Villalba Durango, Juan CamiloMorales Meza, Genyer Jesús2023-01-202023-01-202023-01-19https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/6920The Community Attention System (SAC) is responsible for attending to the community that uses the health services provided in the Municipality of Cereté, and it is this unit that serves as an interlocution between the local health department and the actors of the Social Security System, aimed at the continuous improvement of the public health service, through personalized attention to the user, promoting participation and social control, and the management for the solution of complaints, petitions and claims in a timely and efficient manner. Given this, the Secretariat of Health of the municipal mayor's office of Cereté has a process of attention to the community SAC for all those people who need help to solve their complaints, petitions and claims, therefore the objective of this work consisted in documenting the procedures of the Community Attention Service area SAC for the creation of a manual of procedures directed to officials of the Municipal Secretariat of Health of Cereté. By means of a bibliographic review on the subject and with the support of the officials of this SAC area. Thus, it was possible to document the procedures of the SAC Community Care Service area and to design the procedures manual based on the experiences of the workers and the manuals established by the Ministry of Health and Social Protection, as well as those of other territorial entities in the country. Finally, the manual was socialized to the officials of the Cereté Municipal Health Secretariat.RESUMEN 11ABSTRACT 12INTRODUCCIÓN 131. OBJETIVOS 151.1 OBJETIVO GENERAL 151.2 OBJETIVO ESPECIFICO 152. RESEÑA HISTÓRICA DE LA INSTITUCIÓN 163. ASPECTOS CORPORATIVOS 183.1 MISIÓN 183.2 VISIÓN 184. DESCRIPCIÓN DEL ÁREA Y UNIDAD FUNCIONAL 195. MARCO REFERENCIAL 225.1 MARCO TEÓRICO 225.2 MARCO CONCEPTUAL. 235.3 MARCO LEGAL 246. METODOLOGÍA 277. RESULTADOS OBTENIDOS 297.1 IDENTIFICACIÓN DE LOS PROCEDIMIENTOS DE LA UNIDAD DE SERVICIOS DE ATENCIÓN A LA COMUNIDAD – SAC 297.2 MANUAL DE LOS PROCEDIMIENTOS ENCONTRADOS EN EL SAC 31PRESENTACIÓN DEL MANUAL DEL SERVICIO DE ATENCIÓN A LA COMUNIDAD SAC 32OBJETIVO 32ALCANCES Y RESPONSABLES 32TÉRMINOS Y DEFINICIONES 33COMPROMISOS DEL SAC 34ATRIBUTOS DEL BUEN SERVICIO 36CANALES DE ATENCIÓN 37LINEAMIENTOS DEL MANUAL DE SERVICIOS DE ATENCIÓN A LA COMUNIDAD SAC 37DISPOSICIONES FINALES 397.3 SOCIALIZACIÓN EL MANUAL DE PROCEDIMIENTOS DEL SISTEMA DE ATENCIÓN A LA COMUNIDAD SAC DE LA SECRETARÍA MUNICIPAL DE CERETÉ 408. CONCLUSIONES 429. RECOMENDACIONES 43REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS 44ANEXOS 49LISTA DE FIGURASFigura 1 Organigrama de la Alcaldía Municipal De Cereté 19Figura 2 Mapa de proceso alcaldía municipal de Cereté 20Figura 3 Atributos del buen servicio, Protocolo de Atención al Ciudadano del Sector Salud del Ministerio de Salud y Protección Social 36LISTA DE TABLASTabla 1 Matriz DOFA área de SAC Secretaría de Salud municipal de Cereté 28LISTA DE ANEXOAnexo 1 Evidencias fotográficas 49Anexo 2 Lista de asistencia a la socialización del manual 50application/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2023Procedimientos del área de los Servicios de Atención a la Comunidad (SAC) de la Secretaría Municipal de CeretéTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)ComunidadUnidad SACAtención al usuarioSecretaría de saludQuejasReclamosPQRSEPSIPSCommunitySAC UnitUser serviceSecretary of healthComplaintsClaimsPQRSEPSIPS