Show simple item record

dc.contributor.advisorCarrascal Torres, Nohemyspa
dc.contributor.authorOrtega Mejía, David
dc.contributor.authorMeza Negrete, Duley Cristina
dc.date.accessioned2021-01-26T23:37:45Z
dc.date.available2021-01-26T23:37:45Z
dc.date.issued2021-01-25
dc.identifier.urihttps://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/3969
dc.description.abstractThe purpose of this research is to understand the social representations that students and teachers of the Morindó Santafé Institution have about the school, located in the rural area of Montería - Colombia. The research had a qualitative approach and the participants were 15 students and 10 teachers. The techniques used were observation, drawing and graphic design, and the questionnaire. The results showed the students a school associated with their physical and rural environment, where technology becomes a window to the outside world. For their part, teachers show the precariousness and neglect of rural schools and their poor working conditions; portrayed mainly in the lack of classrooms and poor administrative management, which in his opinion is not focused on the development of academic processes, which is the duty of the school; situation that leads to the need to rebuild and reconfigure the concept of school in this institution. This led to a proposal for intervention and shared vision of the PEI Institutional Educational Project focused on the context of this communityspa
dc.description.tableofcontentsResumenspa
dc.description.tableofcontentsAbstractspa
dc.description.tableofcontentsIntroducciónspa
dc.description.tableofcontentsCapítulo I. Aspectos generales de la investigaciónspa
dc.description.tableofcontentsCapítulo II. Marco teórico referencialspa
dc.description.tableofcontentsCapítulo III. Diseño metodológicospa
dc.description.tableofcontentsCapítulo IV. Resultadosspa
dc.description.tableofcontentsCapitulo V. Conclusionesspa
dc.description.tableofcontentsReferencias bibliograficasspa
dc.description.tableofcontentsAnexosspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.rightsCopyright Universidad de Córdoba, 2021spa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/spa
dc.titleRepresentaciones sociales sobre la escuela en estudiantes y docentes de la Institución Educativa Morindó Santafé de la ciudad de Monteríaspa
dc.typeTrabajo de grado - Maestríaspa
dcterms.referencesAbric, Jean – Claude (1994). Metodología de recolección de las representaciones sociales. En Practiques sociales et Représentations. Traducción al español por José Dacosta y Fátima Flores (2001). Prácticas Sociales y Representaciones Sociales. Ediciones Coyoacán: México.spa
dcterms.referencesAraya, E. (2007). Asistentes de la Educación en la Reforma Educativa Ministerio de Educación Nacional. Colombia: Ministerio de Educación República de Chile: Red Académica. ttp://revistas.pedagogica.edu.co/index.ph p/RCE/article/view/5400"spa
dcterms.referencesBanchs, M. (1986). Concepto de representaciones sociales: análisis comparativo. Revista costarricense de psicología (89). 27-40.spa
dcterms.referencesBerger, P., Luckmann, T. (1991). La construcción social de la realidad. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.spa
dcterms.referencesBoaventura De Sousa Santos, (2011). Epistemologías del sur. Utopía y praxis latinoamericana, 16(54).spa
dcterms.referencesChartier, A. M., & Leuro, R. (2017). La escuela estallada. Pedagogía y Saberes, (46), 97-107.spa
dcterms.referencesDe la Cruz Flores, Gabriela, (2016). Justicia curricular: significados e implicaciones Sinéctica, Revista Electrónica de Educación [en línea] 2016, (Enero-Junio). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99843455010> ISSN 1665-109Xspa
dcterms.referencesDe Tejada Lagonell, M. (2014). La Escuela desde una perspectiva Ecológica. Revista Venezolana de Investigación, 5(9), 1-16.spa
dcterms.referencesElejabarrieta, F. (1991). Las representaciones sociales. En Echevarria, A. Psicología social socio cognitiva. Bilbao, España: Desclée de Brouwer, S.A.spa
dcterms.referencesJackson, P. W. (1998). La vida en las aulas. Ediciones Morata. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/34099260/Jackson_Los_afanes_cotidianos_la_vida_en_las_aulas.pdf?1404327196=&response-content-spa
dcterms.referencesJodelet. D. (1984). La representación social: fenómenos, conceptos y teoría. En Moscovici, S. Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Barcelona-Buenos Aires-México: Paidós.spa
dcterms.referencesMoscovici, S. (1989). Des représentations collectives aux representations sociales: éléments pour une histoire. En D. Jodelet (ed). Les Répresentations Sociales. París. Francia: PUF.spa
dcterms.referencesMoscovici, S. (1984a). The phenomenon of social representations. En Farr, R., Mocovici. S. European Studies in Social Psychology. París, Francia: Cambridge. University Press.spa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/masterThesisspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.creativecommonsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)spa
dc.subject.proposalRepresentacionesspa
dc.subject.proposalReconfiguraciónspa
dc.subject.proposalEscuelaspa
dc.subject.proposalSubjetividadspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdccspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/submittedVersionspa
dc.description.resumenLa presente investigación tiene como propósito comprender las representaciones sociales que tienen sobre la escuela los estudiantes y docentes de la Institución Morindó Santafé, ubicada en la zona rural de Montería - Colombia. La investigación tuvo un enfoque cualitativo y los participantes fueron 15 estudiantes y 10 profesores. Las técnicas utilizadas fueron la observación, el dibujo y diseño de gráficos y el cuestionario. Los resultados mostraron en los estudiantes una escuela asociada a su entorno físico y rural, donde la tecnología se convierte en una ventana de salida al mundo exterior. Por su parte, los docentes evidencian la precariedad y abandono de las escuelas rurales y sus malas condiciones laborales; retratados principalmente en la falta de aulas y la mala gestión administrativa, que a su parecer no está focalizada en el desarrollo de procesos académicos que es el deber ser de la escuela; situación que conduce a la necesidad de reconstruir y reconfigurar el concepto de escuela en esta institución. Lo anterior llevó a plantear una propuesta de intervención y visión compartida del Proyecto Educativo Institucional PEI centrada en el contexto de esta comunidad.
dc.subject.keywordsRepresentationsspa
dc.subject.keywordsReconfigurationspa
dc.subject.keywordsSchoolspa
dc.subject.keywordsSubjectivitiesspa
dc.description.degreelevelMaestríaspa
dc.description.degreenameMagíster en Educaciónspa
dc.publisher.facultyFacultad de Educación y Ciencias Humanasspa
dc.publisher.placeMontería, Córdoba, Colombiaspa
dc.publisher.programMaestría en Educaciónspa
dc.type.contentTextspa
dc.type.redcolhttps://purl.org/redcol/resource_type/TMspa
oaire.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aaspa
dc.description.modalityTrabajos de Investigación y/o Extensiónspa


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Copyright Universidad de Córdoba, 2021
Except where otherwise noted, this item's license is described as Copyright Universidad de Córdoba, 2021