................................................... 197.3 Desarrollo Cognitivo ........................................................................................... 207.4 Desarrollo Social ................................................................................................. 207.5 Familia ................................................................................................................. 208. Primer capitulo ........................................................................................................ 218.1 Describir los cambios generados en la forma de enseñar y recibir clases los niños y niñas de educación inicial debido a la pandemia del COVID 19 y los efectos producidos durante y después en el desempeño escolar en la Institución Educativa Perpetuo Socorro. .... 219. Segundo Capitulo .................................................................................................... 319.1 Conocer la incidencia del acompañamiento de la familia en el desempeño académico de los estudiantes de la Institución Educativa Perpetuo Socorro mediante investigación cualitativa e informe de la directiva docente. ..................................................... 3110. Tercer Capitulo ........................................................................................................ 4010.1 Importancia del acompañamiento familiar en el desarrollo cognitivo y socioemocional de los educandos de la Institución Educativa Perpetuo Socorro. ................... 4011. Conclusión .............................................................................................................. 5012. Bibliografía ............................................................................................................. 5213. Anexos .................................................................................................................... 60application/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2023Incidencia del acompañamiento familiar en los procesos de enseñanza y aprendizaje en niños de educación inicial en la Institución Educativa Perpetuo Socorro, durante y después de la pandemia del COVID 19.Trabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)AcompañamientoFamiliaAprendizajeDesarrollo CognitivoCOVID 19AccompanimentFamilyLearningCognitive DevelopmentCovid 19.