Montoya Vega, Martha ElenaGonzález España, Heilen Lorena2023-01-302023-01-302023-01-27https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/6965Every entity that provides health services in Colombia must follow the guidelines established by the Ministry of Health and Social Protection of Colombia and, in order to be more competitive, they must aim to obtain health accreditation, seeking excellence in the services provided and committing their human resource in compliance with one of the standards established by the National Government in the Ambulatory and Hospital Health Accreditation Manual of Colombia according to resolution 5095 of. Therefore, it is necessary to design procedures that comply with the standards established by the Ministry, especially in the area of billing, which is the financial backbone of any entity that provides health services; procedures that guarantee timely communication with the entities that generate the payments for the services offered. Therefore, this study presents the design of the Billing Procedures Manual of the IPS SOMID SAS COSTA of Coveñas-Sucre, which is considered a necessary tool for the continuous improvement of the IPS processes, directing it towards accreditation in compliance. of Standard 142 of the Ambulatory and Hospital Accreditation Manual in Colombia.INTRODUCCIÓN 141. RESEÑA HISTÓRICA DE LA INSTITUCIÓN …...162. ASPECTOS CORPORATIVOS 172.1 ORGANIGRAMA 172.2 MISIÓN 172.3 VISIÓN 182.4 POLÍTICA DE CALIDAD 182.5 PRINCIPIOS CORPORATIVOS 183. DESCRIPCIÓN DEL ÁREA Y UNIDAD FUNCIONAL 214. MARCO REFERENCIAL 234.1 MARCO TEÓRICO 234.1.1 Teoría General de Sistemas 234.1.2 Gestión de la calidad 234.1.3 Gestión por procesos 254.1.4 Gestión documental 274.2 MARCO CONCEPTUAL 264.2.1 Autorización 264.2.2 Factura o documento equivalente 264.2.3 Facturación en salud 274.2.4 Glosa 284.2.5 Manual 284.2.6 Manual de procesos 284.2.7 Objetivo de los manuales 304.2.8 Manual de procedimiento 304.2.9 Método 304.2.10 Procesos 304.2.11 Procedimiento 304.2.12 Procedimiento de facturación 314.3 MARCO LEGAL 314.4 MARCO INVESTIGATIVO 325. OBJETIVOS 355.1 OBJETIVO GENERAL 355.2 OBJETIVOS ESPECÍFICOS 356. METODOLOGÍA 366.1 PLAN DE TRABAJO 376.2 CRONOGRAMA DE ACTIVIDADES 397. RESULTADOS OBTENIDOS 427.1 CARACTERIZACIÓN DE LAS ACTIVIDADES ASOCIADAS AL PROCESO DE FACTURACIÓN EN LA IPS SOMID SAS COSTA 427.2 VALIDACIÓN DE LA EXISTENCIA DE FORMATOS CODIFICADOS PARA EL REGISTRO DE ACTIVIDADES Y DE LOS PROCEDIMIENTOS EJECUTADOS CON EL CUMPLIMIENTO DE REQUISITOS DEL ESTÁNDAR 142 DE LA RESOLUCIÓN 5095 DE 2018 808. CONCLUSIONES 869. RECOMENDACIONES 87REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS 88ANEXO A. LISTA DE CHEQUEO 94ANEXO A. LISTA DE CHEQUEO 94ANEXO B. FICHAS DE OBSERVACIÓN 96application/pdfspaCopyright Universidad de Córdoba, 2023Diseño del manual de procedimientos de facturación en la IPS Somid SAS Costa de Coveñas, SucreTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)AcreditaciónGlosasProcedimiento de Facturación.AccreditationGlossesBilling Procedure